Hlavní obsah

Toyota vycouvala z formule 1, automobilka musí šetřit

TOKIO

Největší světový výrobce automobilů Toyota podle očekávání odchází v souvislosti se zpomalením světové ekonomiky z formule 1. Japonský tým působil v šampionátu od roku 2002 a loučí se se seriálem bez vítězství v Grand Prix.

Článek

Avizovaný odchod potvrdilo vedení automobilky na středeční tiskové konferenci. "V souvislosti se současným ekonomickým prostředím nemáme jinou možnost než skončit ve formuli jedna. Bylo to pro naši společnost velmi bolestné rozhodnutí," uvedl prezident Toyoty Akio Tojoda.

Toyota je tak druhým japonským automobilovým gigantem, jenž během jednoho roku končí kvůli krizi ve formuli jedna. Loni v prosinci oznámila odchod Honda, která se přetransformovala v Brawn GP, nejúspěšnější tým této sezóny.

Podle agentury AP se Toyota snaží snížit výdaje kvůli výrazné ztrátě v hospodaření v posledních šesti měsících, jehož výsledky má zveřejnit ve čtvrtek. Ve finančním roce, jenž skončil letos v březnu, zaznamenala firma nejhorší ztráty v historii.

Toyota následuje Subaru a Suzuki

Toyota svým rozhodnutím následuje několik japonských společností, které se už kvůli snaze ušetřit rozloučily s motorsportem dříve. Ještě před touto sezónou skončily v mistrovství světa v rallye Subaru a Suzuki, svůj odchod na konci roku 2010 z formule jedna oznámil v pondělí také výrobce pneumatik Bridgestone a působení v MotoGP omezila Kawasaki. V červenci navíc odřekl pořádání Velké ceny F1 v příštím roce okruh ve Fudži, který patří právě Toyotě.

Toyota Racing, považovaný za tým s jedním z největších rozpočtů ve formuli jedna, působil v prestižním seriálu osm let. Jeho nejlepší výsledky přišly v roce 2005, kdy Ital Jarno Trulli dojel druhý v Malajsii a v Bahrajnu a stáj obsadila celkové čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

Navzdory slibnému startu do této sezóny, kdy v úvodních čtyřech závodech dosáhli jezdci Toyoty na tři pódiová umístění, skončila stáj v celkovém hodnocení pátá. Piloty týmu byli v posledních dvou ročnících Trulli a Němec Timo Glock, kterého po jeho zranění v kvalifikaci v Suzuce nahradil pro poslední dvě Grand Prix sezony Japonec Kamui Kobajaši.

Po odchodu Toyoty zůstanou v F1 pouze tři automobilky - Ferrari (FIAT), Mercedes a Renault. Podle agentury Reuters otevírá konec Toyoty dveře do formule jedna novým švýcarským vlastníkům zanikajícího týmu BMW-Sauber.

Odhlášení Toyoty může mít i právní dohru, protože se stáj letošním podpisem takzvané concordské dohody zavázala k účasti v šampionátu do roku 2012.

Reklama

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články