Hlavní obsah

FIA zvedla rozpočtový strop ve formuli 1 o 10 miliónů liber

Mezinárodní automobilová federace FIA ve čtvrtek schválila zvýšení plánovaného volitelného stropu pro rozpočty stájí ve formuli 1 v roce 2010 o deset miliónů liber na čtyřicet (asi 1,2 miliardy korun). Současně také potvrdila, že za rok seriál rozšíří tři stáje.

Foto: internet

Šéf FIA Max Mosley

Článek

Omezený rozpočet není pro stáje povinný, ale týmy, které se rozhodnou s ním operovat, dostanou řadu výjimek z pravidel. Podle agentury AP budou mít větší volnost při úpravách vozů, jako je například neomezené testování v aerodynamickém tunelu, neomezený počet testovacích jízd a motory bez omezení otáček.

„Za současné situace stáje bez podobného opatření nepřežijí. Musíme se zasadit o to, aby byl strop přijat, jinak hodně týmů ztratíme,“ uvedl ještě před jednáním šéf FIA Max Mosley. Podle původních plánů, které FIA udělala v rámci snížení nákladů ve formuli 1, měl být strop 30 miliónů liber. Stáje s ním však nesouhlasily. „Reakci ze strany týmů zatím nemáme, ale jsem přesvědčen, že až se s návrhem seznámí, tak jej shledají jako atraktivní,“ dodal.

Týmy se sejdou na začátku května

Asociace FOTA sdružující týmy formule 1 bude o návrhu jednat ve středu 6. května, očekává se silná opozice ze strany Ferrari. Celosvětová ekonomická recese již donutila k odchodu z formule 1 automobilku Honda, výrazná úsporná opatření zavedl před nedávnem Renault. Vedení seriálu ale věří, že zavedení rozpočtového stropu přiláká do formule 1 další subjekty, hlavní promotér Bernie Ecclestone očekává přírůstek tří nových stájí.

Po oznámení zavedení stropu projevilo zájem o účast ve formuli několik společností. Je mezi nimi například americký tým USF1 a iSport International, za kterou v sérii GP2 jezdí synovec tragicky zesnulého trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny Bruno.

O vstupu do seriálu uvažuje i Aston Martin a společnost Lola, která ve formuli působila od 60. let. V roce 1997 musela odstoupit kvůli finančním problémům, když nebyla schopna konkurovat bohatým týmům jako Ferrari, Benetton, McLaren nebo Williams.

FIA také potvrdila další úsporné opatření, podle kterého nebudou moci týmy během závodů dotankovávat do monopostů benzin. Chce tak ušetřit na nákladech za převozy tankovacích zařízení a pohonných hmot.

Od příští sezony se také zvýší o 15 kilogramů minimální váha monopostů na 620 kg. FIA tak reagovala na zavedení systému KERS, jenž pro vozy znamená zátěž 25 až 30 kg.

Reklama

Související témata: