Hlavní obsah

Hamilton byl potrestán za předjíždění, v Belgii tak vyhrál Massa

SPA-FRANCORCHAMPS

Vítězem Velké ceny Belgie formule 1 se dvě a půl hodiny po dojezdu stal Felipe Massa z Ferrari, ačkoliv cílem projel až jako druhý. Původnímu vítězi Lewisi Hamiltonovi z týmu McLaren přičetli traťoví komisaři k výslednému času 25 sekund, které jej odsunuly až na třetí místo. Hamilton se měl provinit tím, že si v závěru zkrátil trať v šikaně při pokusu o předjetí v té době vedoucího Räikkönena.

Článek

Ihned po inkriminovaném manévru Hamilton sice finského rivala ve ferrari evidentně pustil na rovince před sebe, vzápětí jej ale při dalším útoku znovu předjel. Podle komisařů nicméně předchozím zkrácením trati získal výhodu. Po změně výsledků má Hamilton před Massou, který slaví pátý triumf v sezóně, už jen dvoubodový náskok v čele šampionátu.

McLaren se odvolá

Bezprostředně po závodě se Hamilton divil, že incident byl vůbec vyšetřován. "Kdybych za tohle měl dostat trest, tak by nebylo něco v pořádku se současným systémem," řekl. "Vytlačil mě (Räikkönen) ze zatáčky. Mohl to udělat férověji, protože jsem neměl moc šancí se vyhnout. Proto jsem jel mimo trať a taky jsem ho hned pustil zase před sebe. Bylo to těsné," uvedl Hamilton.

Jeho tým rozhodnutí okamžitě zkritizoval. "Té argumentaci nerozumíme. Ta situace nerozhodla o vítězi. Pokusíme se odvolat, i když šance máme asi malé," uvedl sportovní šéf dodavatele motorů Mercedes Norbert Haug.

Vítězství v Belgii měl na dosah Kimi Räikkönen, ale nakonec do cíle nedojel a jeho šance na obhajobu titulu znovu o něco více pohasly. Od druhého kola přitom na své oblíbené trati vedl, před nájezdem do předposledního okruhu ale neodolal Hamiltonovu útoku, a když vzápětí začalo pršet, nezvládl v pokračujícím souboji vůz a skončil mimo trať.

Vše podstatné pro konečné pořadí se dnes odehrálo právě v posledních třech z 44 kol, úvod závodu byl ale také zajímavý. Räikkönen ukázal kritikům, že nezapomněl a nebojí se předjíždět. Brzy po startu předjel v souboji na dlouhé rovince Massu a na začátku druhého kola se mu totéž podařilo proti vedoucímu Hamiltonovi. Ten finskému soupeři pomohl vlastní chybou, když po smyku na osychající trati ztratil náskok, který si perfektním startem z pole position vypracoval.

Hned na startu vypadl z boje o přední místo Hamiltonův stájový kolega Heikki Kovalainen, který se z třetího místa propadl do druhé desítky. Předvedl pak stíhací jízdu, ale v boji o šesté místo s Markem Webberem v red bullu byl označen za viníka vzájemného kontaktu a musel za trest projet uličkou v boxech.

Po klidné střední pasáži GP nečekaně gradovala v závěru. Räikkönen mířil k prvnímu vítězství od dubnového závodu ve Španělsku, ale Hamilton se k němu přiblížil a po odvážném manévru jej předjel. Vyjel ale z trati a musel soupeře pustit před sebe, nechtěl-li být potrestán za zkrácení trasy. Prakticky vzápětí ale znovu zaútočil a na konci cílové rovinky se znovu prodral před Fina.

To už začínalo pršet a všichni piloti měli postupně co dělat, aby vozy udrželi na trati. Nejvíc problémů měl očividně Räikkönen a jeho další atak skončil hodinami, poslední zoufalá snaha pak vyvrcholila znovu smykem a nárazem do zdi. Hamilton po vyřazení největšího rivala už "doklouzal" do cíle, za Massou si pro třetí místo dojel Němec Nick Heidfeld v BMW.

Příštím závodem bude už za týden Velká cena Itálie v Monze.

Velká cena Belgie
1. Massa (Braz./Ferrari) 1:22:59,394 (prům. rychlost: 222,805 km/h), 2. Heidfeld (Něm./BMW) -9,383, 3. Hamilton (Brit./McLaren) -10,539, 4. Alonso (Šp./Renault) -14,478, 5. Vettel (Něm./Toro Rosso) -14,576, 6. Kubica (Pol./BMW) -15,037, 7. Bourdais (Fr./Toro Rosso) -16,735, 8. Webber (Austr./Red Bull) -42,776, 9. Glock (Něm./Toyota) -1:07,045, 10. Kovalainen (Fin./McLaren) -1 kolo.
Pořadí MS (po 13 z 18 závodů)
1. Hamilton 76, 2. Massa 74, 3. Kubica 58, 4. Räikkönen (Fin./Ferrari) 57, 5. Heidfeld 49, 6. Kovalainen 43, 7. Trulli (It./Toyota) 26, 8. Alonso 23, 9. Webber 19, 10. Glock 15.
Pohár konstruktérů
1. Ferrari 131, 2. McLaren-Mercedes 119, 3. BMW-Sauber 107, 4. Toyota 41, 5. Renault 36, 6. Red Bull 25, 7. Williams 17, 8. Toro Rosso 17, 9. Honda 14.

Reklama

Související témata: