Rubriky:

Formule 1

Webber si nenechal ujít ani vavřín v Monaku, Schumacher byl diskvalifikován

16. května 2010 16:22 - PRAHA

Sólem pro Marka Webbera se stala Velká cena Monaka, který od startu do cíle nefiguroval na jiné než vedoucí pozici. Australan tak navázal na týden staré vítězství v Barceloně a postoupil na první místo průběžného pořadí, o něž se ale dělí se svým kolegou ze stáje Red Bull Sebastianem Vettelem. Oba mají po 78 bodech, ale ve prospěch protinožce hovoří dvě letošní vítězství oproti jedinému Němcovu. O vedení v mistrovství světa tak přišel Jenson Button, kterého zradil v úvodu závodu motor. Největší divácké ovace patřily Španělu Fernandu Alonsovi, který předjel osmnáct soupeřů.

 

Robert Pratta, Reuters

"Je to nádherný pocit. Tato neděle je dozajista nejlepším dnem mého života," vykládal Webber, který se stal prvním Australanem v čele šampionátu od dob Alana Jonese, který vedl pořadí v roce 1981.

Jako raketa vyrazil ze druhé řady Vettel a protlačil se na druhou pozici za svého týmového kolegu a vítěze kvalifikace Webbera. Za nimi se drželi Kubica, Massa, Hamilton, překvapivě Barrichello a pak Schumacher. Jenže hned první výjezd z tunelu nezvládl Hülkenberg a na trať muselo bezpečnostním auto.

Alonso se probil až na šesté místo

Než se začalo v sedmém kole znovu závodit, musel z kouřícího mclarenu vystoupit loňský šampión a dosavadní lídr průběžného pořadí. "Motor se přehříval už před startem," stěžoval si Button. Viníkem poruchy byla paradoxně pomalá jízda za zaváděcím vozem, kdy se Britův motor nestačil ochlazovat vzduchem. "Uvařil se, musel jsem ho vypnout, ale kdyby nevyjel safety car, nic by se nestalo," krčil rameny.

Alonso, který kvůli tréninkové havárii a absenci v kvalifikaci startoval z boxové uličky, se zase rychle vrátil ke svému týmu a nechal si obout tvrdé pneumatiky, jež mu měly pomoct z posledního místa.

Průběh GP Monaka minutu po minutě najdete zde.

Popravdě to byla právě stíhačka v jeho podání, která stála v úvodních pasážích závodu na nejslavnějším městském okruhu za pozornost. Během osmi kol se probojoval na šestnáctou příčku a na čelo ztrácel přes třicet vteřin. V dalších kolech, když začali jeho soupeři zajíždět k výměnám pneumatik, se posunul Alonso až na osmé místo.

V polovině závodu byl už dokonce šestý před dvojicí stáje Mercedes Schumacher - Rosberg. K dotažení na absolutní špičku mu pomohla i druhá přítomnost safety caru, který vyjel na trať kvůli Barrichellově havárii před kasinem. Nešlo ale o Brazilcovu jezdeckou chybu, nehodu způsobil technický problém. Veterán se tak zařadil mezi početnou skupinu odpadlíků. Kromě Alonsa si držel vysoký standard i Webber, který začal po druhém restartu Vettelovi ujíždět.

Schumacher obral Španěla v posledních metrech

Závod ve 44. kole pozastavil třetí výjezd zpomalovacího vozu. Tentokrát se nejednalo o havárii, ale o technický nedostatek na trati, kterým byl uvolněný poklop kanálu. V závěrečné fázi se vzdálenosti mezi nejlepšími piloty začaly natahovat do takových rozdílů, že přestalo docházet k přímým soubojům. Nejmarkantnější to bylo u Webbera, který stále zvyšoval náskok a mířil nezadržitelně k druhému letošnímu vítězství za sebou.

Čtyři kola před koncem ovšem došlo k havárii jezdců na chvostu startovního pole. Trulliho vůz najel v zatáčce na Čandhokův monopost a kvůli úklidu trati se znovu na okruhu objevil safety car. To způsobilo další přiblížení jezdců v čele závodu. Situace po posledním restartu hodlal využít Michael Schumacher, který překvapil předjetím Alonsa a připravil ho o šestou příčku.

Jenže traťovým komisařům se manévr sedminásobného mistra světa nelíbil. Podle nich bylo ještě v té chvíli na trati zpomalovací auto, což znamená zákaz předjíždění. K jeho času tak připočetli dvacet sekund, a to Němce odsunulo na dvanáctou a tedy nebodovanou pozici. "Nevím, že bych se něčeho dopustil, ale mohli jsme něco přehlédnout. Tým mi oznámil, že trať je volná. Proto jsem si dál zahříval pneumatiky a doufal, že ještě dostanu šanci," divil se Schumacher.

Mercedes se rozhodl protestovat u odvolací komise FIA. "Podle nás oznámení, že safety car jede pryč, znamená, že cesta je volná a může se zase závodit. Proto jsem šlápl na plyn a předjel Fernanda," uvedla jednačtyřicetiletá formulová legenda.

Příštím závodem je poslední květnový víkend Grand Prix Turecka.

Výsledky Velké ceny Monaka F1
1. Webber (Austr./Red Bull) 1:50:13,355 (průměrná rychlost: 141,814 km/h), 2. Vettel (Něm./Red Bull) -0,448, 3. Kubica (Pol./Renault) -1,675, 4. Massa (Braz./Ferrari) -2,666, 5. Hamilton (Brit./McLaren) -4,363, 6. Alonso (Šp./Ferrari) -6,341, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) -6,651, 8. Sutil (Něm./Force India) -6,970, 9. Liuzzi (It./Force India) -7,305, 10. Buemi (Švýc./Toro-Rosso) -8,199.
Stav MS (po 6 z 19 závodů): 1. Webber 78 b., 2. Vettel 78, 3. Alonso 78, 3. Alonso 75, 4. Button (Brit./McLaren) 70, 5. Massa 61, 6. Kubica 59, 7. Hamilton 59, 8. Rosberg 56, 9. Schumacher 22, 10. Sutil 20.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 156, 2. Ferrari 134, 3. McLaren 129, 4. Mercedes78, 5. Renault 65, 6. Force India 30.

nov, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1