Hlavní obsah

Nic nového ve formuli 1: historie už dělbu bodů zná

PRAHA

Poloviční počet bodů ve formuli 1? Nic nového pod sluncem. V neděli se po předčasně ukončené GP Malajsie půl body rozdělovaly již popáté v historii. Čtyřikrát se neodjelo 75 procent délky závodu kvůli špatnému počasí. Jednou si zastavení vyžádala tragická událost.

Článek

Poprvé se tak stalo v roce 1975, a to hned dvakrát. V dubnu 1975 byla GP Španělska zastavena kvůli tragické události. Němec Rolf Stommelen narazil se svým vozem do diváků. Pět jich zabil. Závod byl ukončen ve 29. kole. Vítězem této nešťastné Grand Prix se stal německý pilot Jochen Mass s mclarenem. Ten den dojela na šestém místě italská závodnice Lella Lombardi, která se tímto výsledkem zapsala do historie formule 1. Za šestou příčku obdržela půl bodu a jako první a zatím poslední žena byla v F1 klasifikována.

Brambilla po vítězství narazil do bariéry

O čtyři měsíce později byla předčasně ukončena i GP Rakouska. Při tréninku se zabil Američan Mark Donohue. Závod provázel silný déšť, a tak jej kvůli bezpečnosti jezdců, komisaři ve 29. kole z 54 raději zastavili. GP vyhrál Ital Vittorio Brambilla, který se ve svých sedmatřiceti letech poprvé radoval z triumfu. Celý rozradostněný pak vrazil do bariéry.

O devět let později byla předčasně ukončena GP Monaka. Závod byl zastaven kvůli dešti ve 31. kole. Z vítězství se mohl radovat francouzský pilot Alain Prost, který si tak připsal čtyři a půl bodu. Naposledy si jezdci rozdělili poloviční počet bodů v roce 1991. GP Austrálie v Adelaide startovala za velkého lijáku. A od pátého kola se začaly dít velké věci. Nejprve havaroval Nakadžima, poté jej následoval Boutsen, Larini, Alesi, Martini, Mansell...A problémům se nevyhnuli ani další jezdci. Stále silnější déšť tak donutil komisaře, aby závod v 17. kole zastavili. Za platné výsledky pořadí byly prohlášeny ty po průjezdu 14. kola. Piloti si tak rozdělili poloviční počet bodů. Vítězem se stal legendární Brazilec Ayrton Senna, který získal pět bodů.

Kdo vyhrál?

Rozhodně zajímavý závod byl k vidění v roce 2003 při GP Brazílie. I tady lilo jako z konve. Start byl kvůli počasí o čtvrt hodiny posunut a netradičně byl zahájen za zpomalovacím vozem. Ten po sedmi kolech odstoupil a závod mohl pořádně začít. Hned v 18. kole smetl Firman s jordanem nic netušícího Panise a na okruh se vrátil safety car. Pět kol držel pole jezdců za zády. Ve 25. kole narazil v rychlé zatáčce Montoya do zdi a vzápětí se do stejného místa zabořil Pizzonia. A o dvě kola později zde havaroval i M. Schumacher. A v tomhle smyslu pokračovala celá GP... A zpomalovací vůz musel na trať vyrazit ještě několikrát. Ve 37. kole byl závod znovu odstartován a všichni doufali, že se konečně rozjede boj o body naplno.

A vypadalo to nadějně. Chvíli vedl Coulthard, pak Barrichello, poté zase Coulthard. Když zajel v 52. kole pro palivo, na čelo se dostal Räikkönen. V 54. kole jej ale předjel Fisichella. Webber ale ztratil kontrolu nad svým vozem a trosky jeho jaguáru létaly po trati. Do ulomeného kola narazil Alonso a vrazil se svou formulí několikrát do zdi. Sice z monopostu vystoupil, ale vzápětí se zhroutil. Ředitel okamžitě závod ukončil.

Fisichella vítězem po pěti dnech

V tu chvíli se z vítězství radoval Fisichella a jeho tým Jordan, který jel právě na vedoucí pozici. Na výsledkové tabuli byl ale na prvním místě Räikkönen. A jak to? Pravidla říkají, že pokud je ujeto více než 75% délky závodu, může být závod zastaven. A taková situace nastala v cíli 54. kola, těsně před kritickým momentem. V tom případě ale platí výsledky z průjezdu o dvě kola zpátky! Což znamenalo, že když byla soutěž  ukončena v 55. kole, výsledky se počítaly z 53. A to vedl Räikkönen.

Jenže, když se rozsvítila červená světla, byl Fisichella už několik sekund v 56. kole! FIA tedy tuto spornou záležitost přezkoumala a po pěti dnech rozhodla o změně. Vítězem byl správně prohlášen Fisichella, který se tak mohl radovat z prvního vítězství ve své kariéře. I takové zmatky se ve formuli 1 dějí...

Reklama