Hlavní obsah

Fanoušci vítají návrat Montrealu. Patří mezi jedno ze tří velkých M formule 1

PRAHA

Kdo má skutečně co dočinění s formulí 1, míří v těchto dnech za oceán. V neděli se totiž po roční přestávce jede v Montrealu Velká cena Kanady (start v 18.00 SLEČ), která loni vypadla z kalendáře. Spory finančního rázu s bossem F1 Bernie Ecclestonem se podařilo Kanaďanům zažehnat a nejprestižnější automobilový seriál se vrací na severoamerický kontinent, kde už od roku 2008 chybí Grand Prix USA.

Článek

Automobilky ještě v minulém roce hodně tlačily, aby se v severní Americe závody formule 1 jezdily, protože tento subkontinent pro ně představuje významné trhy. I když automobilky z mistrovství světa prakticky vymizely, stáje mají kvůli partnerům a sponzorům stále zájem se v této oblasti prezentovat.

„Kanada a Spojené státy jsou pro formuli 1 velice důležitými zeměmi, i když se v USA prakticky nikdy neuchytila. Změnit to má texaský Austin, kde se bude jezdit od roku 2012. Američané se s Ecclestonem domluvili na desetileté smlouvě, což je jistou zárukou zvýšení prestiže a možná i založení tradice v zemi, kde diváci hojně navštěvují poněkud odlišné automobilové závody. Navíc se bude v Austinu stavět okruh speciálně pro formuli 1,“ poodhaluje záměry vedení šampionátu Pavel Turek, který se v prostředí nejprestižnějších závodů pohybuje řadu let.

V Montrealu se bojuje o body na typově městské trati, jež je svým způsobem podobná Albetr Parku v australském Melbourne. Ostrov Notre Dame, kde se kanadská Grand Prix jezdí, byl uměle vytvořen při stavbě metra, v rámci přípravy na Světovou výstavu 1967 a zároveň i olympijské hry 1976.

Už jen vzpomínka na Villeneuva

„Je to hodně nemilosrdný okruh, velice náročný na brzdy. Letos to bude o to extrémnější, neboť kvůli zákazu tankování budou monoposty ze začátku s plnou nádrží hodně těžké a brzdy, které neprošly před sezónou žádnými změnami, budou docela trpět. Očekává se, že řada týmů bude mít v tomto směru značné problémy,“ tipuje Turek.

Návrat honičky do montrealských ulic uvítali zejména věrní diváci formule 1. Loni o cestu do Kanady přišli, a o to víc se těší na 4361 metrů dlouhou trať i atmosféru, jaká ve frankofonním městě v době Velké ceny panuje.

„Fanoušci Montreal milují. Celé město závodem doslova žije, ulice jsou vyzdobené vlaječkami, fáborky, plakáty, probíhají tam výstavy a pouliční siesty zaměřené na motoristické závody. Mimochodem každý pravý fajnšmekr potvrdí, že Montreal patři mezi tři velká M formule 1. Do této vybrané společnosti patří ještě Melbourne a Monako,“ vysvětluje bývalý manažer stáje McLaren.

Zájem o závod a F1 je v Montrealu obrovský a Kanada představuje v tomto směru absolutní protipól sousedním Spojeným státům, kde na formuli 1 nijak závratné návštěvy nikdy nechodily.

Vrchol zažila montrealská Grand Prix v době, kdy jezdil Kanaďan Jacques Villeneuve, který se stal v roce 1997 mistrem světa. Ostatně okruh se jmenuje po jeho tragicky zemřelém otci Gillesovi, který smrtelně havaroval v roce 1982 v belgickém Zolderu.

Reklama

Související témata:
  Vítěz: L. Norris (McLaren) Velká cena Číny - kvalifikace na sprint Vítěz: L. Norris (McLaren) konec
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
  Velká cena Číny - sprint zítra 05 : 00
20240420T05 : 00:00+0200
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
  Velká cena Číny - kvalifikace zítra 09 : 00
20240420T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace