Článek
Massa, který v Turecku vyhrál také tři poslední kvalifikace, se stal prvním pilotem od dob legendárního Němce Michaela Schumachera, kterému se podařilo vyhrát na jednom okruhu třikrát za sebou. V sezóně triumfoval podruhé a v kariéře posedmé. Čtvrtý dojel Polák Robert Kubica z týmu BMW Sauber. "Byl to velmi kvalitní závod. A hodně obtížný. Lewis mi od začátku hodně šlapal na paty. Pomohlo mi, když jsem pochopil, že jede na tři zastávky v boxech," komentoval Massa pátý podnik sezóny na tiskové konferenci.
Kovalainen přišel o naději hned na startu
Massa využil pole position a udržel vedoucí pozici i po startu. Za ním však došlo k dramatickým změnám pořadí. Hamilton se dostal před svého týmového kolegu Heikkiho Kovalainena z Finska, který se po startu z druhého místa dostal do mírné kolize s Kubicou a musel hned do boxů. O dvě pozice se propadl Räikkönen, ale po chvíli předjel Španěla Fernanda Alonsa a zanedlouho se dostal na třetí místo.
Nejrychleji jezdil Hamilton, neboť vsadil na tři zastávky v boxech, s lehkým autem Massu dotahoval, ve čtyřiadvacátém kole ho dokonce na trati předjel a získal nečekaně velký náskok. "Vůz byl velmi dobře vyvážený. Dokázal jsem Felipeho dostat pod tlak," pochvaloval si britský mladík.
Hamilton o náskok přišel při druhé zastávce u mechaniků krátce za polovinou závodu. Okamžitě se v čele tudíž opět objevil Massa, hned za ním jezdil se ztrátou deseti sekund týmový parťák Räikkönen a Ferrari v té chvíli směřovalo k dalšímu "doublu" stejně jako v minulých dvou závodech MS v Bahrajnu a Barceloně.
McLaren třetí Hamiltonovu zastávku zvládl
Brazilec ze špičky zajel jako první ve 40. kole naposledy do boxů, ostatní ho však hned po chvíli následovali a bylo jasné, že vítězství už mu pravděpodobně nikdo nevezme. O druhé místo však svedli velký souboj Räikkönen a Hamilton, jemuž mechanici při poslední zastávce natankovali a vyměnili pneumatiky za pět sekund, tudíž se vrátil na trať před finského soupeře a svou pozici v dramatickém závěru udržel. "Nepovedl se mi start, při kolizi jsem poškodil přítlačné křídlo," litoval Räikkönen ztracených pozic z úvodu závodu.
Finský jezdec se každopádně udržel v čele průběžného pořadí mistrovství světa. Massa se posunul na druhou příčku, Hamilton je se stejným počtem bodů, ale menším počtem vítězství třetí.
Poprvé od roku 2005 bylo na startu pouze deset týmů, neboť stáj Super Aguri se kvůli nedostatku peněz odhlásila. Rekordní 257. Velkou cenu v kariéře oslavil Brazilec Rubens Barrichello z týmu Honda a překonal tak v této statistice Itala Riccarda Patreseho.
Za dva týdny pokračuje šampionát Velkou cenou Monaka, kde loni ještě s pomocí Alonsa triumfovala stáj McLaren. Hamilton dojel druhý, Massa třetí a Räikkönen až osmý. "Celý rok jsme pracovali na nastavení pro Monte Carlo. McLaren tam byl loni hodně silný. Věřím, že letos zajedeme lepší výsledek," podotkl Massa.
Velká cena Turecka - Istanbul | |
Délka okruhu: 5338 m | Délka závodu: 58 kol/309,396 km |
1. Massa (Ferrari) | 1:26:49,451 |
2. Hamilton (McLaren) | + 3,779 |
3. Räikkönen (Ferrari) | + 4,271 |
4. Kubica (Pol./BMW) | + 21,945 |
5. Heidfeld (Něm./BMW) | + 38,741 |
6. Alonso (Šp./Renault) | + 53,724 |
7. Webber (Aus./Red Bull) | + 1:04,229 |
8. Rosberg (Něm./Williams) | + 1:11,406 |
9. Coulthard (Brit./Red Bull) | + 1:15,270 |
10. Trulli (It./Toyota) | + 1:16,344 |
11. Button (Brit./Honda) | - 1 kolo |
12. Kovalainen (Fin./McLaren) | - 1 kolo |
13. Glock (Něm./Toyota) | - 1 kolo |
14. Barrichello (Braz./Honda) | - 1 kolo |
15. Piquet jr. (Braz./Renault) | - 1 kolo |
16. Sutil (Něm./Force India) | - 1 kolo |
17. Vettel (Něm./Toro Rosso) | - 1 kolo |
Nedokončili | |
18. Bourdais (Fr./Toro Rosso) | - 32 kol |
19. Nakajima (Jap./Williams) | - 57 kol |
20. Fisichella (It./Force India) | - 58 kol |
Průběžné pořadí MS (po 5 z 18 závodů) |
1. Räikkönen 35 bodů, 2. Massa 28, 3. Hamilton 28, 4. Kubica 24, 5. Heidfeld 20, 6. Kovalainen 14, 7. Webber 10, 8. Trulli 9. |
Pohár konstruktérů |
1. Ferrari 63, 2. BMW-Sauber 44, 3. McLaren-Mercedes 42, 4. Williams 13, 5. Red Bull 10, 6. Toyota 9, 7. Renault 9, 8. Honda 3, 9. Toro Rosso 2. |