Hlavní obsah

Šok v F1! Nový Brawn byl nejrychlejší při premiéře v Barceloně

BARCELONA

Napětí na Katalánském okruhu u Barcelony se dalo v pondělí krájet. Když z boxů vyjel štíhlý bílý dravec se zářivým žlutým pruhem s černým lemováním, ozval se potlesk. Na první testovací kilometry vyrazil vůz nové stáje Brawn GP označovaný jako BGP 001. A premiéra nástupkyně týmu Honda dopadla nad očekávání...

Článek

Třicet kol, které s ním absolvoval Angličan Jensson Button, doslova vyhánělo z boxových garáží členy ostatních týmů. Šok, jaký F1 dlouho nepamatuje! Button byl nejrychlejší! „Neuvěřitelné. Ještě dnes ráno bylo něco takového jen snem. Auto funguje skvěle. Na první den testů něco neuvěřitelného,“ kroutil nevěřícně hlavou Jenson Button a šéf týmu Ross Brawn se jen tajuplně usmíval. „Tohle je překrásná premiéra. Nic víc, jsme na začátku. Teprve se ukáže, jak na tom opravdu jsme. Tenhle úvod nám ale vlévá do žil obrovský optimismus,“ dodal Button.

Bernieho libůstka

„Nejsme nástupci Hondy, jsme nová stáj,“ říkal spokojeně šéf a od minulého pátku majitel týmu Ross Brawn. Jedním dechem ale dodal: „Začínáme od nuly, ale nebýt pochopení a vstřícnosti vedení Honda Motor Company, nikdy bychom tu nebyli. Oni nechtěli stáj zlikvidovat. To byl ten poslední krok. Dělali všechno proto, aby se našlo řešení. To jsme nakonec našli.“

Boxovou uličkou na katalánském okruhu jde hlas, že Brawn koupil licenci a tým za peníze šéfa F1 Bernie Ecclestona. Pro něho to je prý libůstka, když ho opustila jeho manželka, bývalá jugoslávská modelka Slavica. Zájemců o tým bylo několik, především Virgin Group i samotný Ecclestone. Honda se nakonec dohodla s Brawnem, který pro ni pracoval po předloňském odchodu z Ferrari. „Jednání nebyla jednoduchá, ale oboustranně vstřícná,“ říkal s ulehčením Brawn.

Vývoj nepřerušili

„My jsme v anglickém Brackley pracovali na vývoji nového vozu. Věřili jsme v dobrý konec a chtěli jsme mít nějaký vklad pro nového majitele,“ vysvětlil Brawn. Další problém byl motor. Použít starý agregát z Hondy nemělo valný smysl. Brawn našel řešení: už s předstihem jednal s Mercedesem o motoru FO 108W.

Mělo to ale háček. Podle regulí může jeden výrobce dodávat motor jen dvěma týmům. A Mercedes vedle McLarenu využívá také tým Force India. „Jistěže jsem mohl protestovat, zhatit to. Ale proč? Pro formuli 1 není dobré, když ubývají týmy. Souhlasil jsem, i když to může být proti nám. Nepochybuji, že Ross Brawn a Nick Fry vytvořili skvělý vůz,“ přiznal indický miliardář Vidžaj Mallaya. „Jsem panu Mallayovi za toto rozhodnutí vděčný. Bez tohoto gesta bychom tu asi nebyli,“ děkoval Brawn.

Barichello zadarmo

Nedostatek peněz vytvořil pro rodící se tým tvrdé a často vysoké mantinely. „Ze 700 zaměstnanců musíme asi čtvrtinu, možná třetinu propustit. Je mi líto každého z nich a snažím se zachovat co nejvíc míst. V žádném případě nesmí utrpět profesionální kvalita týmu,“ konstatoval Brawn. Neméně složité to bylo i s jezdci.

Nakonec zůstali Jenson Button a Rubens Barrichello. První přistoupil na snížení platu takřka na nulu, jen za pokrytí nákladů a odježděné dny. Barrichello se údajně zřekl honoráře úplně. „Pro mne je nejdůležitější, že jsem dostal šanci. Jinak bych ukončil kariéru. Žijeme a uděláme maximum, abychom se prosadili,“ říkal emotivně Brazilec s tím, že vůbec nečeká, zda Brawn ušetří nějaké peníze alespoň na symbolický plat. „Něco jsem si vydělal a jsem z bohaté obchodnické rodiny,“ dodal Barrichello, který má na kontě devět vítězství a 271 odjetých GP, což je rekord F1. Ze hry vypadl jeho krajan, synovec slavného Ayrtona Senny Bruno.

Nedělá si iluze

Nový BGP 001 poprvé vyjel na dráhu v pátek v Silverstone. Odtud zamířil do Barcelony. „Máme obrovskou ztrátu v testování, v Barceloně budeme kroužit do 12. března, pak ještě vyrazíme do Jerezu. A pak přijde naplnění našeho snu - start v Melbourne. Samozřejmě, že se nedostatek testovacích kilometrů může projevit. Především ve spolehlivosti, protože jsme šasi a převodovku museli upravit kvůli motoru. O rychlost auta však nemám obavu a věřím, že nějaký bod v sezóně získáme," přál si Brawn.

Reklama

Související témata: