Hlavní obsah

Hrozí formuli 1 stávka? Piloty štve zvýšení poplatků za superlicenci

Ani za mák se pilotům formule 1 nelíbí, že Mezinárodní automobilová federace (FIA) skokově zvýšila poplatek za tzv. superlicenci, která umožňuje vstup do prestižního seriálu, a cenu za každý získaný bod v mistrovství světa. Před Velkou cenou Francie dokonce v paddocku kolovala spekulace o stávce jezdců, k níž by mohlo dojít při příštím závodu na okruhu v britském Silverstonu.

Článek

FIA zvedla radikálně poplatky se začátkem letošního roku. Piloti nově za superlicenci platí 10 tisíc eur místo původních 1700 a za každý získaný bod v seriálu MS odevzdají do pokladny 2000 eur místo 452. Podle šéfa FIA Maxe Mosleyho je navýšení v zájmu samotných pilotů, příjmy jdou totiž z velké části na bezpečnost.

„To je směšné. Měli bychom platit odpovídající částku. Není možné, aby se navyšovalo o tisíc procent,“ reagoval jeden z aktivních členů Asociace pilotů Grand Prix (GPDA) Fernando Alonso. „Nemáme mnoho možností, jak se bránit,“ pokrčil rameny španělský jezdec při otázce, zda je stávka na pořadu dne. „Bavíme se v rámci asociace, co dělat. Chceme reagovat kolektivně, protesty jednotlivců by neměly takovou váhu,“ dodal dvojnásobný mistr světa.

Kubica: Bezpečnost se zvyšuje i naším přičiněním

Podle Davida Coultharda jsou ale úvahy o stávce v britském Silverstonu nesmyslné. „Je to blbost, žádná kolektivní stávka nebude. Piloti nemají v tomto ohledu rovné pozice. Navíc ne všichni superlicenci platí, za některé odevzdávají peníze stáje,“ poznamenal 37letý veterán.

Vedoucímu jezdci mistrovství světa Robertu Kubicovi ze stáje BMW se zvýšení poplatků nelíbí, současně ale upozornil na to, že díky vynaloženým prostředkům jsou bezpečnostní standardy na vysoké úrovni. „Platíme opravdu hodně. Bezpečnost je ale velmi důležitá. A pokud se neustále zvyšuje, tak bychom k tomu měli taky přispět,“ podotkl polský pilot, který loni jako zázrakem vyvázl bez vážnějšího zranění po hrůzostrašném karambolu při Velké ceně Kanady.

„Myslím, že není důvod dělat takové věci a nezávodit. Situace není ideální, osobně si ale ani nemyslím, že by se ke stávce připojilo kompletní startovní pole,“ poznamenal obhájce mistrovského titulu Kimi Räikkönen, který podobně jako Kubica, Lewis Hamilton nebo Felipe Massa není členem GPDA.

Reklama

Související témata: