Rubriky:

Formule

Šampionát formule 1 chystá na příští rok velké změny

26. října 2005 10:41 - PRAHA

Španěl Alonso ještě slaví premiérový titul mistra světa a ve stáji McLaren přemýšlí, proč jim mezi prsty proklouzl Pohár konstruktérů. Svět formule 1 se už ale pilně chystá na příští rok, který přinese řadu změn. Hned čtyři týmy z letošní startovní listiny mizí, resp. budou nahrazeny jinými.

Místo Sauberu se objeví stáj BMW. Německá automobilka koupila od švýcarského majitele za 80 miliónů eur tým, jenž účinkoval ve formuli 12 let a nedočkal se prvenství v žádné z 216 Velkých cen. Provoz týmu Jordan převzala po zisku většinového balíku akcií společnost Midland Group, v jejímž čele stojí šestatřicetiletý naturalizovaný Kanaďan Shnaider.

Jordan slavil v 250 závodech od roku 1991 tři vítězství. "Zvlášť pyšný jsem na to, že jsem pomáhal při zrodu hvězdy Michaela Schumachera," řekl při loučení Eddie Jordan, v jehož voze sedminásobný mistr světa v roce 1991 debutoval. "Od soukromých vlastníků přebírají vliv automobilky," vystihuje situaci boss F1 Bernie Ecclestone.

Srdcařské týmy mizí

BAR předchází plně do rukou japonské značky, takže stáj má nést jméno Honda Racing. Vozy stáje Torro Rosso budou jezdit místo Minardi, které se za 20 let existence v F-1 zúčastnily 350 závodů, ale žádný nevyhrály. Australský majitel Stoddart prodal tým za odhadovaných 33 miliónů eur společnosti Red Bull, která vlastní už stejnojmennou stáj.

Firma patřící rakouskému miliardáři Mateschitzovi teď navíc převezme od listopadu nejslabší stáj celé F1, která jí má sloužit jako vývojový tým i příležitost k výchově mladých jezdců. "Je velmi smutné, že mizí srdcařské týmy, lidem z nich ale většinou zůstane práce ve formuli 1," přiznal Alonso, jenž kdysi začínal právě v Minardi.

Pro rok 2006 se razantně mění i technické parametry. Místo desetiválcových motorů se budou smět použít jen osmiválce, při použití letošního typu motoru je nutné elektronicky omezit počet otáček. Přestane také platit pravidlo o použití jediné sady pneumatik, a diváci tak budou moci při závodě znovu sledovat napínavé závody mechaniků o co nejrychlejší výměnu gum.

Zákaz zahřívání pneumatik před startem neprošel

Z navrhovaných úprav pravidel neprošel zákaz zahřívání pneumatik před startem a dále se mohou využívat i náhradní vozy při neopravitelné poruše. Výrazně se ale změní systém kvalifikace. Dosud o postavení na startu každý jezdec bojoval sám na okruhu v jediném měřeném kole, příští rok začnou hromadně všechny vozy a pojede se na tři díly k. o. systémem. Postupně z ní budou vyřazeny ty nejpomalejší. Po první patnáctiminutové části vypadne pět nejpomalejších vozů, po další čtvrthodině už zůstane jen deset nejlepších, které budou o pole-position usilovat ještě 20 minut.

V každém bloku se začne od nuly, časy se tedy nepřenášejí a jezdec může odjet libovolný počet kol. "Bude to větší napětí pro stáje i jezdce, ale možná jsme došli k rozumnému řešení, které nahradí divácky neatraktivní systém jediného měřeného kola," soudí šéf McLarenu Ron Dennis.

Začíná se vyjasňovat i jezdecké složení. Letošní sestavu si ponechávají jen Renault, McLaren i Toyota. Naopak u Ferrari přichází k M. Schumacherovi, který včera ujel v Muggelu 40 kol na motocyklu Ducati, nový Brazilec Massa. Jeho krajan Barrichello usedne za volant vozu Honda, stejně jako Brit Button. U Williamsu, který nově využije motory Cosworth a gumy Bridgestone, je volné druhé místo po boku Australana Webbera.

Poslední konkurenční souboj pneumatikářských firem

Na pozici pilota u Red Bullu vedle Coultharda aspirují Švýcar Jani, Rakušan Klien, Ital Liuzzi a Američan Speed, dva z nich se představí ve vozech Torro Rosso. BMW počítá s německo-rakouskou dvojicí Heidfeld, Wurz a v Midlandu by měli šanci dostat nováčci, jako např. Francouz Montagny.

Fanoušci se letos ještě naposledy mohou těšit i na konkurenční souboj pneumatikářských firem Bridgestone, Michelin, z nichž každá má obouvat pět stájí. Od roku 2007 si ale F1 vybere jediného dodavatele pneumatik a chystá i revoluční změnu zadního přítlačného křídla, která má umožnit více předjížděcích manévrů.

Martin Kézr, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule

Filtr článků - Formule