Rubriky:

Formule 1

Noční premiéru v Singapuru vyhrál Alonso v renaultu, ferrari je bez bodu

28. září 2008 16:07 - SINGAPUR

První noční závod v historii formule 1 vyhrál Fernando Alonso na renaultu. Vítězný pocit si dnes v Singapuru prožil po více než roce, a to startoval až z 15. místa. Druhý skončil Nico Rosberg s williamsem a třetí Lewis Hamilton na Mclarenu. Stáj ferrari odjede ze Singapuru bez bodu. V celkovém pořadí šampionátu je na prvním místě Hamilton s 84 body, druhý je Massa se 77 a na třetí příčce je se ziskem 64 bodů Kubica.

Z dramatických událostí vytěžil životní druhé místo Nico Rosberg ve williamsu, na třetí pozici si Lewis Hamilton z McLarenu upevnil vedení v mistrovství světa. Nebodoval totiž žádný z jeho tří největších pronásledovatelů.

Jeho hlavní soupeř a suverénní vítěz sobotní kvalifikace Felipe Massa doplatil na fatální chybu Ferrari v boxech. Brazilský pilot se kvůli ní propadl z prvního místa na poslední a skončil třináctý. Kolaps italské stáje završil mistr světa Kimi Räikkönen, který po havárii těsně před cílem odpadl z pátého místa. Ferrari tak přišlo o vedení v Poháru konstruktérů.

Velkou cenu Singapuru jsme sledovali on-line zde.

Historicky první noční závod měl poklidný průběh, dokud Piquet v 15. z 61 kol nerozbil svůj renault o zeď a na trať nevyrazil zpomalovací vůz. Brazilský pilot zůstal nezraněn, a aniž by to tušil, v podstatě tím naplnil osud krajana Massy. Tým Ferrari totiž v době pozastaveného závodu naprosto nezvládl hromadnou zastávku prakticky obou jezdců v boxech.

Massa, za nímž už čekal na odbavení Räikkönen, dostal příliš brzy signál k opuštění stanoviště, a vytrhl hadici na doplnění paliva. Navíc s vlajícím torzem tankovacího zařízení takřka způsobil kolizi s jiným právě projíždějícím vozem. Z uličky v boxech sice mířil jako první, ale na jejím konci musel počkat, než přispěchají mechanici a s obtížemi vyprostí několikametrový zaklíněný kus hadice.

Nehoda Felipe Massy v boxech při Velké ceně SingapuruNehoda Felipe Massy v boxech při Velké ceně Singapurufoto: ČTK/AP/Oliver Multhaup

Na trať se Massa vrátil beznadějně poslední a ještě následně musel za trest kvůli nebezpečnému výjezdu z depa jednou projet boxy. "Jsme jen lidé, každý může udělat chybu. Nejsem z těch, kdo by se kvůli tomu pral. Naopak (viníka) raději povzbudím, protože ho budeme potřebovat příště. Ještě je ve hře 30 bodů," řekl Massa.

Zpomalovací fáze závodu celkově vyvolala na trati i v pořadí zmatek, protože k nehodě došlo v době, kdy se piloti chystali k prvním zastávkám v boxech. S téměř prázdnou nádrží proto někteří z nich nečekali ani na povolení a za předčasný příjezd k mechanikům pak pykali penalizací Robert Kubica s BMW či Rosberg. Ten si ale před odpykáním trestu vybudoval v čele pořadí takový náskok, že se zařadil rovnou za Alonsa. Třeba třetímu Brazilci v poli Rubensi Barrichellovi ale pro změnu podle všeho došlo palivo přímo na trati.

Alonsovi se vyhnuly všechny potíže

Alonsovi se veškeré trable vyhnuly a vynahradil si sobotní zklamání z kvalifikace, kterou kvůli poruše nedokončil, ačkoli v předchozích trénincích dominoval. Bezpečně si dojel pro 20. prvenství v kariéře, to předchozí slavil loni na začátku září v Monze ještě v mclarenu. "V sobotu jsem měl smůlu, o to větší štěstí jsem měl dnes," uznal Alonso.

Triumf si ale náramně užíval. "Fantazie. Poprvé na stupních, a hned nejvýš. Nemůžu uvěřit a ještě mi asi několik dní potrvá, než to pochopím," radoval se Alonso a přiznal, že bez dramatických událostí po Piquetově nehodě by neměl šanci. "Bez safety caru bych dojel na stejné pozici jako v kvalifikaci, čtrnáctý nebo patnáctý. Včera jsme mysleli, že máme po závodě, ale ukázalo se, že formule 1 je nevyzpytatelná."

Noční trať Velké ceny Singapuru formule 1Noční trať Velké ceny Singapuru formule 1foto: Reuters/Tim Chong

Jeho prvenství mohlo být mnohem výraznější než konečné zhruba tři sekundy, protože v závěru jej o bezmála půlminutový náskok připravil znovu safety car po nehodě Adriana Sutila z týmu Force India. Do bezprostředního kontaktu s Rosbergem se tím pádem dostal i Hamilton, ale na riskantní útok rezignoval, zvlášť když věděl, jak špatně jsou na tom oba piloti Ferrari. "Nešel jsem na riziko, tyhle body byly důležité. Vždyť před Singapurem jsem měl jednobodový náskok a Ferrari tady bylo absolutní špička," konstatoval Hamilton.

Jeho naděje na lepší výsledek se prý rozplynuly dlouhým marným dotíráním na zkušeného Davida Coultharda ve střední části závodu. "Měl jsem auto na vítězství, ale zůstal jsem za DC viset a ztratil tam na Fernanda tak dvacet sekund. Nestěžuju si, prostě jsem tam uvízl," řekl Hamilton.

Výsledek v Singapuru byl ale pro něj každopádně částečnou satisfakcí za prohraný spor o vítězství v závodě ve Spa, kde po kontroverzní dodatečné penalizaci přišel o sedmibodové vedení před Massou. Tři závody před koncem jej na trati získal zpět.

Příští závod se pojede 12. října ve Fudži jako Velká cena Japonska.

F1 - Velká cena Singapuru:

1. Alonso (Šp./Renault) 1:57:16,304 (prům. rychlost: 158,068 km/h), 2. Rosberg (Něm./Williams) -2,957, 3. Hamilton (Brit./McLaren) -5,917, 4. Glock (Něm./Toyota) -8,155, 5. Vettel (Něm./Toro Rosso) -10,268, 6. Heidfeld (Něm./BMW) -11,101, 7. Coulthard (Brit./Red Bull) -16,387, 8. Nakadžima (Jap./Williams) -18,489, 9. Button (Brit./Honda) -19,885, 10. Kovalainen (Fin./McLaren) -26,902.

Pořadí MS (po 15 z 18 závodů): 1. Hamilton 84, 2. Massa (Braz./Ferrari) 77, 3. Kubica (Pol./BMW) 64, 4. Räikkönen (Fin./Ferrari) 57, 5. Heidfeld 56, 6. Kovalainen 51, 7. Alonso 38, 8. Vettel 27, 9. Trulli (It./Toyota) 26, 10. Glock 20.

Pohár konstruktérů: 1. McLaren-Mercedes 135, 2. Ferrari 134, 3. BMW-Sauber 120, 4. Renault 51, 5. Toyota 46, 6. Toro Rosso 31, 7. Red Bull 28, 8. Williams 26, 9. Honda 14.

ČTK, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1