Hlavní obsah

Nuda, nuda, šeď, šeď. Formule 1 je po závodu v Bahrajnu pod palbou kritiky

Pavel NovotnýSport.cz

Elektrizující atmosféra se vznášela nad paddockem formule 1 před začátkem letošního ročníku mistrovství světa. Čtyři mistři světa včetně Michaela Schumachera na startovním roštu, minimálně osm vozů schopných jet o vítězství. Ze slibovaného dramatického dění na trati ale po úvodní Velké ceně Bahrajnu zbyla hořká pachuť.

Foto: Jannis Behrakis , Reuters

Fernando Alonso v čele Velké ceny Bahrajnu. Vzadu druhý pilot Ferrari Felipe Massa a Sebastian Vettel s vozem Red Bull.

Článek

I nejzatvrzelejší obhájci formule 1 museli po závodu přiznat: tohle byla vážně nuda. Boj o body se na okruhu uprostřed pouštního ostrůvku v Perském zálivu omezil na snahu jezdců pošetřit maximálně pneumatiky, aby bylo možné absolvovat závod s jednou zastávkou v boxech, jíž piloti naplnili povinnost použití dvou předepsaných směsí. Jezdecké duely, jež měly být po předsezónních úpravách regulí kořením závodu, žádné. „Předjet se dal jen ten , kdo udělal vážnější chybu nebo měl technický problém,“ neodpustil si štiplavou poznámku nejsledovanější muž ve startovním poli Michael Schumacher.

Úprava pravidel nefungovala. Jezdci od letošního roku nesmějí během závodu doplňovat palivo, nejlepší desítka navíc musí jít do závodu na pneumatikách a s nastavením, s nímž absolvovala závěrečnou část kvalifikace. Důsledek? „Bez doplňování paliva jen těžko uvidíte nějaké předjíždění. Po prvním kole budou pozice dané,“ nastínil hrozivý scénář vítěz z Bahrajnu, pilot Ferrari Fernando Alonso. „Máte benzínu po okraj nádrže, jedete na jednu zastávku, celý závod pěkně ve vláčku,“ přitakal Lewis Hamilton z McLarenu.

Paddock již volá po změně

Faktem je, že hrozivý povrch okruhu Sáchir jezdce k šetření gum nutil, jet na dvě zastávky by byla sebevražda. Dá se ale náboj očekávat v dalších závodech? „Bahrajn byl trochu konzervativní, ale zatím se ještě všichni sžíváme s novými pravidly. Snad se vyvinou různé strategie, protože jezdit i v dalších závodech jako v Bahrajnu by nebylo dvakrát vzrušující,“ poznamenal obhájce mistrovského titulu Jenson Button, který si poprvé v barvách stáje McLaren dojel pro sedmé místo.

Podle čtyřnásobného mistra světa Alaina Prosta, který svůj poslední titul vybojoval v roce 1993 také při zákazu doplňování paliva, potřebují jezdci a týmy čas na adaptaci. „Piloti byli zvyklí na jezdecké sprinty s šedesáti kilogramy paliva. Když máte v nádrži o sto kilo benzínu víc, tak musíte uvažovat jinak. Jenže na to není nikdo zvyklý. Během několika závodů by elitní jezdci měli být schopni závodit a mělo by se jim to začít líbit,“ je přesvědčen třetí nejúspěšnější jezdec všech dob po Schumacherovi a Argentincii Fangiovi.

V paddocku již každopádně zaznívají hlasy po nutné úpravě stávajících pravidel. Šéf McLarenu Martin Whitmarsh v neděli večer přišel s návrhem dvou povinných zastávek, což by jezdcům umožnilo jet agresivněji. Potřebu diskuse nad formátem závodů, jimž hrozí proměna ve vyhlídkové jízdy, zdůraznil i šéf Mercedesu Ross Brawn.

Závod v Bahrajnu nutnost uvažování nad stávajícími regulemi potvrdil. Jinak nebude formuli 1 návrat Schumachera nic platný a mnohonásobně zvýšený zájem fanoušků o seriál, který již léta bojuje s klesající diváckou přízní, znovu rychle opadne.

Reklama

Související témata: