Rubriky:

Formule 1

Alonso: Ve formuli musíte být silní psychicky a nikdy se nevzdat

9. června 2009 08:00

Dvakrát Fernando Alonso vyhrál titul mistra světa formule 1 s Renaultem. Pak přestoupil do McLarenu, ale po jedné sezóně byl zpět. Teď se snaží už druhým rokem vytáhnout tým, s nímž vládl nejprestižnější motoristické disciplíně, zase na výsluní. „Klíčem k úspěchu je nikdy se nevzdat. Tím se řídí celý můj život,“ řekl sedmadvacetiletý španělský pilot při pondělní návštěvě Prahy.

 

Michaela Říhová, Právo

Letošnímu šampionátu formule 1 dominuje  Jenson Button. Může ho někdo ohrozit a o korunu pro mistra světa připravit?

Myslím, že on je jediným favoritem. Nevidím jiného adepta na mistrovský titul. Muselo by se něco zásadně změnit, aby o titul přišel.

Byl byste stejně rychlý, pokud byste řídil monopost týmu Brawn?

Těžko vědět. Vaše naděje se samozřejmě vždy odvíjí od auta, které řídíte. Musím uznat, že oni odvádějí vynikající práci. Na všech závodech jsou na stupních vítězů. Proto bych možná byl s jejich vozem v čele šampionátu a útočil na třetí titul. Ale jsem v Renaultu. Odvádíme tvrdou práci a já věřím, že se posuneme ještě výš a budeme silnější, rychlejší.

Jak hledíte na možnost využití systému KERS v letošní sezóně?

Nejsem příznivcem tohoto zařízení. Myslím, že byl zaveden ve špatné době. Máme ekonomickou krizi, zavádí se rozpočtový strop a do toho přichází nové zařízení. Nikdo přitom pořádně neví, jak systém funguje. Týmy dávají hodně peněz na vývoj KERS, přitom se jeho užívání nejeví jako velká výhoda. Osobně vidím pro tenhle systém spíše temnou budoucnost. Možná za rok skončí v muzeu.

V dosavadním ročníku mistrovství světa formule jedna jste právě vy a  Button ujeli jako jediní 1970 kilometrů. Vettel, třetí v téhle statistice, má odkrouženo 1743 km. Nespolehlivostí tedy netrpíte. Je tedy vaše průběžné deváté místo odrazem nedostatečné rychlosti vašeho monopostu?

U Renaultu máme velice silné auto. Jen teď máme jisté mechanické problémy. Já se snažím dokončit všechny závody, aniž bych měl nehodu. Zatím jsem měl štěstí. Jen chybí lepší výsledky. Snad se to podaří ještě zlepšit.

Hovoří ve váš prospěch i skutečnost, že precizně jezdíte za všech podmínek? Je to důsledek výjimečného talentu nebo obrovské tréninkové dřiny?

Snažím se jezdit s maximálním nasazením, ať je okruh rychlý nebo pomalý či je sucho nebo prší. Jsem řidič, který má neustále velkou motivaci, odhodlání a nasazení do práce. Nikdy se nevzdávám. Nikdy. Ve formuli jedna musíte být silní i psychicky. Ani v loňském roce, kdy jsme měli tragický začátek, jsem nerezignoval. Usilovně jsem pracoval a na konci roku jsme se zvedli. Někteří jiní jezdci možná rezignují. To možná dělá ten rozdíl.

Lze tuto vnitřní sílu získat s přibývajícím věkem? Nebo se s ní pilot rodí a spočívá v tom jeho výjimečnost?

Tohle jsem se naučil už jako dítě, když jsem jezdil v motokárách. Mám vše nastavené tak, že každý den pracuji. Nejsem typ, jenž při nezdarech rezignuje. Prostě věřím ve svoji sílu, ve své schopnosti.

Formule jedna nyní žije v nejistotě. Týmy se dohadují s promotéry o budoucnosti šampionátu. Jak je těžké v takové atmosféře závodit?

Z pohledu politických bojů je současná situace pro formuli jedna skutečně obtížná. Musíme najít řešení. Ale z pohledu jezdce je obtížné vynášet jakékoliv soudy. Neznáme detaily hovorů mezi vedením týmů a zástupci formule 1. Ale myslím, že všichni jezdci stojí za svými týmy. Ty jsou klíčové pro náš sport.

Je podle vás reálné naplnit přání promotérů s rozpočtovým stropem ve výši čtyřicet miliónů liber?

Myslím, že FIA je velmi optimistická, když si myslí, že lze snížit náklady z pěti set miliónů na čtyřicet. Během roku či dvou. To je přece nemožná. Bylo by to nemožné pro firmy v jakémkoliv odvětví.

Je podle vás za takové situace možné, že vy, Button, Massa či Räikkönen nebudou startovat v příštím ročníku mistrovství světa formule 1?

Ano. Je klidně možné, že žádný ze stávajících jezdců nebude ve formuli jedna. Týmy nastavují určité podmínky. Pokud jejich podmínky nejsou akceptovány, tak je možné, že na seznamu F1 nebudou Ferrari, Renault, Mercedes či BMW. A bez těchto tradičních automobilek už šampionát nebude skutečnou formulí jedna. I proto věřím, že se týmy s promotérem domluví. A doufám, že za rok uvidíme formuli s nejlepšími jezdci a nejlepšími týmy.

Vy osobně si vážně dokážete představit, že nebudete jezdit ve formuli 1?

Nemělo by pro mě smysl závodit za malé týmy v šampionátu, kde nebudou nejrychlejší vozy a nejrychlejší jezdci. Nová formule, bez maximální rychlosti, nebude zajímavá pro žádného z jezdců. Vlastně nebude zajímavá pro nikoho. Pro diváky, pro televize, pro sponzory. Prostě pro nikoho.

Radek Malina, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1