Hlavní obsah

Král Schumacher je zpět. Může formuli 1 zase vládnout, nebo se stane jezdící atrakcí?

PRAHA

Pro někoho je polobůh, jiní mu zase nemohou přijít na jméno. Takovou pověst má nejslavnější automobilový pilot formule 1 všech dob Michael Schumacher. V pátek se po tříleté přestávce vrátí za volant závodního vozu, ale oboustranné nálepky se poněkud kontroverzní formulová legenda už asi nikdy nezbaví.

Článek

Image nekompromisního jezdce si Němec vypěstoval, když se v minulosti prodíral na první místa ne vždy „čistým“ způsobem. Někoho zase pohoršil svým nedávným „přestupem“.

Od ukončení kariéry v roce 2006 byl stále loajální ke stáji Ferrari, s níž získal pět ze sedmi titulů. Loni byl kvůli zranění Felipe Massy blízko návratu do kokpitu rudého monopostu a vše nasvědčovalo, že s týmem z Maranella bude držet basu na věčné časy. Jenže po sezóně přistoupil na sňatek z rozumu. Vstoupil do služeb Mercedesu, a to mu pravověrní italští tifosi jen tak neodpustí. Na druhou stranu si jedenačtyřicetiletá ikona zajistila obrovskou přízeň svých krajanů.

Tvrdá konkurence ve vlastní stáji

Každý je zvědavý, v jaké kondici se exmistr světa ve „stříbrném šípu“ na okruhy vrátí. Začne opět vítězit, či se na něm projeví přestávka bez kolotoče závodů a bude muset znovu najít rytmus. Nebo se bude dokonce muset dívat na záda mladších rivalů?

Snadné to rozhodně mít nebude. Pro všechny soupeře bude totiž ohromnou motivací „pobít“ nejslavnějšího šampióna bez ohledu na to, že už stál mimo závody. Nic mu zcela jistě nedaruje ani jeho kolega z Mercedesu Nico Rosberg.

Michael Schumacher při testování "stříbrného šípu".foto: Reuters/Marcelo del Pozo

Jako jediný z pilotů „silné čtyřky“ (Ferrari, McLaren, Red Bull a Mercedes) totiž syn mistra světa z roku 1982 ještě nikdy nezvítězil. Podle Jackieho Stewarta, trojnásobného šampióna z přelomu 60. a 70. let, Rosberg nebude trpět nějakým přehnaným respektem.

„Bude se snažit vyniknout. Naproti tomu Michaelovi může trvat nějakou dobu než vstřebá vysoké rychlosti. Také si myslím, že Mercedes bude za favority, jako jsou Alonso a Hamilton nebo dvojice Red Bullu, přece jen o něco zaostávat. V úvodních Velkých cenách určitě Michaela nečekám nikde v popředí, ale celkově ho v žádném případě nepodceňují,“ domnívá se „létající Skot“.

Bude jezdit do padesáti?

V kuloárech se také přetřásá, jak dlouho si chce Schumacher prodlužovat závodnický věk. Bývalý jezdcův manažer Willi Webber připustil, že se jeho kariéra může docela protáhnout. „U Michaela není závodění otázka počtu titulů nebo vítězství. Vždyť je držitelem snad všech možných rekordů. U něj jde o zábavu a radost. Formule 1 je pro něj hračka, a tak můžeme jen spekulovat, jak dlouho ho bude ježdění bavit. Podle mě může jezdit klidně do padesáti,“ tipuje Webber.

Otázkou také je, jakým způsobem bude „Schumi“ vycházet s médii, pro něž býval oblíbeným objektem. Nedávno motorističtí žurnalisté otevřeli debatu o tom, jak to bylo se spornými okamžiky jeho kariéry. Mezi ně patřil závěr sezón 1994 a 1997, kdy ne zrovna fér způsobem bojoval o tituly s Damonem Hillem v prvním případě a s Jacquesem Villeneveuem ve druhém.

Z paměti příznivců F1 jistě nevymizel ani okamžik z GP Rakouska v roce 2002, kdy mu týmový kolega Rubens Barrichello musel na pokyn bossů rudé stáje těsně před cílem uvolnit první příčku. Před čtyřmi roky při kvalifikaci v Monaku zase Němec bránil Fernadu Alonsovi v dosažení pole position originálním způsobem. Své ferrari totiž jednoduše „zaparkoval“ na trati v jedné zatáčce...

Michael Schumacher v Bahrajnu načne druhou kapitolu své závodní kariéry.foto: Reuters/Dani Cardona

Nepříjemné otázky na něj neplatí

Ke své minulosti se však formulový veterán nechce příliš vyjadřovat. Při jedné výměně názorů zvolil i poněkud sarkastický tón. „Hm, jednadevadesát vítězství a sedm titulů jsem asi získal nějak levě a teď vám to mám znovu dokazovat...,“ prohlásil na jedné tiskové konferenci. Když se pak jeden novinář snažil dozvědět, jaké prostředky Schumacher někdy ke svým úspěchům volil, dokázal se snadno vykroutit. „Ano. Vím, jak to bylo s mými vítězstvími. Bylo to hodně podobné tomu, jak vy pokládáte otázky,“ nenechal se zaskočit.

Svým soupeřům před sezónou několikrát vzkázal, že ho musí brát vážně. „Tři roky odpočinku mi pomohly. Teď se mi ulevilo, mám zase motivaci a na závody se těším,“ uvedl.

Těžko posoudit, jakou váhu mohou mít jeho vyhlášení o letošních cílech. Podle nich má on i stáj Mercedes bojovat o nejvyšší příčky. „Nastal čas, abychom o tom všechny přesvědčili,“ dodal. Nezbývá tedy než počkat, jak dopadne srovnání představitele nedávné slavné minulosti s dravými aktéry současnosti.

Reklama

Související témata: