Hlavní obsah

Alonso obhájil titul mistra světa ve formuli 1

SAO PAULO

Fernando Alonso obhájil titul mistra světa v závodech vozů formule 1. Španělský pilot obsadil v nedělní Velké ceně Brazílie, osmnáctém a závěrečném závodu letošního šampionátu, druhou pozici a v pětadvaceti letech se stal nejmladším jezdcem v historii, jemuž se vítězný double podařil. Alonsův jediný sok v boji o titul Michael Schumacher měl v devátém kole defekt a dojel nakonec čtvrtý.

Článek

Sedminásobný světový šampion Schumacher odjel 250. a poslední závod v kariéře a stal se v sedmatřiceti letech vicemistrem světa. K titulu potřeboval vyhrát a zároveň Alonso nesměl bodovat.

Nejrychlejší byl způsobem start-cíl domácí Felipe Massa s druhým vozem Ferrari a skončil v konečném hodnocení celkem třetí. Bylo to jeho druhé vítězství v kariéře. Pohár konstruktérů však zůstal stejně jako loni u Renaultu. Třetí dnes skončil Brit Jenson Button s hondou.

"Díky, díky. Díky vám všem za letošní rok, bylo mi ctí s vámi pracovat," prohlásil Alonso ještě ve svém voze do vysílačky směrem k týmu po projetí cílem. "Byl to fantastický víkend, ale potřebuji nějaký čas, abych si uvědomil, že jsem opět mistr světa," uvedl Alonso později na tiskové konferenci. "Je skvělé, že se to podařilo v mém posledním závodu za Renault. Je to perfektní rozlučka a já si to budu pamatovat celý svůj život," dodal.

Massův splněný sen

Massa prožíval emotivní vítězství, po triumfu si vzpomněl, jak viděl v Brazílii na vlastní oči vyhrát krajana Ayrtona Sennu. "Jak tehdy běželi lidi na trať. Je skvělé, že to teď prožívám já," radoval se vítěz závodu. "Vždy jsem o tom snil a teď tím žiji. Měl jsem skvělé auto a byl to perfektní závod," prohlásil po snadném triumfu.

Pořadí v první šikaně po startu zůstalo stejné jako v kvalifikaci s Massou v čele, ale Schumacher z desátého místa začal okamžitě útočit. Z málo výhodné pozice po sobotě, kdy mu selhal motor, se razantně probíjel kupředu a stačilo mu jediné kolo, aby se dostal až na šesté místo. V tom okamžiku se ale srazily oba vozy stáje Williams a Nico Rosberg po chvíli těžce havaroval.

Na trať vyjel zpomalovací vůz a kroužil plných pět kol, než se začalo znovu závodit. Německý pilot atakoval pátého Giancarla Fisichellu v renaultu a v devátém okruhu jej předjel, ale příliš brzy se před něj zařadil a po drobné kolizi mu praskla pneumatika. Než se dostal na nucenou výměnu do boxů, musel objet skoro celý okruh a prakticky ztratil i minimální šanci na vítězství a zisk osmého titulu mistra světa.

Naději sebral Fisichella

"Může za to Giancarlo, zhatil celou naší práci," rozčiloval se po závodu technický ředitel Ferrari Ross Brawn na italského pilota Renaultu. "Lépe jsme to už nemohli udělat, měli jsme jasně nejrychlejší auto. Je to smůla," řekl. Televizní záběry však neprokázaly, zda mezi oběma vozy ke kontaktu skutečně došlo.

Na trať se Schumacher vrátil na poslední sedmnácté místo, ale fantastickou stíhací jízdou se dostal v závěru opět za Fisichellu. Toho dokonce napodruhé čistě předjel a probojoval se na pátou pozici. Pak se ještě po bravurním manévru dostal také před Kimiho Räikkönena z McLarenu, který jej v příštím roce v týmu nahradí, ale víc už nestihl. Alonsovi stačilo jet na jistotu a s přehledem si hlídat druhou pozici.

"Nejel jsem úplně na doraz," řekl dvojnásobný mistr světa. "Věděl jsem, že Schumacher měl problémy, tudíž jsem nemusel riskovat. Proč bych to dělal, titul byl nadosah. Renault prožil skvělou sezónu," prohlásil španělský pilot a popřál svému velkému soupeři Schumacherovi hodně štěstí do budoucího života.

Německý pilot svému přemožiteli sportovně poblahopřál, ale zalitoval, že se nemohl rozloučit s kariérou vítězstvím. Podmínky na to prý měl. "Byl to chaotický závod. My měli neskutečné auto, tak rychlé, že bych za normálních okolností všechny předjel o kolo. Bylo to skvělé finále, ale nebylo mi holt přáno," řekl Schumacher.

Výsledky:
1. Massa (Braz./Ferrari) 1:31:53,751 (prům. rychlost: 199,731 km/h), 2. Alonso (Šp./Renault) -18,658, 3. Button (Brit./Honda) -19,394, 4. M. Schumacher (Něm./Ferrari) -24,094, 5. Räikkönen (Fin./McLaren -28,503, 6. Fisichella (It./Renault) -30,287, 7. Barrichello (Braz./Honda) -40,294, 8. De la Rosa (Šp./McLaren) -52,068, 9. Kubica (Pol./Sauber) -1:07,642, 10. Sato (Jap./Aguri) -1 kolo.
Konečné pořadí MS (po osmnácti závodech):
1. Alonso 134 b., 2. M. Schumacher 121, 3. Massa 80, 4. Fisichella 72, 5. Räikkönen 65, 6. Button 56, 7. Barrichello 30, 8. Montoya (Kol./McLaren) 26, 9. Heidfeld (Něm./Sauber) 23, 10. R. Schumacher (Něm./Toyota) 20.
Pohár konstruktérů:
1. Renault 206, 2. Ferrari 201, 3. McLaren 110, 4. Honda 86, 5. Sauber 36, 6. Toyota 35.

Reklama

Související témata: