Hlavní obsah

Hamilton vyhrál v Číně, Massa dojel díky Räikkönenovi druhý

Britský pilot Lewis Hamilton z McLarenu vyhrál nedělní Velkou cenu Číny a má na dosah zisk titulu mistra světa formule 1. Jeho jediný zbývající konkurent Felipe Massa z týmu Ferrari skončil druhý a před závěrečnou GP Brazílie ztrácí na první pozici sedm bodů. Třetí projel cílem Brazilcův týmový kolega a stále ještě úřadující šampión Kimi Räikkönen z Finska, který v závěru závodu prakticky bez boje přepustil druhé místo Massovi.

Článek

Hamilton se dočkal prvenství poprvé od červencové Velké ceny Německa, v sezóně triumfoval popáté a v dvouleté kariéře už podeváté. Aby se stal nejmladším mistrem světa v historii, stačí mu 2. listopadu v Sao Paulu dokončit závěrečný závod sezóny na pátém místě. Z boje o titul v neděli definitivně vypadl Polák Robert Kubica, který v BMW obsadil z jedenácté startovní pozice šesté místo.

Třiadvacetiletý Hamilton směřoval v Šanghaji k vítězství od prvních metrů. Po startu z pole position si počínal mnohem lépe než naposledy v Japonsku, kde za svůj manévr v první zatáčce vůči Räikkönenovi dostal trest v podobě průjezdu boxy. Tentokrát vedení před vedle stojícím Finem bezpečně uhájil a už je nepustil. Massa udržel třetí příčku.

"Povedl se mi asi nejlepší start v letošní sezóně. Před první šikanou jsem udržel první místo, dařilo se mi budovat náskok. Všechno šlo poměrně hladce," vyprávěl Hamilton spokojeně na tiskové konferenci po závodě. Räikkönen se snažil za mladým Britem udržet, ale neúspěšně. "Lewis hned po startu poodjel, já jsem pak sice dokázal zajíždět srovnatelné časy, ale víc to nešlo, zdržely mě také pomalejší vozy," uvedl. Massa proti tomu přiznal, že na startu zaváhal. "Start se mi příliš nepovedl, protočily se mi kola. Podařilo se mi alespoň udržet pozici," řekl brazilský pilot.

Pořadí se nezměnilo ani na dalších místech, za Räikkönenem a Massou ale musel o čtvrté místo tvrdě bojovat Fernando Alonso v renaultu s druhým pilotem McLarenu Heikkim Kovalainenem. Ten vydobytou pozici ještě v prvním z 56 kol ztratil, v průběhu závodu měl navíc defekt a nakonec do cíle vůbec nedorazil.

To nahrálo týmu Ferrari alespoň v Poháru konstruktérů, v němž italská stáj zvýšila před McLarenem náskok už na 11 bodů. Pořadí jejích jezdců v cíli je nicméně přinejmenším kontroverzní, protože výměna jejich pozic sedm kol před cílem napovídala tomu, že šlo o týmovou strategii, která není ve formuli 1 povolena.

"V závěru jsem jel nejlepší část závodu, podařilo se mi Kimiho dostihnout a předjet," odmítl nařízenou změnu pořadí Massa. "Já vím, co jako tým potřebujeme a čeho musíme dosáhnout," podotkl Räikkönen.

Hamilton půjde za dva týdny do posledního závodu sezóny stejně jako v loňském roce s náskokem sedmi bodů. Tehdy ale závod nezvládl a titul nečekaně vybojoval Räikkönen, jemuž patřila před Interlagosem až třetí příčka. Letos si britský jezdec podobné selhání nepřipouští. "Pojedu do Brazílie v úplně jiné situaci. Nebude se to opakovat," věří.

Pilotům Ferrari nezbývá než věřit, že se jejich technikům podaří připravit v Brazílii vozy lépe než v Šanghaji. "Dnes měl Lewis prostě lepší auto. Na víc jsme neměli, snad to za dva týdny bude lepší," zadoufali unisono.

VC Číny:
1. Hamilton (Brit./McLaren) 1:31:57,403 (prům. rychlost: 199,049 km/h), 2. Massa (Braz./Ferrari) -14,925, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -16,445, 4. Alonso (Šp./Renault) -18,370, 5. Heidfeld (Něm./BMW) -28,923, 6. Kubica (Pol./BMW) -33,219, 7. Glock (Něm./Toyota) -41,722, 8. Piquet (Braz./Renault) -56,645, 9. Vettel (Něm./Toro Rosso) -1:04,339, 10. Coulthard (Brit./Red Bull) -1:14,842.
Průběžné pořadí MS (po 17 z 18 závodů): 1. Hamilton 94, 2. Massa 87, 3. Kubica 75, 4. Räikkönen 69, 5. Heidfeld 60, 6. Alonso 53, 7. Kovalainen (Fin./McLaren) 51, 8. Vettel 30, 9. Trulli (It./Toyota) 30, 10. Glock 22.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 156, 2. McLaren-Mercedes 145, 3. BMW-Sauber 135, 4. Renault 72, 5. Toyota 52, 6. Toro Rosso 34, 7. Red Bull 29, 8. Williams 26, 9. Honda 14.

Reklama