Rubriky:

Formule 1

Za dveřmi továrny F1. Tady roste formulový trpaslík

19. září 2009 16:53 - SILVERSTONE

Návštěva továrny stáje Force India nedaleko britského okruhu Silverstone uvede rychle do reality každého, kdo trpí stereotypní představou, že tým indického miliardáře Vijaje Mallyi vyrábí a spravuje své vozy kdesi v zapadlé garáži u Dillí. Ostatně, špičková péče začíná nést ovoce a trpaslík formule 1 o sobě dává ve výsledcích stále více vědět.

 

BPA/Petr Frýba

Už vstup do útrob moderního centra, které pro svůj tým vystavěl na přelomu 80. a 90. let Eddie Jordan, dává tušit, že se uvnitř skrývá cosi mimořádně střeženého. Dveře jsou opatřeny snímačem otisku prstů a bez pomoci našich průvodců není možné navštívit ani toaletu. Každopádně ale máme štěstí, že ještě nedorazily závodní vozy a jejich početný doprovod z Monzy, a v továrně, kde pracuje 288 zaměstnanců, je relativní klid.

Srdce továrny Force India. Dílenský box, v němž technici kompletují monopost formule 1. Srdce továrny Force India. Dílenský box, v němž technici kompletují monopost formule 1. foto: BPA/Petr Frýba

Naše prohlídka začíná v srdci celého komplexu - hale se dvěma boxy, kde mechanici po návratu do Anglie rozeberou obě závodní auta do posledního šroubku, každý díl precizně zkontrolují a posléze oba monoposty opět uvedou do provozuschopného stavu. Sterilně čisté boxy ale zatím zejí prázdnotou a hlavní pozornost tak poutá stojan s motorem Mercedes. Osmiválec o obsahu 2,4 litru s výkonem 680 koní a maximem 18 tisíc otáček za minutu, jehož cenu náš průvodce Mick Gomme přejde se shovívavým úsměvem. „Prozradím jen to, že je levnější mít motor v pronájmu, než ho koupit,“ říká.

Jak levnou „legrací“ formule 1 je, naznačuje ale například cena dvojitého výfuku: komplex trubek ze speciální slitiny s malou tepelnou roztažností vydrží jeden závod a stojí 7 tisíc liber (přes 200 tisíc korun). Volant posetý ovládacími prvky přijde bratru na 35 tisíc liber.

Ultrafialová lampa odhalí případné praskliny na ocelových dílech.Ultrafialová lampa odhalí případné praskliny na ocelových dílech.foto: BPA/Petr Frýba

Zmiňovaná klidná atmosféra v komplexu je skutečně jen relativní, oddělení obklopující hlavní halu totiž mají napilno. Ocelové součástky procházejí kontrolou pod ultrafialovou lampou, která odhalí případné praskliny. Pevnost karbonových dílů, jako třeba závěsů kol, je testována na trhací lavici a s pomocí ultrazvukové sondy. Hydraulické součásti se kontrolují v hermeticky uzavřené, zcela bezprašné dílně. Telemetrie celého monopostu se prověřuje na testovací stolici, jejíž čtyři pohyblivé nohy umožňují simulaci jízdy. Formuli stačí na trenažér postavit a inženýři si mohou laboratorně ověřit, co s vozem udělá obrubník či hrbol na kterémkoliv okruhu.

Cvrkot je i v oddělení výroby karbonových dílů. Týmoví designéři, jichž je ve Force India čtyřicet, mají připravená drobná zlepšení na voze a v pecích se již vytvrzují nové součásti šasi. Zda budou sedět na svém místě vyzkouší jiný tým na skořepinovém modelu vozu v měřítku 1:1, který se stříká ze speciální hmoty. Stáj tak ušetří, protože nemusí kompletovat celé auto.

Model monopostu Force India. Na něm tým zkouší jednotlivé díly, zda sedí, jak mají.Model monopostu Force India. Na něm tým zkouší jednotlivé díly, zda sedí, jak mají.foto: BPA/Petr Frýba

Zcela jiný šrumec ale v továrně nastal zanedlouho po našem odjezdu. Z Monzy je na cestě 25 tun materiálu a mechaniky čekají dva perné dny. Oba vozy se musí rozebrat, zkontrolovat a zkompletovat a již ve čtvrtek se monoposty vydají přes půl světa na další štaci. Do továrny se vrátí až v listopadu, protože poslední čtyři závody se jedou v Singapuru, Japonsku, Brazílii a Abú Dhabi.

A celý tým věří, že ve finále sezóny potvrdí vzestup z posledních týdnů. Outsider startovního roštu způsobil pozdvižení v Belgii, kde Giancarlo Fisichella vyhrál kvalifikaci, v jubilejním třicátém závodu svého týmu dojel druhý a vybojoval tak pro stáj vůbec první body. Poslední závod v Monze jel zkušený Ital již v barvách Ferrari, kde zaskakuje ve zbytku sezóny za zraněného Felipeho Massu, zastoupil jej ale Adrian Sutil, jenž skončil čtvrtý. Po nadějném výsledku navíc sahal i navrátilec Vitantonio Liuzzi, který ale nakonec závod nedokončil.

Pavel Novotný, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1