Hlavní obsah

Boj o titul ve formuli 1 má být nejvyrovnanější v historii

PRAHA

Diváci i odborníci si mnou ruce a předpovídají výjimečnou sezónu ve formuli 1. Letošní ročník, který odstartuje v neděli Velká cena Bahrajnu, prý nabídne nejvyrovnanější bitvu o titul v historii. Trůn obhajuje nejmladší šampión v historii, čtyřiadvacetiletý Fernando Alonso s renaultem.

Foto: Hoch Zwei

Fernando Alonso na stupních vítězů v Bahrajnu.

Článek

do jedné z posledních sezon vstupuje i fenomenální Michael Schumacher. Již 57. ročník závodů F1 čítá 18 Velkých cen, GP Belgie byla z mistrovství dočasně vyřazena.

Na startu je po čtyřech letech i rekordní počet jedenácti týmů. K favoritům budou patřit Renault, Honda či McLaren, útok na ztracené pozice chystá Ferrari. Ani Toyota, která investovala letos opět nejvíc (350 milionů eur), nechce přijít zkrátka. Změnila se jména stájí a přibyl jim i úplně nový protivník - Super Aguri s licencí na poslední chvíli a motory Honda.

Na startovní listině jsou tři nováčci, včetně Scotta Speeda, jenž bude prvním Američanem v F1 po třinácti letech. Objeví se i Nico Rosberg - syn mistra světa z roku 1982 - a japonské barvy u Aguri doplní vyzrálý Juiči Ide. Do kokpitu BMW-Sauber usedne jako testovací jezdec i debutující Polák v F1 Robert Kubica.

Snížení výkonu, nová kvalifikace

Největší změnou je snížení výkonu motorů z třílitrových desetiválců na osmiválce o objemu 2,4 litru. Na celý víkend musí vozu vystačit sedm sad pneumatik a odlišný vyřazovací systém chystá i kvalifikace. Pro českého fanouška se mění i poskytovatel televizní zábavy, neboť práva na "fenomén F1" zakoupila televize Nova.

Loňské soutěžení ovládl Španěl Alonso, vítěz sedmi GP a majitel 133 bodů. Druhý Kimi Räikkönen měl též sedm výher, ale ztratil 21 bodů. Pomyslný bronz nakonec vybojoval veterán Schumacher, jenž přitom měl katastrofální vstup do seriálu. Pohár konstruktérů patřil premiérově Renaultu před McLarenem, kam by měl od roku 2007 zamířit i talentovaný Alonso.

Závody MS vozů formule 1 vznikly v roce 1950. Prvním vítězem byl Ital Giuseppe Farina. O rok později jej na trůnu vystřídal Juan Manuel Fangio z Argentiny, který poté triumfoval ještě v letech 1954-1957 a s pěti tituly byl donedávna nejúspěšnějším jezdcem historie, než jej předstihl Schumacher.

Nesmírně rychlé a divácky atraktivní klání přitahovalo od počátku pozornost, ale vyžádalo si i životy z řad pilotů. V posledních letech se F1 nevyhnuly organizační omyly a uvolnil se prostor pro vznik konkurenčních soutěží.

Reklama

Související témata: