Hlavní obsah

Dramatický ročník šampionátu vozů formule 1 prospěl

PRAHA/SAU PAULO

Roky se vedení Mezinárodní motoristické federace (FIA) a promotér šampionátu Bernie Ecclestone snažili změnami pravidel zatraktivnit seriál vozů formule 1, ale až letos mohou být navýsost spokojeni. Tři jezdci v konečném pořadí v rozmezí bodu, drama do poslední chvíle, žádná absolutní nadvláda jednoho muže.

Článek

Přispěl k tomu i loňský odchod Michaela Schumachera, jenž neohroženě vládl šampionátu v letech 2000 až 2004, či přestup dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa z Renaultu do týmu McLaren, jemuž se po několika chudých letech začalo opět dařit.

Pořadí mistrovství světa však nemusí být ještě konečné. Jezdci týmů Williams a BMW Sauber na čtvrtém, respektive pátém a šestém místě totiž měli po závěrečném závodu v Brazílii chladnější palivo ve svých vozech, než povolují pravidla a pokud by byli diskvalifikováni, stal by se mistrem světa díky posunu ze sedmého místa v cíli Brit Lewis Hamilton. První nedělní rozhodnutí komisařů sice původní výsledky potvrdilo, ale stáj McLaren podala protest, který se bude teprve řešit. Mistr světa Kimi Räikkönen z Finska ze stáje Ferrari tak musí čekat.

Aféra McLarenu byla ve středu zájmu médií i fanoušků 

Formule byla v letošní sezóně atraktivní nejen svými výsledky, ale i událostmi v zákulisí. Špionážní aféra McLarenu mohla královskou motoristickou disciplínu navenek poškodit, ale po vyřazení týmu z Poháru konstruktérů a pokutě 100 milionů dolarů byla ve středu zájmu médií i fanoušků, kteří na formuli kvůli tomu nezanevřeli, ba naopak. Zvlášť když snaha získat informace z konkurenčních týmů byla v minulosti v zákulisí šampionátu podle některých bývalých jezdců na denním pořádku.

A spor Alonsa s vedením McLarenu a jeho chladný vztah s Hamiltonem světem formule 1 doslova hýbal. Španělský šampion těžko snášel skutečnost, že ho nováček v seriálu poráží a vážně ohrožuje jeho útok na třetí titul za sebou. Hamilton v úvodních devíti závodech stál vždy na stupních vítězů a dvakrát dokonce vyhrál. Alonso obvinil vedení McLarenu, že Brit má lepší podmínky i auto, z čehož vznikla mediální přestřelka mezi ním a šéfem týmu Ronem Dennisem.

Jakkoliv navenek v závěru seriálu obě znesvářené strany dávaly najevo, že je všechno v nejlepším pořádku a FIA dokonce určila arbitra, který na stejné podmínky pro oba piloty dohlížel přímo u McLarenu, ze zákulisí pronikly informace, že Alonso v týmu skončí. Zájem opět okamžitě projevil Renault a podle posledních zpráv není Španělův návrat do francouzské stáje nereálný.

Hamilton mohl být nejmladším vítězem F1 v  historii 

Hamilton navzdory závěrečné těsné prohře s Räikkönenem prokázal svůj talent a může být jednou stejně dominantní jako Schumacher. Na většině tratí jel poprvé v kariéře, přesto ostatním vyzrálým jezdcům zle zatápěl. Mohl být nejmladším mistrem světa v historii, ale nezvládl finiš. Zkušený Fin v posledních čtyřech závodech třikrát vyhrál a získal 36 bodů, Brit jich nasbíral jen sedmnáct a to ho stálo titul, který by získal jako první nováček v historii. Příští rok mu bude teprve 23 let a stále může být nejmladším šampionem, neboť Alonso před dvěma lety vyhrál, když mu bylo o rok víc.

Räikkönen na svou příležitost čekal dlouho. Dvakrát skončil v šampionátu druhý, u McLarenu ale v posledních letech neměl kvalitní vůz. U Ferrari ho našel, stejně tak luxusní podporu. Týmová strategie je sice zakázaná, ale jen naiva by si myslel, že předjetí stájového kolegy Felipeho Massy v posledním závodu a tudíž titul mistra světa díky vítězství v Brazílií byla náhoda či Finovo skvělé řidičské umění. Ferrari to zvládlo elegantně a po dvou letech porážek je opět na vrcholu.

Massa v závěrečném závodu dokázal, že je platným jezdcem týmu rudých vozů a v příštím roce lze očekávat i jeho další výkonnostní posun, takže ve hře o titul mohou být i čtyři piloti. Bernie Ecclestone a FIA si mohou mnout ruce, příští sezona může být minimálně podobně dramatická jako ta letošní. Formule 1 je na vzestupu.

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - sprint probíhá Živě
20240420T05 : 00:00+0200
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
  Velká cena Číny - kvalifikace dnes 09 : 00
20240420T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články