Rubriky:

Formule 1

Webber vyhrál na Nürburgringu svou první Velkou cenu F1 v kariéře

12. července 2009 16:14 - NÜRBURGRING

Australan Mark Webber v neděli vybojoval ve Velké ceně Německa své první vítězství v kariéře ve formuli jedna. Vozy týmu Red Bull si připsaly po triumfu v Silverstonu druhý double v řadě, výhru Webbera podtrhl druhým místem Němec Sebastian Vettel. Vedení v seriálu mistrovství světa po devátém závodě s přehledem udržel pátou pozicí Brit Jenson Button z týmu Brawn GP.

 

Wolfgang Rattay, Reuters

"Už se mi po stupních vítězů stýskalo, ale byl to fantastický závod s výbornou strategií týmu," radoval se v cíli Massa. "Určitě to je motivace pro další práci pro zbytek šampionátu," uvedl Brazilec.

Button má v čele šampionátu osm závodů před koncem náskok 21 bodů, Vettel se dostal na druhé místo se ziskem 47 bodů, o bod a půl za ním je Webber. Dosud druhý v celkovém pořadí Brazilec Rubens Barrichello ze stáje Brawn GP klesl na průběžné čtvrté místo se 44 body.

GP Německa minutu po minutě

"Chtěl jsem vyhrát už v Silverstonu, ale když jsem tady byla nejlepší v kvalifikaci, věděl jsem, že mám velkou šanci," prohlásil vítěz. Trochu měl obavy z počasí, aby nezačalo pršet. "Je to pro mě skvělý den a já děkuji, že měl se mnou celý tým trpělivost," připomněl své zranění z přípravného období, kdy si zlomil po pádu z kola nohu. "Určitě se nevzdáváme boje o titul, i když Brawn zatím jasně vede, ale my máme skvělé auto," prohlásil.

Systém sběru kinetické energie zvaný KERS na startu výrazně pomohl vozům Ferrari a MacLaren. Všechna čtyři auta se řítila po rovince do první zatáčky kolem soupeřů, až to Hamilton přehnal, vyjel po defektu z trati a závod pro něj po výměně kola a návratu na trať na poslední místo skončil. Kovalainen se sice posunul ze šestého místa na třetí, ale pak se propadl. Massa poskočil z osmého místa na čtvrté a položil základ úspěchu.

Svou první pole position v kariéře nedokázal využít k vedení Webber, s nímž měl Hamilton po startu kontakt a dostal defekt. Webberův vůz předjel na startu druhý Barrichello, souboj navíc posoudili komisaři jako nefér ze strany Australana a potrestali ho ještě v průběhu závodu průjezdem boxovou uličkou. "Rubense (Barrichella) jsem neviděl, dostal jsem penalizaci, ale povedlo se vyhrát," radoval se Webber. Vedoucí muž seriálu Button se na startu propadl a měl problémy se propracovávat dopředu.

Barrichello vsadil na taktiku dvou zastávek

Barrichello vsadil na taktiku dvou zastávek v boxech a vyplácelo se mu to. Zatímco ostatní jezdili tankovat a měnit pneumatiky, on v čele ujížděl a získával náskok. Výborně jezdil domácí Adrian Sutil z týmu Force India, ale po svém prvním návratu z boxů se dostal do kolize s ferrari Fina Kimiho Räikkönena, bývalého mistra světa, a musel do garáže znovu.

Přestože Webber dostal za kolizi na startu trest, dokázal se jako jediný Barrichellovi přiblížit a jakmile Brazilec zajel po 32. kolech do boxů, stanul opět v čele. A hlavně byl výrazně rychlejší než soupeř, kterého navíc přibrzdily technické problémy při tankování, kvůli nimž musel do boxů nečekaně znovu a vypadl z boje o vítězství. V té době, v 35. okruhu, opustil trať také Räikkönen, jehož rovněž zradila technika.

Barrichella tři zastávky v depu na rozdíl od dvou kolegy Buttona naštvaly natolik, že se pustil po závodě do kritiky týmu. "Udělal jsem všechno, co jsem měl. Byl jsem první v úvodní zatáčce, ale oni způsobili, že jsem prohrál závod. Takhle ztratíme oba šampionáty," zlobil se bývalý pilot Ferrari. "Abych byl upřímný, nejraději bych teď sedl do letadla a letěl domů. Nemám vůbec chuť bavit se s někým z týmu. Bylo by to samé 'bla bla bla' a to nemusím poslouchat," dodal naštvaný Brazilec.

Oba si prohodili místa jen na chvíli

Webber jezdil rychlejší kola než všichni ostatní, získal náskok až 22 sekund a možná i proto lehce dvacet kol před cílem zvolnil. Za ním totiž jezdil stájový kolega Sebastian Vettel z Německa. Oba si prohodili místa jen na chvíli, než naposledy natankovali. Webber potom už bez problémů dojel závod až do konce a životní úspěch si připsal ve dvaatřiceti letech po 130 závodech v kariéře. Velkou cenu vyhrál jako první Australan po Alanu Jonesovi na williamsu v Las Vegas v říjnu 1981.

"Zasloužil si vyhrát, i přes nevydařený start to byl nakonec dobrý výsledek," prohlásil Vettel, který se na startu propadl ze čtvrtého místa na osmou pozici. "To nebylo příjemné, navíc byl velký provoz na trati, nedalo se moc předjíždět," prohlásil. "Je to dnes skvělý výsledek, samozřejmě, chtěl jsem vyhrát, ale Mark (Webber) byl prostě rychlejší. Byl to ale skvělý vzájemný souboj," prohlásil.

Mistrovství světa vozů formule 1 pokračuje za dva týdny Velkou cenou Maďarska.

Velká cena Německa vozů formule 1:

1. Webber (Austr./Red Bull) 1:36:43,310 (prům. rychlost: 191,598 km/h), 2. Vettel (Něm./Red Bull) -9,252, 3. Massa (Braz./Ferrari) -15,906, 4. Rosberg (Něm./Williams) -21,099, 5. Button (Brit./Brawn GP) -23,609, 6. Barrichello (Braz./Brawn GP) -24,468, 7. Alonso (Šp./Renault) -24,888, 8. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -58,692, 9. Glock (Něm./Toyota) -1:01,457, 10. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1:01,925.

Pořadí MS (po 9 ze 17 závodů): 1. Button 68 b., 2. Vettel 47, 3. Webber 45,5, 4. Barrichello 44, 5. Massa 22, 6. Trulli (It./Toyota) 21,5, 7. Rosberg 20,5, 8. Glock 13, 9. Alonso 13, 10. Räikkönen (Fin./Ferrari) 10.

Pohár konstruktérů: 1. Brawn GP 112, 2. Red Bull 92,5, 3. Toyota 34,5, 4. Ferrari 32, 5. Williams 20,5, 6. McLaren-Mercedes 14, 7. Renault 13, 8. BMW-Sauber 8, 9. Toro Rosso 5.

ČTK, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1