Rubriky:

Formule 1

Stáje F1 na protest ignorují schůzku s FIA, vyšlou jen dva zástupce

20. října 2008 17:58 - PRAHA

Na plánovanou úterní schůzku zástupců Mezinárodní automobilové federace (FIA) se šéfy stájí formule 1, sdružených v organizaci FOTA, dorazí jen Luca di Montezemolo z Ferrari a John Howett z Toyoty. Bossové týmů se o víkendu v Šanghaji rozhodli vyslat na jednání do Ženevy jen dva zástupce jako výraz nesouhlasu s návrhem zavést od sezóny 2010 jednotné motory dodávané třetí stranou.

 

HOCH ZWEI

Na schůzce, kterou svolal šéf FIA Max Mosley, mají být projednány možnosti výrazného snížení nákladů na formuli 1, jejíž stav je podle prezidenta federace dlouhodobě neudržitelný.

Součástí jednání má být i diskuse o možnostech snížení výdajů na pohonné jednotky a jednou z možností navrhovaných FIA je standardizace motorů. Mosley ovšem v pátek šokoval především dominující stáje, když přišel s prohlášením, aby od sezóny 2010 dodávala motory a převodovky třetí strana.

Šéfové stájí se ještě během Velké ceny Číny dvakrát sešli a výsledkem jejich jednání bylo rozhodnutí vyslat do Ženevy jen předsedu FOTA Montezemola a jeho zástupce Howetta. „Program úterního jednání byl jasně daný. Je nepochopitelné, že FIA torpédovala náplň schůzky takovým prohlášením,“ zlobil se šéf McLarenu Ron Dennis.

Alonso: S jednotnými motory by odešla formule 1

Montezemolo v Ženevě představí vedení FIA návrh na snížení výdajů tak, jak je vidí členové FOTA. „Odsouhlasili jsme dokument, který je dle mého hodně významný. Jde v linii FIA, která žádá omezení nákladů, současně ale reflektuje naše zájmy ve formuli 1. A to jak velkých stájí, tak malých soukromých týmů,“ uvedl prezident Ferrari. Očekává se, že týmy v rámci šetřících opatření navrhnou použití jednoho motoru na tři místo dvou závodů a snížení počtu otáček za minutu z 19 000 na 18 500.

Ženevská schůzka je prubířským kamenem společenstva týmů a podle některých formulových odborníků vyslala FOTA jen dva zástupce proto, aby Mosley nemohl destabilizovat křehkou jednotu mezi jednotlivými stájemi. „Hodně lidí si po vytvoření organizace myslelo, že se během dvou dnů zcela rozhádáme. Já osobně ale vidím pozitivní vývoj, taková soudržnost mezi týmy ještě nebyla,“ podotkl Montezemolo.

Představa jednotného dodavatele motorů nenašla kladnou odezvu ani u závodníků. „Upřímně řečeno, nemyslím si, že by to formuli 1 prospělo. Paddock je o velkých automobilových značkách a bylo by divné, kdybychom jezdili se stejným motorem. To by už nebyla formule 1,“ prohlásil dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso z Renaultu.

pn, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1