Hlavní obsah

FIA chce zakázat vývoj motorů pro F1, výrobci se brání

MAGNY COURS/PRAHA

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley už potvrdil záměr zakázat automobilkám do konce roku 2008 vývoj motorů pro vozy formule 1. Především jde o omezení výkonu, které má platit už v příští sezóně.

Článek

Výrobci s tímto rozhodnutím nesouhlasí, protože formule 1 jim slouží jako součást vývoje pro sériovou výrobu. Podle internetového serveru listu Die Welt to však stojí ročně okolo miliardy dolarů a FIA argumentuje tím, že vzrůstají rozdíly mezi továrními týmy a stájemi, které využívají nezávislé výrobce pohonných jednotek, což snižuje úroveň F1.

Výrobci prostřednictvím Burkharda Göschela z BMW navrhli, že by vytvořili fond, do něhož by během čtyř let dali dohromady 40 mil. dolarů, které by mohly použít týmy, které nemají plnohodnotné tovární agregáty. Od návrhu se ale distancoval Renault. FIA uvažuje o obdobném fondu, v němž by ale podle ní mělo být alespoň 15 miliónů dolarů ročně.

Obě strany nyní hledají kompromis. Ferrari, Honda, Toyota a Renault zvažují založení druhého týmu či užší spolupráci s některou z tzv. nezávislých stájí. To se však nelíbí BMW a Mercedesu.

Další možností je například prodloužení výjimky pro desetiválcové motory, což by dalo možnost k plnému návratu Cosworthu, který upravuje motory na bázi Fordu a v současnosti je používají Williams a Toro Rosso. V úvahu přichází i výraznější podíl výrobců na úpravách starších motorů, které používají některé nezávislé stáje. Například Red Bull jezdí s motory Ferrari, Midland s agregáty Toyota.

Reklama

Související témata: