Hlavní obsah

Turek: Schumacher si ke mně chodil pro vítězné doutníky

Léta patřil český manažer Pavel Turek k nejdůležitějším lidem v padoku formule 1. Po kratší pauze se vrátil do světa rychlých kol jako televizní expert a ve své roli se našel. "Práce odborného spolukomentátora mě ohromně baví, protože se snažíme přinášet stále nové a zajímavé věci," vypráví Turek v rozhovoru pro Právo.

Foto: PRÁVO

Pavel Turek (vlevo) přihlíží rozhovoru finského pilota McLarenu Kimiho Räikkönena.

Článek

Letos jste se vrátil do zákulisí formule 1. Zaznamenal jste v něm nějakou podstatnou změnu?Určitě ne, vždyť jsem absentoval jen na několika velkých cenách. Zúčastnil jsem se i některých předsezónních týmových prezentací, takže jsem kontakt rozhodně neztratil. Poté, co naše agentura CDT&Partners, jíž jsem spolumajitelem, uzavřela smlouvu s TV Nova, bylo jasné, že se vrátím, byť v jiné roli. Práce odborného spolukomentátora mě ohromně baví, protože se snažíme přinášet stále nové a zajímavé věci. Chceme, aby si v přenosech z velkých cen F1 i v dalších pořadech o formuli 1 našli něco i ti, kteří nemají o automobilových závodech bůhvíjak hluboké znalosti a jen se rádi podívají na rychlá auta.

Jaká je vaše role v přenosech TV Nova z formule 1?Jak už jsem řekl, TV Nova mne angažovala jako experta, který má kontakty ve všech sférách F1. To znamená, že proniknu do míst a k lidem, u nichž by asi jiný český novinář neměl šanci. Mým úkolem je získávat nejčerstvější informace z dění v zákulisí F1, dělat rozhovory se závodníky i dalšími osobnostmi, od šéfů týmů, přes významné sponzory až po funkcionáře FIA. Snažíme se neustále zlepšovat kvalitu přenosů, dát jim nový náboj.

Ozvaly se po vašem odchodu od McLarenu s pracovními nabídkami některé jiné stáje nebo sponzorské subjekty?Měl jsem jich několik. Odmítl jsem je, chtěl jsem ve formuli 1 dělat něco jiného, se širším záběrem. Práce reportéra, který navíc působí i v jiné pozici, mi to umožňuje. Navíc v agentuře pracuji s kolegy, které si sám vyberu. Ve F1 jsem se snažil přicházet s unikátními projekty, jako byl pobyt jezdců v kosmickém středisku a beztížném prostoru nebo ježdění s formulí za polárním kruhem. V tom jsem byl úspěšný. To teď mohu dál rozvíjet a navíc mě lidé z formule 1 už neberou jen jako představitele jednoho týmu. Některé ale překvapilo, že se vydávám na tak obtížnou cestu.

Ve formuli 1 končí její největší legenda Michael Schumacher. Jaké vzpomínky na něj si budete odnášet vy? Když jsem v roce 1997 přišel do týmu West McLaren Mercedes, seznámil jsem se s ním přes Norberta Hauga. Ten znal Michaela z doby, kdy jezdil v německé F3. Později, to už jsme se více sblížili, za mnou Schumacher chodil po vítězných závodech pro doutníky. Potkával jsem ho na různých párty a oslavách po závodech. Také teď mne pozval na svoji rozlučku po letošní poslední Velké ceně v Brazílii.

Působí i v soukromí tak odtažitým dojmem jako na veřejnosti? Vůbec ne, on je naprosto normální kluk, který se umí bavit a je s ním legrace. Dokáže se odvázat, jako každý normální chlap. Ten, řekněme trochu negativní obrázek na veřejnosti, je vytvářen uměle z pragmatických důvodů. Je to nutná obrana před lidmi, kteří chtějí na jeho slávě parazitovat. Záměrně si tímto způsobem udržuje odstup od ostatního světa, aby si zachoval koncentraci a potřebnou energii pro závodění. Ve skutečnosti není arogantní, je to jen pečlivě naučená póza. Když se zúčastní například oficiální večeře se sponzory, je úplně jiný než při akcích pro fanoušky.

Vy jste ho ovšem zažil i v pro vás emocionálně hodně vypjaté situaci, když neváhal v Japonsku v souboji o titul tvrdě atakovat Miku Häkkinena... Tehdy jsem měl rudo před očima. Přišel jsem do týmu, který čekal dlouho na vítězství a já sám jsem po triumfu strašně toužil. Nakonec to dobře dopadlo, takže po motorhomu McLarenu létaly židle i dorty a šampus tekl proudem. Až po čase jsem si uvědomil, že ve formuli 1 odchod ke konkurenci neznamená, že z lidí se stávají automaticky nepřátelé na život a na smrt. Vždyť se tady všichni pohybují v jednom společném světě. Dnes už jsem od fanouškovství zcela oproštěn. Letos bych přál titul právě Michaelu Schumacherovi.

Neukápla po oznámení odchodu i tvrďákovi ,Schumimu slzička? Určitě ano. I když bylo všechno velmi pečlivě a chytře připraveno, bylo na něm znát, že těch několik rozhovorů, které poskytl, ho stálo víc sil než závod, který vyhrál. Podpíral ho Jean Todt, aby to ustál. Bylo to hodně emotivní.

V jaké roli ho podle vás budeme vídat od nové sezóny? Už v Monze řekl, že zůstane spojen s Ferrari. Myslím si, že bude doživotním vyslancem této značky. Spojil s ní nejlepší léta svého života a kariéry a kromě toho má tahle vazba mimořádnou komerční hodnotu. Není vyloučeno, že třeba jednou nahradí ve funkci Jeana Todta. On není typ, který skončí jako výrobce energetických drinků nebo bude pronajímat letadla. Zůstane ve formuli 1. Nebude to ojedinělý případ. Například Gil de Ferran, který je takovým Schumacherem Ameriky, kde vyhrál, co se dalo, dělá sportovního ředitele v Hondě Racing, Gerhard Berger je spoluvlastníkem týmu Scuderia Toro Rosso.

Skončí podle vás s Michaelem Schumacherem jedna historická etapa F1? Nepochybně. Světu formule 1 dominoval víc než deset let. Kromě počtu odjetých GP vévodí všem statistickým tabulkám. Jeho rekordy zřejmě přežijí naši generaci. Je skutečnou legendou tohoto sportu, má desítky miliónů fanoušků.

Kam podle vás po jeho odchodu bude směřovat formule 1? Podle mne půjde dále cestou zvyšování bezpečnosti. V tom dosáhla nepopiratelných úspěchů. Za deset let svého působení ve F1 jsem nezažil jedinou smrtelnou havárii. Samozřejmě, že technický vývoj nejde zastavit, ale je pod přísným dohledem FIA, která se ho snaží usměrňovat žádoucím směrem.

Proč se ve F1 ve stále větší míře angažují automobilky? Podle mne se v ní budou etablovat stále víc. Pro automobilky je to důležité z komerčního hlediska i ve vztahu ke konkurenčním značkám. Volných týmů už je málo a i ty budou dříve či později prodány velkým výrobcům. Udělá to Frank Williams, Ron Dennis s McLarenem a i Dietrich Mateschitz se vzdá Red Bullu, až z něj vybuduje úspěšnou stáj, což nebude trvat dlouho. On je obchodník, ne fanoušek.

Vraťme se k vaší agentuře, co znamená zkratka v jejím názvu CDT&Partners? Jsou to počáteční písmena příjmení Davida Coultharda, Micka Doohana a mého. Oba kolegové jsou legendami v motoristickém sportu a úspěšně si vedou i jako byznysmeni. Čtvrtým společníkem je jeden náš český přítel, který je jako podnikatelský subjekt motorem agentury, hodně pro ni dělá, ale nechce být jmenován, což respektujeme. Nabízíme servis ve sportovním marketingu a jsme aktivní také ve sportovním managementu, což znamená, že zastupujeme jednotlivé sportovce. Vyjednáváme jim sportovní i sponzorské smlouvy, usměrňujeme jejich kariéru.

Které české sportovce zastupujete? V Česku zastupuje naše agentura například talentovaného a zároveň již úspěšného jezdce ve světových rallye Jana Kopeckého a dva velmi šikovné mladíky, kteří se už prosazují na evropských okruzích, Tomáše Kostku a Josefa Krále. Nezaměřujeme se jen na motoristický sport, formule a motorky, ale snažíme se etablovat i v jiných odvětvích, například v hokeji a fotbale. Myslím si totiž, že propracovaný systém z formule 1 lze aplikovat i jinde. Naše působení jsme zpočátku orientovali na středoevropský a východoevropský region, ale chceme se prosadit i směrem na západ. Nevylučuji ani vstup do zábavního průmyslu, žádné mantinely si nestavíme.

Ve F1 působil před pěti lety krátce Tomáš Enge, teď se díváme trochu závistivě na Poláka Roberta Kubicu. Je možné, že se v nějakém reálném časovém horizontu dočkáme dalšího Čecha ve F1?Je to docela dobře možné, ale musí jít o zcela výjimečný talent, který bude mít špičkové zázemí, technické i finanční, a dobré manažerské vedení. Navíc se musí sejít spousta okolností, aby byl ve správný čas na správném místě. Jinak řečeno, jeho manažer mu musí umět otevřít ty správné dveře. A pokud jimi jezdec projde, je potom na něm, aby dokázal v nejlepším slova smyslu šokovat. My jsme nedávno testovali s Josefem Králem ve Walesu u týmu RR Racing, v němž například začínali Kimi Räikkönen nebo Jenson Button, ale i další známí jezdci. Teď tu jezdí Bruno Senna, synovec Ayrtona Senny. Král testoval v jeho voze a zajel lepší časy než kluci, kteří tu jezdí britskou F3 několik let. Zároveň se i zapsal do listiny traťových rekordů.

Reklama

Související témata: