Článek
Stupně vítězů obsadili jezdci s nejmladším věkovým průměrem v historii 24,6 roku. Nejstarší z nich Räikkönen si počínal jako plnohodnotný nástupce Michaela Schumachera a sedminásobný mistr světa také patřil k prvním gratulantům, když se ještě před vyhlášením vítězů dovolal na týmový mobil. "Spojení bylo tak špatné, že jsem vůbec nerozuměl," řekl pak před novináři sedmadvacetiletý Fin.
O dva roky mladší Alonso uznal, že druhé místo na začátek jeho éry u "stříbrných šípů" bylo maximem. Na stupních vítězů však mistr světa působil spokojeně. "Být první je vždy lepší, ale dnes to nebylo možné. Ferrari na nás bylo v tomto týdnu trochu moc rychlé," řekl Španěl, který si po ceremoniálu dopřál s Hamiltonem pořádnou sprchu šampaňským.
Dvaadvacetiletý Angličan měl k radostnému křepčení ještě o důvod víc, protože se stal od roku 1996 prvním jezdcem, který při debutu skončil na stupních vítězů. "Byl jsem jako v transu a pořád jsem," řekl první muž tmavé pleti v seriálu F1. "Tohle asi předčilo všechny moje sny. Už jen být ve formuli 1 je sen, ale předvést takový start a dojet na pódium, to je něco fantastického," dodal pilot, jehož vystoupení posléze označil slavný Niki Lauda za nejimpozantnější debut v historii.
Räikkönen: Ani jsem nemusel jet naplno
Hamilton se do závodu skvěle odpíchl ze čtvrtého místa a blýskl se odvážným manévrem, díky němuž po startu stejně jako Nick Heidfeld s BMW předjel Alonsa, jehož McLaren se propadl z druhé na čtvrtou pozici. Zato Räikkönen snadno uhájil pole position a náskok zvyšoval s každým okruhem. "Ani jsem nemusel jet úplně naplno. Můj největší problém bylo rádio, které přestalo fungovat těsně před startem," uvedl Räikkönen.
Po patnácti kolech už měl náskok více než pět sekund a z vedení ho na čas sesadila až zastávka v boxech v osmnáctém okruhu. Vrátil se na čtvrté pozici a po chvíli byl opět v čele. Během pitstopů si dočasně užíval vedení i Hamilton, který se po zastávce na přezutí a dotankování vrátil před Alonsa, jasnou týmovou jedničku. Po polovině závodu a zastávkách všech favoritů jezdil daleko za Finem dlouho bezpečně druhý a dokonce Alonsovi ujížděl.
Sedmnáct kol před cílem zajel podruhé do boxů Räikkönen a vrátil se těsně za Hamiltona a Alonsa. Jezdci McLarenů bojovali mezi sebou a duel rozhodla poslední zastávka Španěla, který byl v garáži o dvě sekundy kratší dobu a dostal se třináct kol před cílem před mladšího kolegu.
Coulthard přeletěl přes Wurze
V padesátém okruhu jinak poklidného závodu došlo k dramatické situaci, když vůz týmu Red Bull za volantem s Britem Davidem Coulthardem přeletěl při odvážném předjížděcím manévru přes špičku williamsu Alexandera Wurze a jen těsně minul koly jeho hlavu. Incident se odehrál nakonec bez zranění, pro oba ale závod skončil.
Räikkönen svou cestu za desátým vítězstvím v kariéře v závěru závodu již bez problémů kontroloval. Finův týmový kolega Brazilec Felipe Massa dojel šestý, třebaže startoval z poslední pozice, kam jej odsunula po technických problémech v kvalifikaci výměna motoru. Kromě medailistů při své stíhací jízdě s taktikou jediné zastávky v boxech nestačil ještě na Heidfelda a Itala Giancarla Fisichellu v renaultu. Jeho týmový kolega Heikki Kovalainen z Finska, další ostře sledovaný debutant a nástupce Alonsa ve stáji vítěze Poháru konstruktérů, obsadil až desáté místo.
Další Velká cena se pojede 8. dubna v Malajsii.
Velká cena Austrálie: |
1. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:25:28,770, 2. Alonso (Šp./McLaren) -7,242, 3. Hamilton (Brit./McLaren) -18,595, 4. Heidfeld (Něm./BMW) -38,763, 5. Fisichella (It./Renault) -1:06,469, 6. Massa (Braz./Ferrari) -1:06,805, 7. Rosberg (Něm./Williams), 8. Schumacher (Něm./Toyota), 9. Trulli (It./Toyota), 10. Kovalainen (Fin./Renault) Všichni - 1 kolo. |
Průběžné pořadí MS (po 1. závodu): |
1. Räikkönen 10 bodů, 2. Alonso 8, 3. Hamilton 6, 4. Heidfeld 5, 5. Fisichella 4, 6. Massa 3, 7. Rosberg 2, 8. Schumacher 1. |
Pohár konstruktérů: |
1. McLaren-Mercedes 14 bodů, 2. Ferrari 13, 3. BMW-Sauber 5, 4. Renault 4, 5. Williams-Toyota 2, 6. Toyota 1. |