Hlavní obsah

Comeback legendy, bitvy týmových kolegů a ruský nástup, jsou největšími lákadly F1

Milan NovotnýSport.cz

Velkou cenou Bahrajnu se rozjede naprosto unikátní sezóna, jakou formule 1 už dlouho nepamatuje. Fanoušci na celém světě i samotných čtyřiadvacet jezdců se mají na co těšit. Dá se totiž očekávat velkolepé představení, při němž dojde k naplnění velkých změn a k mnoha očekáváním. Řada jezdců dozrála a stala se osobnostmi, navíc se po třech letech vrací do šampionátu největší ikona F1 všech dob Michael Schumacher.

Článek

V několika ohledech se změnila pravidla, premiéru bude mít nová Grand Prix v jihokorejském Yongamu, návratem Kanady se pojede rekordních devetenáct závodů, seriálu přibyly tři nové týmy a díky tomu jich bude na nedělním startu dvanáct. Tyto a další novinky jsme probírali s Pavlem Turkem, znalcem prostředí formule 1, který je na velkých cenách v nejbližším kontaktu s aktuálním děním.

Schumacher bude bojovat o svou pověst

"Sedminásobný šampión určitě přitáhne diváky, pro něž přestala F1 existovat, když v 2006 skončil. Už loni připravil fanouškům šok, když se rozhodl vrátit do Ferrari, a na druhou stranu zklamání poté, co se comeback nemohl ze zdravotních důvodů uskutečnit. Vrátit se ale chtěl a potřeboval. Když skončil, ocitl se v izolaci. Zažívají to všichni končící sportovci, ale v F1 je to ještě brutálnější. Závodníci to většinou řeší tak, že se uváží k nějakému méně prestižnímu seriálu jako je DTM, nebo pracují při závodech pro televizi.

Michael jezdil na motorkách, ale to bylo spíš hobby, a proto se vrátil. Už ale nemůže mít motivaci dobývat další vavříny a tituly, ve všem je nejlepší. Co ale nikdy nezískal, byla srdce fanoušků. Jeho tábory byly vždycky rozpolcené na dvě části. Na ty, co ho oslavovali do nebes, a ty, co ho nesnášeli. Nelze zapomenout, že jeho kariéru provázely úmyslné minely, někdy až zákeřné manévry a škodolibá vyjádření, kvůli nimž si získal řadu nepřátel. Návratem má příležitost si napravit pošramocenou pověst."

Michael Schumacher se svým stájovým kolegou Nico Rosbergemfoto: Reuters/Ahmed Jadallah

Nejistý Button po boku sebevědomého Hamiltona

"Překvapující přestup loňského mistra světa Jensona Buttona do stáje McLaren, kde bude jeho kolegou nesmírně ctižádostivý předloňský šampion Lews Hamilton, je další lákadlem sezóny. Navíc půjde o konfrontace dvou Britů, která bude pod drobnohledem médií. Každý náznak nesouladu budou noviny rozebírat a na tým útočit. Z takové situace nemůže Button vyjít s čistým štítem.

Domnívám se, že bude od pět let mladšího Hamiltona dostávat na frak. Jenson je sice technicky vytříbený jezdec s ohromným citem pro volant, ale zároveň člověk, jenž částečně postrádá pro závody F1 důležitou tvrdost a psychickou stabilitu. Není natolik mentálně silný, aby zvládl pozici dvou kohoutů na jednom smetišti. Jeho rozkolísanost byla patrná v druhé polovině loňské sezóny, kdy nepřesvědčivě bránil náskok v čele mistrovství světa.

Navíc není v dobré finanční situaci. Jeho plat jde na splátky nemalých dluhů. Myslím, že udělal chybu, když odešel ze známého prostředí a od lidí, kteří ho chtěli. Naopak tuto výhodu má v McLarenu Hamilton a vypadá to, že bude hrát prim. Je sice pořád hodně mladý, ale při neúspěšné loňské sezóně vyzrál. Prohry spojené s kauzou jeho lhaní, z níž měl celosvětovou ostudu, ho postavily na nohy. Je vidět, jak sebejistě vystupuje, a Button se vedle něj bude jen těžko dostávat do popředí."

Bude fungovat latinská sounáležitost?

"Podobným příkladem dvou favoritů v jedom týmu je situace ve Ferrari. K ambicióznímu Felipemu Massovi přišel dvojnásobný mistr světa Fernado Alonso. Určitá řevnivost se dá očekávat, mají zaděláno na konflikt, ale v jejich případě by měla sehrát pozitivní roli oboustranná profesionalita a výzrálost pilotů, a pak také jakási „latinská sounáležitost“. V italské stáji se sešel Španěl s Brazilcem, a tyto národy mají k sobě blízko. Díky jazykové příbuznosti a temperamentu fungují na stejné vlně, neměly by vzniknout bariéry. Jezdci budou mít k sobě jednak blízko a zároveň se každý soustředí sám na sebe. Massa se navíc bude snažit po loňském zranení hlavy dokázat, že se vrací ještě silnější než byl."

Jenson Button nebude mít vedle Lewise Hamiltona snadnou pozicifoto: ČTK/AP/Manu Fernandez

Slabá jednička a černý kůň

"Na rozdíl od výše jmenovaných stájí a jezdců je v týmu Red Bull až podezřelý klid. Přitom Sebastien Vettel loni skončil druhý, Mark Webber čtvrtý a dohromady vyhráli šest velkých cen. Všechno ale mají dobře zorganizováno, Webber lehce akceptuje Vettela jako „slabou“ jedničku, a sám přitom doufá v lepší sezónu. Může se stát černým koněm letošního roku, Vettel je zase určitě jedním z kandidátů na titul.

Tým má trochu smůlu v tom, že všechny revoluční novinky, které v pravidlech přinesl loňský rok, a jenž už Red Bull díky svému konstruktérovi Adrianu Neweymu měl, stačila konkurence pohodlně okopírovat. Třeba na letošním ferrari jsou vidět prvky a různé vychytávky loňského redbullu. Tím rakouská stáj svou loňskou výhodu poněkud ztrácí, ale nikdo neví, jestli se nezaměřili na vylepšení komponentů pod kapotou. Že něco nasadili na poslední chvíli, bylo vidět při závěrečném testování, protože stejně jako McLaren dokázali v úplném závěru zrychlit. Rivalové teď už nemají šanci získat o jejich progresu žádné informace."

FIA dopustila nepřipravenost nováčků

"S novými týmy byly vždycky starosti. Pokud bude někdo hodně pomalý, může být nebezpečný. A situace, že tým HRT vůbec netestoval a první kilometry jeho auta najedou až v pátečním tréninku, signalituje, že něco není v pořádku. To si ale musí vyhodnotit FIA, protože ona prosadila malé týmy do startovní listiny, a připustila, že jdou do prvního závodu nepřipravené.

Docela se mi líbil výrok Marka Webbera, který prohlásil, že mu situace s nováčky připadá jako jedna velká komedie a že by federace klidně mohla pustit na start i Valantina Rossiho na motorce... Stáj US F1 směřovala k odstoupení už delší dobu. Zatímco u jiných nováčků byl patrný určitý transfer lidí, u Američanů se nedělo vůbec nic. FIA měla už před třičtvrtěrokem někoho vyslat na inspekci do Ameriky. Jenže se spokojila s tím, že jí sportovní ředitel týmu Pete Windsor, který dojížděl na velké ceny jako redaktor Speed TV, vždycky poreferoval, jak úspěšně pokračují. Pravda byla ovšem úplně jiná.

Naproti tomu ožívá Lotus, i když s malajským kapitálem a se zkušenými jezdci Heikki Kovalainenem a Jarno Trullim. Virgin zase angažoval velkého bojovníka Tima Glocka. Jejich auto ovšem nikdy neprošlo aerodynamickým tunelem, celé bylo vytvořeno v počítači. Je to svým způsobem unikát, ale co když vůz nebude fungovat."

U jezdců Ferrari by měla panovat latinská sounáležitost.foto: Reuters/

Kdo bude favoritem formulového šampionát?

"Těžko očekávat podobný scénář jako v loňské sezóně, kdy na troskách Hondy vybudovaná stáj Branw GP získala jezdecký i týmový titul. Ross Brawn loni těžil z toho, že auta vyvíjel delší dobu než ostatní. Tým se mezitím transformoval na Mercedes a bude chvíli trvat než se stabilizuje. Podobnou výhodu jako loni Brawn by mělo mít letos Ferrari, když v létě odpískalo sezónu a začalo se připravovat na letošek. Výhodou pro ně může být, že budou pod ohromným tlakem, a to by mohlo sedět Alonsovi.

Druhým favoritem je Hamilton a za nimi následují oba piloti Red Bullu. Těžko něco prognózovat u Mercedesu, který zřejmě na tři nejlepší týmy nebude stačit, a Schumacher asi nebude jezdit v čele. Mám trochu obavy, aby z jeho vystoupení nevznikla blamáž."

Ruský medvěd vstupuje na scénu

"Vždycky platilo, že formule 1 je jediný sport, v němž se prakticky nedá zaslechnout ruština. Od letoška to už ale není pravda a dá se očekávat velká ruská invaze. Když Rusové objeví nové možnosti, vezmou brzy cíl útokem. Formuli 1 si určitě rychle oblíbí a Vitalij Petrov v Renaultu a vstup Lady do této stáje nezůstane osamoceným počinem.

Dají se očekávat vlastenecké kroky třeba směrem od Putina nebo od bývalého hokejisty Fetisova. Právě on je zastáncem myšlenky pořádat závod F1 v Moskvě. Teď přichází doba, která tomu díky Petrovovi nahrává. Co se týká Lady, tak za její strategií budou státní zájmy. Vždyť zpráva o jejím rozhodnutí se objevila právě na stránkách premiéra Putina."

Velké ceny kráčí dál směrem na východ

"Zařazením Koreje budou mít poprvé v celkovém počtu velkých cen převahu mimoevropské závody. Pokud započítáme turecký Istanbul, tak ze všech startů zahrnuje Blízký východ a Asie osm Grand Prix. Kromě Japonska to jsou všechno okruhy, s jejichž budováním se začalo až koncem devadesátých let.

Dalších osm závodů se pojede na starému kontinentu a zbylé tři v Austrálii, Kanadě a Brazílii. Ostatně i očekávané nové velké ceny budou v příštích letech zařazovány spíš na úkor některých tradičních. Vize bosse F1 Bernieho Ecclestona závodit hlavně na východě se začíná naplňovat."

Prvním Rusem ve formuli 1 je Vitalij Petrovfoto: Reuters/Caren Firouz

Zastávky v boxech jen kvůli výměně pneumatik

"Kvůli zákazu tankování se musely zvětšit nádrže až na 250 litrů, což se promítlo i do tvaru monopostů. Jsou teď o deset až dvacet centimetrů delší, ale zvýšila se i jejich minimální hmotnost ze 605 na 620 kilogramů. Do boxů se bude zajíždět hlavně kvůli výměnám ojetých gum. Ty dříve zastávky tak neovlivňovaly, protože mechanické týmy obvykle pneumatiky vyměnily dřív než skončilo tankování.

Teď půjde vyloženě o týmovou práci, budou rozhodovat setiny, hovoří se o třívteřinových zastávkách. Určitou výhodu mohou mít starší jezdci jako třeba Barrichello nebo Schumacher, kteří zažili dobu, kdy se netankovalo a závodilo se s těžkými auty. Poslední generace závodníků je naopak zvyklá na to, že startovalo s nějakými šedesáti litry v nádrži. Teď povezou o metrák víc a s ním se přiřítí do první zatáčky. Tak těžké auto se bude chovat úplně jinak, hodně bude záležet na brzdách a ve skrumážích může docházet k dramatickým okamžikům.

Závod teď už nebudou jako dříve rozhodovat situace, kdy se pilot snažil před pit stopem získat s lehkým autem co největší náskok. To je minulost, současná strategie s tím nemůže počítat. Výhoda poloprázdné nádrže padá a auto bude po vyjetí z boxu s novými gumami na rozdíl od minulosti rychlejší."

Změna bodování má být motivací pro všechny

"Formuli 1 změní bodování prvních deseti v rozpětí 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Od vzniku šampionátu v roce 1950 se takové bodové porce nikdy nerozdávaly. Má to ale dva motivační důvody. Pětadvacet pro vítěze a sedmibodový náskok před druhým v cíli má zvýšit souboje o více ceněné výhry. Zvětšený počet bodujících až do desátého místa je zase motivace pro slabší týmy. Mají větší šanci figurovat v bodovaném pořadí, což pak mohou svým partnerům a sponzorům prezentovat jako úspěch. Určitě je vždy lepší být vidět v žebříčku, než mít na kontě nulu."

Reklama

Související témata: