Hlavní obsah

Formule 1 v Soči nevzbudila v ruském tisku nadšení

MOSKVA

Žádné velké nadšení nevládne v pátečním ruském tisku nad posledním úspěchem premiéra Vladimira Putina na poli sportovní diplomacie, díky kterému se po zimní olympiádě v roce 2014 mohou Rusové v černomořském letovisku Soči těšit i na závody formule 1.

Foto: Sergej Karpučin, Reuters

Bernie Ecclestone a Vladimír Putin po podpisu smlouvy.

Článek

Velké ceny budou podle komentátorů prodělečné a ubude i peněz od sponzorů pro ruské závodníky, kteří by spíš potřebovali pořádný autodrom s celoročním využitím než víceméně městský okruh.

Podle dohody, podepsané ve čtvrtek v Soči se šéfem F1 Berniem Ecclestonem za Putinovy přítomnosti, se Velké ceny mají v Rusku pořádat v letech 2014 až 2020 s možností prodloužení kontraktu o dalších pět let. Jezdit se má v olympijském parku po trase o délce 5,5 kilometru, využívající částečně silniční síť budovanou pro olympiádu. Stavba tak podle místního gubernátora vyjde na přibližně 100 miliónů dolarů (asi 1,7 miliardy korun), zatímco tisk dříve odhadoval, že dráha bude stát 200 až 600 miliónů dolarů.

Nicméně list Kommersant spočítal, že náklady na sedm ročníků F1 mohou přesáhnout 730 miliónů dolarů. Už kontrakt na první Velkou cenu nemá činit 40 miliónů dolarů, ale podle zdrojů deníku 59 miliónů a pak se každý rok zdražovat o deset procent. K tomu je třeba přičíst 77 miliónů za televizní práva a 100 miliónů na okruh.

Prodej lístků náklady nepokryje 

"Prodej lístků tyto náklady nepokryje, ale uhrazení ztrát ruské úřady už přenesly na řadu velkých firem. Současně se řada ruských závodníků obává, že na rozvoj motoristického sportu v zemi nezbudou peníze," podotkl list a dodal, že ruské piloty lze zatím spočítat na prstech.

"K neustále prodražující se olympiádě, která už teď pohltí 1,1 biliónu rublů (asi 634 miliard korun), Rusko získalo jako 'přívažek' formuli 1," napsal populární list Moskovskij komsomolec. Nicméně připustil, že Putin uspěl tam, kde ztroskotalo předchozích 32 pokusů během posledních 30 let. "To, co se zdálo neuvěřitelným, se stalo," nadchl se Sovětskij sport.

Hospodářský list Vědomosti naopak zdůraznil, že Rusku chybí alespoň jeden jediný pořádný autodrom. Jestli ale v Soči vznikne jen městský okruh, fungující po tři dny v roce, lze kontrakt označit za "zpronevěru a vyhazování peněz".

Komentátor přihodil ještě pár hořkých postřehů: před půl stoletím Rusové začali létat do kosmu a Arabové dřepěli v hliněných domcích, dnes se v Rusku hroutí přehrady, zatímco Arabové se stali akcionáři Daimleru a staví umělé ostrovy s nejmodernějšími autodromy. A jestli korupce v Rusku poroste tak rychle jako dosud, v roce 2014 bude lacinější cestovat za formulí do ciziny než do Soči.

"Nakonec hlavní problém - Bernie Ecclestone. Jestli vládce F1 neuspokojí finanční výkonnost Velké ceny v Soči, Rusko o ni přijde velice rychle. Nepomůže ani pokřivená ruská justice, ani energetické vydírání. Ecclestoneovy monoposty jezdí na benzin, který naši naftaři vyrobit neumějí," dodaly Vědomosti.

Optimističtěji jsou naladěny Izvěstija, považované za blízké Kremlu. Od podzimní Velké ceny může Soči čekat příliv turistů a ještě dříve k dosud jedinému ruskému pilotovi v královské motoristické třídě Vitaliji Petrovovi může přibýt i novopečený ruský šampión formule Renault Michail Aljošin. Podle listu už zvažuje šest nabídek od různých týmů.

Podmínkou jsou však peníze od sponzorů. Lotus, Virgin nebo Hispania požadují 15 miliónů eur, Mercedes prý dvojnásobek, aby třiadvacetiletý Aljošin směl v kokpitu vystřídat legendárního Michaela Schumachera.

Reklama

Související témata: