Hlavní obsah

Deštivou VC Japonska vyhrál Hamilton, titul má na dosah

VC Japonska vozů F1 vyhrál britský pilot Lewis Hamilton na voze McLaren. Svůj náskok v čele celkového pořadí zvýšil na dvanáct bodů a má na dosah titul mistra světa. Jeho největší soupeř a týmový kolega Španěl Fernando Alonso závod nedokončil. Další místa obsadili Finové Heikki Kovalainen s vozem Renault a Kimi Räikkönen na ferrari. Patnáctý díl MS na okruhu pod horou Fudži poznamenal vytrvalý déšť.

Článek

Dvaadvacetiletý Hamilton vystoupil na nejvyšší stupeň počtvrté a může slavit už za týden v Šanghaji. "Byl to zřejmě nejtěžší závod v životě. Byly okamžiky, kdy si každý z nás asi přál, aby (komisaři) závod ukončili. Voda byla všude, měl jsem jí plné hledí," líčil Hamilton své dojmy ze závodu na hranici regulérnosti. "Dodal jsem si ale další pořádnou porci sebevědomí ke splnění cíle být mistrem světa," konstatoval mladý Brit.

V předposledním závodě mu prakticky stačí dojet před Alonsem a bude nejmladším šampiónem v historii, navíc prvním jezdcem, který získá titul ve své premiérové sezóně. Může s Alonsem dokonce i těsně prohrát, pokud Španěl nezvítězí. "Za normálních okolností jsem bez šance. Potřeboval bych zázrak," připustil Alonso, že odepsal možnost získat třetí titul mistra světa za sebou.

Teoretické šance má ještě Räikkönen, který se k Alonsovi přiblížil na pouhých pět bodů, ale k zisku titulu by musel oba zbývající závody vyhrát a spoléhat na totální nezdary soupeřů z McLarenu. Nikdo další už titul v dosahu nemá.

Obě ferrari zamířila hned v úvodu do boxů

Trať, na niž se formule vrátila po třiceti letech, byla plná louží a v gejzírech vody si piloti stěžovali na špatnou viditelnost. Osmnáct kol kroužili za zpomalovacím vozem bez možnosti předjíždět a Hamiltona s Alonsem, kteří startovali z první řady, tak nikdo nemohl ohrožovat. Obě ferrari dokonce zamířila hned v úvodu do boxů přezout pneumatiky a doplnit palivo a z druhé řady se propadla až na konec závodního pole.

To vše ale kvůli údajné chybě v komunikaci s federací FIA. Rudé vozy totiž i přes nařízení obout takzvané "mokré" gumy vyrazily do závodu se smíšenou směsí na polosuchou silnici, což si také vyžádalo jejich předčasný pit stop. FIA tým vyzvala k výměně pneumatik těsně po startu mailem pod hrozbou diskvalifikace finského jezdce i nakonec šestého Felipeho Massy z Brazílie.

"Museli jsme kvůli tomu udělat pit stop, ale moc nás to nestálo. Stejně jsem během celého závodu nic neviděl," řekl Räikkönen a za příčinu komplikace označil chybu v komunikaci. "FIA, nebo vedení závodu nám to zapomněly oznámit. Když se po pěti kolech dozvíte, že máte jet vyměnit gumy, a vrátíte se na 21. místě, máte zkažený závod," dodal Fin i přes povedenou stíhací jízdu.

Alonso zdemoloval svůj vůz a do cíle nedojel

Ostrý start komisaři povolili až po osmnácti kolech, a to už mclarenům pomalu docházelo palivo. Když zajely do boxů, mohl si tři kola užívat pocit lídra závodu Němec Sebastian Vettel ze stáje Toro Rosso. Dvacetiletý nováček ve formuli získal zatím jediný bod za osmé místo ve Velké ceně USA, ale v Japonsku už v kvalifikaci ukázal, že na mokrém povrchu umí. Jeho životní jízdu však po střetu s Markem Weberem v okamžiku, kdy byl závod znovu přerušen safety carem, ukončilo ulomené kolo. Vettel po závodě přiznal, že chyba byla na jeho straně.

V těžkých podmínkách se nevyhnuli kolizím ani nejzkušenější jezdci a v kritické situaci se po kontaktu s Polákem Robertem Kubicou ocitl i Hamilton, který dostal hodiny. "Měl jsem velké štěstí, že jsem to tu dokončil," přiznal Hamilton. Velké problémy měl ale hlavně Alonso, několikrát vyjel z trati a ve 41. kole po smyku při nárazu do svodidel svůj vůz zcela zdemoloval. "Příčinou byl jednoznačně aquaplanning. Najednou jsem ztratil kontrolu nad autem a narazil do zdi," vysvětlil Alonso.

Těsně před tím se dostal do čela Hamilton a svůj náskok zvyšoval až do konce maratónského, dvouhodinového závodu. "Byl to asi nejdelší závod v mém životě. Zdálo se, že nikdy neskončí," poznamenal Hamilton. Za ním projel cílem Kovalainen, další nováček ve světě rychlých kol, který vystoupil na pódium vůbec poprvé a vybojoval nejlepší letošní výsledek Renaultu, loňského vítěze Poháru konstruktérů. Jeho krajan Räikkonen do poslední chvíle útočil na druhou pozici, ale marně.

Místy chaotický závod měl oficiální výsledky až několik hodin po skončení, kdy komisaři změnili pořadí na posledním bodované místě. Původně osmý Vitantonio Liuzzi z týmu Toro Rosso byl penalizován 25 trestnými sekundami za nedovolené předjíždění při vyvěšených žlutých vlajkách, takže první bod v kariéře vybojoval Němec Adrian Sutil ve spykeru. Pro jeho tým to byl rovněž premiérový bod sezóně.

Výsledky VC Japonska:
1. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) 2:00:34,579 (průměrná rychlost: 151,978 km/h), 2. Kovalainen (Fin./Renault) -8,377, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -9,478, 4. Coulthard (Brit./Red Bull) -20,297, 5. Fisichella (It./Renault) -38,864, 6. Massa (Braz./Ferrari) -49,042, 7. Kubica (Pol./BMW-Sauber) -49,285, 8. Sutil (Něm./Spyker) -1:00,129, 9. Liuzzi (It./Toro Rosso) -1:20,622, 10. Barrichello (Braz./Honda) -1:28,342.
Stav MS (po 15 ze 17 závodů):
1. Hamilton 107 bodů, 2. Alonso 95, 3. Räikkönen 90, 4. Massa 80, 5. Heidfeld (Něm./BMW) 56, 6. Kubica 35, 7. Kovalainen 30, 8. Fisichella 21, 9. Rosberg (Něm./Williams) 15, 10. Wurz (Rak./Williams) a Coulthard po 13
Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 170, 2. BMW-Sauber 92, 3. Renault 51, 4. Williams 28, 5. Red Bull 23, 6. Toyota 12.

Reklama

Související témata: