Hlavní obsah

Exodus stájí z formule 1 nelze čekat, FIA najde kompromis

Pavel NovotnýSport.cz

Jako hodně nepravděpodobný se jeví scénář, že by Mezinárodní automobilová federace (FIA) neustoupila odporu stájí proti navrhované podobě volitelného rozpočtového stropu, který by měl platit již od příští sezóny. V souvislosti s plánovanou variantou na snížení nákladů ve formuli 1 v úterý pohrozila odchodem ze seriálu i nejslavnější stáj Ferrari, experti ale očekávají kompromisní řešení situace.

Článek

Prezident FIA Max Mosley prosazuje plán na zavedení stropu ve výši 40 miliónů liber (zhruba 1,2 miliardy korun). Stáje, které na něj přistoupí, dostanou větší svobodu v technických regulích, pro týmy, které by chtěly utrácet více, by naopak platily restrikce. To se však vůbec nelíbí především velkým týmům, které zastupují zájmy automobilek. K hrozbám Ferrari, BMW či Toyoty se ve středu přidal i Renault, odchodem straší i rakouský miliardář Dietrich Mateschitz, který provozuje stáje Red Bull a Toro Rosso.

Podle formulového experta Pavla Turka je ale nepravděpodobné, že by FIA pod tlakem velkých hráčů nepovolila. „FIA bude muset ustoupit. Ferrari hraje hlavní roli, Mateschitz má ve formuli 1 dva týmy, klíčové je poté, co skončila Honda, i angažmá automobilky Toyota. Jejich odchod by spustil lavinu a v seriálu by zůstaly tři stáje,“ má jasno bývalý manažer týmu McLaren.

Formule 1 = Ferrari a naopak 

Z jednání šéfa FIA, který mimo jiné prohlásil, že formule 1 Ferrari nepotřebuje, je evidentní snaha o rychlé vyřešení situace. „Mosley po překonání loňského skandálu jedná mnohem agresivněji než dříve, využívá šokové terapie. Kdyby ale jednal mírněji, byly by týmy mnohem laxnější. Po ekonomické stránce jde jeho plán správným směrem. Chce být nezávislý na automobilkách, ví, že sport nepřežije, pokud se nesníží náklady. Kdyby se mu podařilo plán prosadit, byla by formule 1 jediným sportem ve fázi růstu. Ostatní odvětví v souvislosti s krizí stagnují,“ vysvětluje Turek.

FIA a asociace FOTA, která sdružuje stáje formule 1, budou o dalším postupu jednat v pátek v Londýně. Na konci přespříštího týdne pak vyprší termín pro podání registrací pro příští ročník mistrovství světa. A podle expertů je jen těžko představitelné, že by konkrétně stáj Ferrari mezi přihlášenými chyběla.

„Nelze souhlasit s tvrzením Mosleyho, že se formule 1 bez Ferrari obejde. Platí, že formule 1 = Ferrari a naopak,“ dodává Turek. Stejný názor zastává i Eddie Jordan. „Ferrari nikdy neodejde, je s formulí 1 absolutně svázané. Hrozba odchodu je jen marketingový program,“ prohlásil bývalý šéf stejnojmenné stáje.

NÁVRH ROZPOČTOVÉHO STROPU V F1
Pokud tým PŘISTOUPÍ na strop ve výši 40 miliónů liber, získá...
Polohovatelné přední i zadní křídlo s neomezenou možností nastavení * Výkonnější systém rekuperace kinetické energie (KERS) * Neomezené otáčky motoru * Zvažuje se pohon všech čtyř kol * Neomezené mimosezónní testování * Testy ve větrném tunelu bez omezení
Pokud tým NEPŘISTOUPÍ na strop ve výši 40 miliónů liber, je omezen...
Polohovatelné přední křídlo s možností dvou změn nastavení na jedno kolo * Výkon systému KERS omezen na 60kW * Otáčky motoru max. 18 tisíc za minutu * Pouze pohon zadních kol * Testování max. do 15 tisíc kilometrů * Rychlost větru ve větrném tunelu max. 50 m/s a 60 % stupnice
Pod rozpočtový strop nespadá: marketing a výdaje na ubytování, platy jezdců a testovacích pilotů, pokuty udělené FIA, výdaje na motor, výdaje nemající vliv na působení v MS, dividendy ze zisků za účast v MS.

Reklama

Související témata: