Hlavní obsah

Alonso potvrdil v Kanadě svoji nadvládu v F1

MONTREAL

Mistr světa formule 1 Fernando Alonso s renaultem poprvé v kariéře vyhrál Velkou cenu Kanady, v níž se vůbec poprvé dokázal prosadit na stupně vítězů. V devátém závodu sezóny si dojel pro čtvrtý triumf za sebou a znovu si upevnil suverénní vedení v seriálu. Za ním skončil Němec Michael Schumacher s ferrari, který ztrácí na Alonsa na druhém místě celkového pořadí již 25 bodů. Třetí byl Fin Kimi Räikkönen s mclarenem.

Článek

Alonso dal zapomenout na minulé neúspěchy v Montrealu již v kvalifikaci, v níž si zajistil pátou pole position po sobě. Vedle něj se do první řady postavil týmový kolega Giancarlo Fisichella, ale tomu výhodná pozice štěstí nepřinesla. Italský jezdec "ulil" start a v sedmém kole musel za trest projet boxovou uličkou, takže klesl na páté místo. V cíli byl nakonec čtvrtý, stejně jako před dvěma týdny v Silverstonu.

Začátek závodu poznamenal souboj Juana Pabla Montoyi s Nikem Rosbergem. Německý nováček z Williamsu se nechtěl nechat předjet dotírajícím Kolumbijcem a po vzájemné kolizi pro Rosberga závod skončil, zatímco jeho sok z McLarenu musel do depa pro nové přední přítlačné křídlo. Na trať mezitím vyjel zpomalovací vůz. Po návratu se Montoya zařadil na 16. místo.

Räikkönena trápily pneumatiky

Na okruhu Gillese Villeneuva však příliš dlouho nevydržel, ve čtrnáctém kole škrtnul svůj monopost o takzvanou Zeď šampionů a ocitl se mimo hru. V Montrealu neviděl cíl už potřetí za sebou. Úvod přinesl řadu odpadlíků: kvůli technickým problémům poprvé v sezóně odstoupil Rubens Barrichello s hondou, vypadli i Franck Montagny a Christijan Albers.

Jedenáct kol před koncem potkal stejný osud i domácího favorita Jacquese Villeneuva. Mistr světa z roku 1997 na trati pojmenované po jeho otci narazil do zdi a na dráhu opět vyjel zpomalovací vůz, což přispělo k zdramatizování závěru. Alonso v té chvíli vedl o šest sekund před obhájcem prvenství Räikkönenem, kterého v průběhu závodu omezovaly potíže s pneumatikami.

Na konci závodu ještě po jezdecké chybě opustil startovní pole Ralf Schumacher, jehož úspěšnější bratr oslavil v předposledním kole ještě dílčí úspěch v souboji s Räikkönenem o druhé místo. Další velkou bitvu sváděli o poslední bodovanou pozici Britové David Coulthard a Jenson Button. Nakonec se radoval z osmé příčky pětatřicetiletý jezdec Red Bullu, přestože po neplánované výměně motoru startoval z poslední řady. Coulthard tak bodoval teprve potřetí v sezóně.

Schumi děkoval safety caru

Navzdory celkem bezproblémovému 14. vítězství v kariéře mluvil Alonso o těžkém závodě. "Trať byla hodně špinavá, člověk nesměl udělat chybu. Byl jsem si vítězstvím jistý až v cíli. Mohlo to být lehčí nebýt safety caru, pak bych si mohl vypracovat větší náskok," prohlásil španělský suverén, díky němuž oslavil Michelin jubilejní 100. triumf ve formuli 1. Francouzský výrobce pneumatik se ho dočkal 28 let po premiérovém prvenství Carlose Reutemanna.

Michael Schumacher si naopak nemohl výjezd zpomalovacího auta v závěru vynachválit. "Díky za něj! Auta se pak sjela a Kimi udělal chybu. Polepšili jsme si tak ještě o jedno místo a minimalizovali škody," konstatoval sedminásobný šampión.

Přes narůstající Alonsův náskok ještě boj o titul nevzdává. "Jsme teprve v poločase. Nevzdáme se, dokud bude existovat byť jen teoretická šance," uvedl Schumacher.

Räikkönen se počtvrté v sezóně prosadil na stupně vítězů, ale působil na nich zasmušile. "Udělal jsem chybu, která nás stála jedno místo. Mrzí mě to kvůli týmu," řekl finský pilot, kterého však mechanici příliš nepodrželi. Při dvou zastávkách v boxech ztratil vicemistr světa hodně času.

Výsledky:
1. Alonso (Šp./Renault) 1:34:37,308 (prům. rychlost: 193,573 km/h), 2. M. Schumacher (Něm./Ferrari) -2,111, 3. Räikkönen (Fin./McLaren) -8,813, 4. Fisichella (It./Renault) -15,679, 5. Massa (Braz./Ferrari) -25,172, 6. Trulli (It./Toyota), 7. Heidfeld (Něm./BMW), 8. Coulthard (Brit./Red Bull), 9. Button (Brit./Honda), 10. Speed (USA/Toro Rosso) všichni -1 kolo.
Průběžné pořadí MS (po 9 z 18 závodů): 1. Alonso 84, 2. M. Schumacher 59, 3. Räikkönen 39, 4. Fisichella 37, 5. Massa 28, 6. Montoya (Kol./McLaren) 26, 7. Button 16, 8. Barrichello (Braz./Honda) 13, 9. Heidfeld 12, 10. R. Schumacher (Něm./Toyota) 8.
Pohár konstruktérů: 1. Renault 121, 2. Ferrari 87, 3. McLaren-Mercedes 65, 4. Honda 29, 5. BMW Sauber 19, 6. Toyota 11, 7. Williams-Cosworth 10, 8. Red Bull-Ferrari 9, 9. Toro Rosso 1.

Reklama

Související témata: