Hlavní obsah

Tahákem Velké ceny Itálie je start Fisichelly ve ferrari

Start Giancarla Fisichelly za Ferrari bude událostí nedělní Velké ceny Itálie vozů formule 1 na okruhu v Monze. Domácí pilot získal angažmá v italské stáji jako náhrada za zraněného Felipeho Massu a jeho neúspěšného nástupce Luku Badoera. Zkušený Fisichella po nevýrazných výkonech týmu Force India senzačně zazářil v posledním závodu v Belgii, kde vyhrál kvalifikaci a v závodě stejně nečekaně uhájil druhé místo.

Foto: Ercole Colombo, Reuters

Italský pilot formule 1 Giancarlo Fisichella

Článek

Průběžné pořadí šampionátu stále vede Jenson Button z týmu Brawn GP, ale v posledních závodech se mu nedaří a ve Spa poprvé vůbec nebodoval. Přesto má stále výrazný náskok a až daleko za ním je situace vyrovnaná. Týmový kolega Rubens Barrichello ztrácí 16 bodů, další tři Sebastian Vettel, za nímž o bod a půl zaostává druhý pilot Red Bullu Mark Webber.

Šestatřicetiletý Fisichella na podobnou šanci čekal celou kariéru a nyní má šanci stát se první italským jezdcem od roku 1966, který by vyhrál v Monze závod mistrovství světa. Fisichella ještě nebyl na světě, když se to podařilo Ludovicovi Scarfiottimu rovněž s Ferarri. "Bude to pro mě opravdu neuvěřitelný víkend," těšil se Fisichella.

Bude za ním stát publikum, které bude fandit i domácí stáji Ferrari, jež neprožívá nejlepší sezónu. "Bude na mě velký tlak, ale bude to tlak, který mě požene kupředu," byl si jist Fisichella. Okruh zná, to je jeho výhoda. "Jezdím tam od roku 1992," vzpomínal na dobu ve formuli 3. "Je to trať, jež dovoluje před zatáčkami přemýšlet nad způsobem projetí, neboť jsou tam rychlé a dlouhé rovinky. To mi sedí," prohlásil muž, který byl v Monze nejlépe třetí v roce 2005 ještě v barvách Renaultu.

Charakteristika okruhu v Monze
Délka okruhu5,793 km
Délka závodu53 kol = 306,720 km
Nejrychlejší kolo v závodu2004, Rubens Barrichello (Braz./Ferrari) - 1:21,046 min. = 249,320 km/h
Nejrychlejší kolo v tréninku2004, Barrichello - 1:20,089 = 253,863 km/h
Nejrychlejší závod2003, Michael Schumacher (Něm./Ferrari) - 1:14:19,838 = 247,586 km/h
Vítězové předchozích závodů2003 - M. Schumacher, 2004 - Barrichello, 2005 - Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2006 - M. Schumacher, 2007 - Fernando Alonso (Šp./McLaren), 2008 - Sebastian Vettel (Něm./Toro Rosso).

Výhodou může být i systém KERS, který vozy Ferrari používají. Sběr kinetické energie z brzd umějí auta využít při předjíždění a zejména pak na startu. Dva z posledních tří závodů vyhrály vozy vybavené právě tímto systémem, který bude podle odborníků na rychlém okruhu výhodou. Toho bude chtít využít také druhý jezdec Ferrari Fin Kimi Räikkönen, vítěz minulého závodu v Belgii, který ještě v Itálii nikdy nedojel do cíle jako první.

Pole se vyrovnává

Cokoliv se při posledním evropském závodu sezóny stane, Button odjede k dalšímu závodu do Singapuru jako vedoucí muž. Vyhrál šest z prvních sedmi závodů, ale od té doby paběrkuje a svoji pozici bude muset urputně hájit. V posledních pěti závodech napočítal 11 bodů oproti jednadvaceti Barrichellovým. "Byl na něj velký tlak a nevyrovnal se s tím. Pokud to nezvládne, nebude mistr světa," odtušil zraněný Massa, loňský vicemistr světa.

Do očekávané napínavé podívané určitě zasáhnou Webber s Vettelem, který v Monze loni vyhrál v barvách týmu Toro Rosso z pole position. Zlepšené výkony předvádí stáj BMW-Sauber a její piloti Robert Kubica a Nick Heidfeld. Rychlé vozy v posledních závodech mají také Renault, nově se systémem KERS, a McLaren. "Začíná to být pořádně vyrovnaný šampionát," uvedl šéf Red Bullu Christian Horner. Posledních šest závodů vyhrálo šest různých pilotů, což se naposledy stalo v roce 1985.

Pořadí MS (po 12 ze 17 závodů)
1. Button (Brit./Brawn) 72 b., 2. Barrichello (Braz./Brawn) 56, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 53, 4. Webber (Austr./Red Bull) 51,5, 5. Räikkönen (Fin./Ferrari) 34, 6. Rosberg (Něm./Williams) 30,5, 7. Hamilton (Brit./McLaren) 27, 8. Trulli (It./Toyota) 22,5, 9. Massa (Braz./Ferrari) 22, 10. Kovalainen (Fin./McLaren) 17.
Pohár konstruktérů
1. Brawn GP 128, 2. Red Bull 104,5, 3. Ferrari 56, 4. McLaren-Mercedes 44, 5. Toyota 38,5, 6. Williams 30,5, 7. BMW-Sauber 18, 8. Renault 16, 9. Force India 8, 10. Toro Rosso 5.

Reklama

Související témata: