Hlavní obsah

Expert na F1 Pavel Turek: Hamilton nezvládl tlak, tým mu ale nepomohl

Deset let působil Pavel Turek na pozici manažera týmu McLaren, dobře zná i Rona Dennise, šéfa stáje. „Dennis strašně trpí při každé prohře. V tomto případě musel trpět o to víc, že vyhraný titul věnoval největšímu soupeři, tedy Ferrari,“ vrací se k poslednímu závodu loňské sezóny, kdy jezdci McLarenu prohráli takřka jistý titul šampióna, který nakonec spadl do klína Räikkönenovi z Ferrari.

Foto: PRÁVO/Václav Jirsa

Pavel Turek

Článek

Deset let jste působil v týmu McLaren po boku Rona Dennise. Čím si vysvětlujete, že nestanovil strategii v posledním závodě tak, aby stáj udržela titul mistra světa, na který sahali Hamilton i Alonso?

Poslední závod byl jen vyústěním řady událostí, které tým potkaly před tím. Hamilton exceloval jako žádný nováček před ním v historii formule 1. Vědělo se, že bude rychlý, ale nikdo nevěřil, že bude podávat stabilně tak vysoké výkony. Do určité fáze to vypadalo, že je jako robot a nedělá chyby. Pod obrovským tlakem je ale později dělal. Navíc došlo podle mne k nesprávnému týmovému rozhodnutí. McLaren chtěl vyhrávat neustále, jenže v závěru měl jet Hamilton na jistotu. Situaci zkomplikoval i vnitřní boj mezi ním a Alonsem, ale také špionážní aféra, jejímž důsledkem byla vysoká pokuta a odebrání bodů v Poháru konstruktérů.

Takže Hamilton nakonec obrovský tlak neustál…

Přesně tak a tým mu nepomohl. Kdo nezažil situaci v F 1, neumí si představit, pod jakým tlakem je jezdec v posledním závodě, kdy může projet cílem jako mistr světa, nebo jako poražený. Hamilton jako nováček tuhle zkušenost neměl a zákonitě neuměl tlaku čelit.

Ale mohl mu pomoci, v rámci pravidel, zkušenější Alonso, tak jako to udělal Massa z Ferrari ve prospěch Räikkönena. Nebo ta nevraživost už zastřela zdravý rozum?

Alonso jako obhájce také ještě bojoval o titul a měl o něco horší výchozí pozici. Takže Alonso bojoval s Hamiltonem i Räikkönenem, i když ten čekal na zaváhání obou v závětří a málokdo věřil tomu, že by se situace ještě otočila ve Finův prospěch. On to dokázal.

Dennise dobře znáte. Myslíte si, že litoval neporušení své zásady, že tým nemá jedničku a nikdo nebude zvýhodněn. Bylo by logické, kdyby jasně stanovil strategii…

Dennis strašně trpí při každé prohře. V tomto případě musel trpět o to víc, že vyhraný titul věnoval největšímu soupeři, tedy Ferrari. Určitě ho to bude trápit do startu nového ročníku, i když navenek nic nedá znát.

Hamilton by se měl stát vůdčí osobností týmu, unese to?

Myslím si, že ano. Za ten rok hodně jezdecky i lidsky vyzrál. Bude opět bojovat o titul.

Kdo bude jeho partnerem v týmu?

Do týmu by pasoval jezdec finského typu, myslím tím velmi kvalitní, ale svým způsobem introvert. Jako byli Mika Häkkinen nebo Kimi Räikkönen. Takoví se nabízejí dva – mladý Nico Rosberg, Fin s německým pasem, kterého ale Williams uvolní za nepřijatelné peníze. Volný je Heikki Kovalainen, kterého pustil Renault poté, co vzal zpět Alonsa. S ním nejspíš Ron Dennis povede jednání. Sáhnout může také po osvědčeném Pedru de la Rosovi. Jednak zná tým a všichni jeho. Nikdo nemá ve stáji tolik natestováno, jako on. Něco už také odjezdil ve formuli 1, je loajální s týmem i kolegou. Navíc je Španěl, takže může uklidnit nejen atmosféru v týmu, ale i vášně, které ve Španělsku vzplály proti McLarenu poté, co začaly spory s Alonsem. Rozhodně se nemyslím, že by k McLarenu přišel málo zkušený Sutil nebo nováček Paffett.

McLaren pojede v nové sezóně s číslem přes dvacet, což historie nepamatuje, bude stát na konci boxové uličky. Nepoznamená ho vše, co se kolem něj stalo, pro novou sezónu?

Určitě ne. Problémy tým nezabily, takže ho posílí a bude silnější. Dokázal to při testech v Jerezu minulý týden. McLaren je na vysoké technické úrovni, navíc kromě zákazu kontroly trakce, což není z hlediska fungování vozu závažná změna, k dalším úpravám nedošlo, takže by si svoje postavení na špici měl udržet a jsem přesvědčen, že dokáže ještě zrychlit.

Což když bude ještě potrestán?

Myslím si, že nebude. Podle mne jde FIA o to, mít McLaren v hrsti, aby si nevyskakoval, když to řeknu lidově. Pokud by došlo k nějakému porušení regulí v souvislosti s vozem pro sezónu 2008, pak by asi FIA sáhla k tvrdému trestu, ale Dennis si dá pozor.

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - kvalifikace na sprint zítra 09 : 30
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint