Rubriky:

Formule 1

Bláznivý nápad z Monte Carla přežil generace, výhrami ho ozdobila plejáda hvězd F1

12. května 2010 12:01 - PRAHA

Řada příběhů a legendárních postav je spojena monackou Grand Prix formule 1. Za vznikem velké ceny v miniaturním knížectví byla snaha podpořit ochabující turistický ruch. Jenže už od začátku existence závodu v roce 1929 vznikalo kolem atypického městského okruhu množství dohadů.

 

ČTK/AP

Jeden anglický žurnalista tehdy napsal, že takový závod mohl vymyslel buďto génius, nebo blázen… Neúprosný čas ale ukázal, že původně bláznivý nápad přežil do dnešních dob a závod se jezdí prakticky na stejné trati. Část odborníků si dokonce přeje víc podobných závodů.

Monacká Grand Prix je totiž jediný podnik šampionátu F1, o němž se podrobněji referuje v americkém tisku. Když se loni stal mistrem světa Jenson Button, ve většině listů se objevila jen několikařádková noticka, ale o Velké ceně v Monte Carlu se v zámoří každoročně popíší celé strány s typickými fotografiemi přístavu. Není proto divu, že se monacký formulový podnik řadí do ceněné „trojkoruny automobilových závodů“, do níž patří ještě 24 hodin Le Mans a 500 mil Indianapolis.

Monackou Grand Prix provázel stín smrti

Prvním vítězem klání v ulicích Monte Carla se stal v roce 1929 Brit William Grover s vozem Bugatti. Jeho kariéru později krutě zastavila druhá světová válka. Působil jako britský agent ve francouzském odboji, ale po zatčení gestapem skončil na popravišti. Ani další příběhy z dějiště Grand Prix v druhé nejmenší zemičce světa nejsou právě veselé.

V roce 1955 doplatil na stíhací jízdu Ital Alberto Ascari smykem. Ten ho katapultoval takovým způsobem, že po několika saltech skončil přístavních vodách. Žabí muži ho rychle vylovili a lékaři téměř nezraněnému dvojnásobnému mistru světa po prohlídce poradili ať si dá od rychlého ježdění na čas pokoj.

Ascari se v Monaku vyspal a druhý den ráno jel domů. Ovšem už za tři dny se objevil na okruhu v Monze, kde Ferrari testovalo sportovní vůz. Ten ho tak zlákal, že zapomněl na rady. Přemluvil komisaře a s novým vozem vyrazil na trať. Jenže testování nedokončil, beze svědků smrtelně havaroval a jeho nehoda zůstala dodnes nevysvětlená…

Stín smrti se nad Velkou cenou Monaka vznášel naposledy v roce 1967. Ital Lorenzo Bandini ve snaze dohnat ztrátu narazil do retardéru, jeho vůz se několikrát převrátil, zastavil se o sloup a začal hořet. I když záchranáři pilota z plamenů vyprostili a rychle přepravili do nemocnice, za dva dny těžkým popáleninám a zraněním podlehl.

Vyrovná Schumacher Sennův rekord?

Monackou honičku v krkolomných uličkách, přístavem a osvětleným tunelem ozdobila výhrami řada slavných postav automobilového sportu. Brit Graham Hill slavil v šedesátých letech vítězství pětkrát. Brazilec Ayrton Senna vystoupil na přelomu osmé a deváté dekády na nejvyšší stupeň dokonce šestkrát. Těžko překonatelná bude jeho série z let 1989 - 1993, kdy se mu podařilo triumfovat pětkrát za sebou.

Bilanci těchto dvou „specialistů“ na městský okruh nedokázal zlomit ani fenomenální Němec Michael Schumacher. Rekordman statistik formule 1 se na pobřeží Středozemního moře radoval rovněž pětkrát. Po svém letošním návratu má ovšem v neděli možnost vyrovnat se v počtu vavřínů Sennovi. Po jeho zlepšení v Barceloně to není zase tak nereálné.

Milan Novotný, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1