Hlavní obsah

Turek: Novinky ve formuli 1 nahrávají zkušeným pilotům

Již jen necelý týden zbývá do startu nového ročníku mistrovství světa vozů formule 1. Úvodní Velká cena Austrálie je po zavedení řady technických změn očekávána s velkým napětím a otázek je před letošní sezónou víc, než v minulých letech. "Jde o jednu z největších změn za posledních patnáct, dvacet let, která s sebou nese spoustu efektů," říká v rozhovoru pro Sport.cz formulový expert Pavel Turek.

Článek

Formule 1 vstupuje do nové sezóny s řadou změn a novinek. V čem bude seriál jiný?

Jde o jednu z největších změn za posledních patnáct, dvacet let, která s sebou nese spoustu efektů. První z nich je optický, vozy mají nádech retra, což zpočátku řada lidí asi nedokáže přijmout. Technické novinky budou mít za následek to, jak bude pole roztažené. Každá větší změna je velkou výzvou pro jednotlivé konstruktéry a podle mne se nůžky výkonnosti rozevřou. Budou týmy, které překvapí, a budou týmy, které jezdily na špičce a propadnou se. Vyrovnaný ale bude především střed pole.

Co lze očekávat od prvního závodu sezóny v Austrálii?

V prvních závodech očekávám velkou úmrtnost. Značná část vozů je redesignována a při omezeném testování nemohlo být v silách týmů dosáhnout odpovídající spolehlivosti všech systémů. Jezdci jdou do akce po několika měsících, kdy nebyli v závodním režimu, a budou daleko víc chybovat. Při testech se samozřejmě na užívání KERS či změnu sklonu předního křídla soustředili, ale to je něco jiného, než když jsou pod přímým tlakem.

O co vyšší budou v letošní sezóně nároky na piloty?

Jezdec bude muset daleko víc komunikovat s týmem, bude to daleko větší zátěž na jeho koncentraci a pohotovost. Zkušenější piloti budou ve výhodě. Proto třeba tým Brawn GP vsadil na Buttona a především Barrichella.

Bývalý tým Honda, dnes Brawn GP se stal díky výkonům při závěrečných testech černým koněm šampionátu. Očekáváte, že některá ze stájí rozbije současný monopol McLarenu a Ferrari? 

Brawn byl šokem pro všechny a v Melbourne by se mohl prezentovat ještě lépe. Současný vůz připravoval rok a půl, minulou sezónu obětoval vývoji. Podle mého názoru je velice dobře připraven tým BMW, který se loni také začal věnovat brzy práci na novém voze. Je ale velice těžké tipovat. Pokud mohou technické novinky zrychlit vůz o jednu sekundu na kolo, tak se bavíme o minutě za závod a to je strašně moc.

Jak moc ovlivní formuli 1 celosvětová krize?

Situace je vážná a všichni to vědí. Krásné přirovnání použil Ron Dennis z McLarenu, když řekl „Plaveme v tunelu, na jehož konci je vzduch. Nikdo z nás ale neví, jak dlouhý ten tunel je.“ Bude záležet hlavně na automobilkách. Vezměte si Hondu. Oni věděli, že je letošní vůz konkurenceschopný, přesto to ale skrečovali.

Lze očekávat odliv stájí ze seriálu?

Z hlediska sponzorů má formule 1 výhodu, že se smlouvy uzavírají na střednědobé a dlouhodobé období. Při nedodržení jsou obrovské sankce a subjekt by musel vyplatit třeba devadesát procent celkové částky. To si většina firem rozmyslí a raději zůstane. Problém hrozí spíš organizátorům závodů. Velké ceny budou prodělečné, bude chodit méně lidí. Lístky na formuli 1 byly předražené a mnoho fanoušků jezdilo z ciziny, teď si ale takový výlet nebudou moci dovolit. Pokud nebudou mít pořadatelé jištění, třeba ze strany vlády, tak se propadnou do ztráty. Je třeba změnit smlouvy s Berniem Ecclestonem, jinak nemají promotéři šanci.

Reklama

Související témata: