Rubriky:

Formule 1

Z formule 1 odejde po sezóně automobilka BMW

29. července 2009 08:35 - MNICHOV

Formuli 1 opustí další velká automobilka. Po této sezóně odejde z mistrovství světa BMW. Vedení německé společnosti to ve středu oznámilo na tiskové konferenci.

 

Alexandra Beier, Reuters

Důvodem odchodu BMW je prý změna strategie automobilky, která se chce více zaměřit na technologický pokrok v oblasti motorů a spolehlivosti. Mnichovská firma se bude nadále angažovat v motoristickém sportu, ale v královské automobilové kategorii bude chybět. BMW nedodávalo motory žádnému dalšímu týmu a ani v budoucnu s tím nepočítá.

"Samozřejmě bude těžké udělat takové rozhodnutí. Ale je to jeden z kroků, který vychází z nového směřování našeho podniku," uvedl předseda představenstva Norbert Reithofer.

Za odchodem prý není neúspěch v letošní sezóně

Zástupci automobilky tak nepotvrdili, že končí v seriálu především kvůli vysokým nákladům a špatným výsledkům v letošní sezóně, v níž chtěl tým útočit na titul. Po deseti závodech jsou však jeho jezdci Němec Nick Heidfeld a Polák Robert Kubica až na třináctém respektive patnáctém místě průběžného pořadí. V Poháru konstruktérů je BMW-Sauber s pouhými osmi body osmý.

"Pochopitelně bychom rádi pokračovali v tomhle ambiciózním projektu a ukázali, že tahle sezóna je po třech úspěšných letech pouze klopýtnutím. Z pohledu firmy ale tenhle krok chápu," řekl šéf motorsportu BMW Mario Theissen.

V seriálu F1 zůstávají už jen čtyři automobilky - Fiat, který vlastní Ferrari, partner McLarenu Mercedes, Renault a Toyota. Představitelé Mercedesu i Toyoty už potvrdili, že se rozhodnutím BMW jejich plány nijak nemění a z šampionátu odejít nehodlají. Koncem týden by měli podepsat Concordskou dohodu, kterou týmy stvrdí svou příslušnost k formuli 1 do roku 2012.

Asociace stájí formule 1 (FOTA) oznámila, že je připravena týmu po příchodu nového majitele pomoci v seriálu přežít. "Všechny členské týmy mezi sebou situaci okamžitě konzultovaly a potvrdily, že jsou připraveny švýcarské stáji poskytnout podporu, aby mohla dát pokračovat," citovala agentura Reuters generálního sekretáře asociace Simoneho Perilla.

FIA ochuzení seriálu lituje

Mezinárodní automobilová federace doufá, že plánovaná opatření na snížení nákladů udrží zbývající automobilky. "Už delší čas bylo jasné, že motoristický sport nemůže ignorovat světovou ekonomickou krizi," uvedla FIA v prohlášení s tím, že ochuzení seriálu lituje. Kdyby se prý některé týmy tak urputně nebránily úsporným návrhům, nemuselo k tomu dojít.

Oznámení BMW zaskočilo Heidfelda, který za tým závodí od jeho vzniku v roce 2006. "Přišlo to nečekaně a mrzí mě to, hlavně kvůli všem spolupracovníkům, s kterými jsem se za ty roky na tomhle projektu podílel. Díky jim za dosažené úspěchy," uvedl dvaatřicetiletý pilot, který se během kariéry dvanáctkrát prosadil na stupně vítězů. Vítězství v Grand Prix pro něj ale zůstává nesplněným snem.

Šéf motorsportu BMW Mario TheissenŠéf motorsportu BMW Mario Theissenfoto: Reuters/Michael Dalder

Před touto sezónou odešla z formule 1 z úsporných důvodů v dobách ekonomické krize japonská automobilka Honda. Její stáj koupil na poslední chvíli před startem šampionátu šéf týmu Ross Brawn a následně šokoval senzačními výsledky v seriálu, který vede jeho jezdec Brit Jenson Button.

BMW působil ve formuli 1 už v 80. letech minulého století, kdy dodával motory týmům Brabham, Arrows a Benetton. V roce 2000 se vrátil jako dodavatel stáje Williams a před čtyřmi roky koupila automobilka švýcarský tým Sauber. Loni se dočkala i premiérového vítězství, kdy Kubica triumfoval ve Velké ceně Kanady.

ČTK

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1