Hlavní obsah

Expert na F1 Turek: Odhodlání udělat změnu bylo velké

PRAHA

Rozhodnutí osmi elitních týmů formule 1 v čele s Ferrari a McLarenem odtrhnout se od stávajícího modelu mistrovství světa a vytvořit nový seriál se podle experta Pavla Turka dalo čekat. "Odhodlání týmů provést změnu bylo poměrně jednoznačné," prohlásil v pátek Turek

Článek

Podobné krize v motorsportu v minulosti již existovaly, nikdy ale situace nebyla tak vážná. "Odhodlání automobilek potvrdila jejich různá dílčí rozhodnutí. Řada týmů to měla posvěcené správními orgány automobilek," uvedl bývalý manažer týmu McLaren.

Od samotného začátku byla také maximálně jednotná FOTA - Asociace stájí formule 1, což podle něj dokumentovalo vážnost situace. "Všichni doufali, že dojde ke kompromisu, ale už se nedala hrát žádná power play. Ty dvě strany měly šanci dojít ke konsensu. Neříkám, že je to souboj velkých eg zástupců obou stran. Řeší se tady zájmy velkých automobilek a ty jsou jasné," uvedl Turek.

Týmům se hlavně nelíbilo direktivní řízení mistrovství světa F1 ze strany Mezinárodní automobilové federace a jejího šéfa Maxe Mosleyho. Automobilky (týmy) v prohlášení uvedly, že chtějí závody přiblížit více veřejnosti a fanouškům. "Chtějí dále snižovat náklady a hlavně chtějí jasná pravidla a jasný systém řízení, což teď není. Je to autokrativní, částečně až arogantní způsob řízení a diktování podmínek," uvedl Turek.

Přestože mají týmy nyní jen zhruba půl roku na přípravu nového seriálu, podle Turka vše stihnou. "Myslím si, že FOTA nespala a nechala si udělat detailní analýzu, jestli jsou schopni (to uspořádat). Bez toho by takové prohlášení nikdy nevydali," řekl Turek.

Utvořit řídící orgán nebude prý složité, zajistit promotéra a podepsat smlouvy s okruhy, kde se pojede, také ne. "Navíc existuje platforma A1 GP, kterou víceméně ovládá Ferrari a kdyby chtěli, mohou ji přebrat," míní.

Jaký bude zájem médií?

Složitější to bude s televizními právy a zájmem médií. "Nedovedeme si představit, jaké následky to bude mít. Ty dvě série si budou navzájem škodit a ubírat pozornost médií i fanoušků. Ani jedna v počáteční fázi nebude dosahovat kvalit série, která je nyní," předpokládá formulový expert, podle nějž v dnešní ekonomické krizi není možné paralelně pořádat dva seriály na vysoké úrovni.

Výhodou nové série bude skutečnost, že bude k "životu" potřebovat podle všeho jen poloviční prostředky než dosavadní MS. "Padesát procent z toho, kolik vygenerují nyní, si bere Bernie Ecclestone (promotér). To je pro ně dobrá zpráva. Od pořadatelů a televizních stanic nebudou potřebovat tolik peněz. Navíc automobilky to dokážou nějakým způsobem přechodnou dobu utáhnout," uvedl Turek.

S televizemi bude mít problém i promotér F1 Ecclestone, který prodal lukrativně práva za vysoké částky. Například BBC podepsala smlouvu na deset let za 80 miliónů eur ročně. "Co budou ale vysílat? Co bude se sérií, kde bude jezdit Campos a Force India. Budou lidi chodit a platit peníze? Budou televizní stanice spokojeny, když v seriálu budou jezdit týmy a jezdci beze jména?" řekl Turek, jenž věří, že Ecclestone dodrží stanovené podmínky na počet týmů a vozů.

O Ecclestonea asi automobilky stát nebudou

Až v příštích týdnech se uvidí, jak se rozhodnou jezdecké hvězdy a na čí stranu se postaví. Lze však předpokládat, že půjdou za svými současnými zaměstnavateli. "Myslím si, že zůstanou u velkých týmů. V sérii, která bude mít větší šanci na komerční úspěch a přežití. Na druhou stranu to bude příležitost pro zviditelnění se méně známých jezdců (ve stávajícím mistrovství světa)," uvedl Turek.

Samostatnou otázkou bude Ecclestonova budoucnost. Podle Turka o jeho pomoc nově vznikající seriál nebude stát. "On se ještě nepřihlásil, na kterou stranu se dá. Automobilky ho ale nepotřebují. Například v prohlášení napsaly, že jim dluží desítky miliónů dolarů za sezóny od roku 2006, o čemž se dříve psalo jen v náznacích v novinách. Pokud to je v prohlášení, tak to není výmysl," podotkl Turek.

Reklama