Hlavní obsah

Tajemství Rudých býků? Konstruktér Newey

PRAHA

Red Bull vám dává křídla, zní slogan dnes zřejmě nejrozšířenějšího energetického nápoje na planetě. Kdo ale dal křídla stáji Red Bull Racing, která získala oba tituly ve formuli 1? Odpověď je jednoduchá: čaroděj mezi konstruktéry Adrian Newey.

Článek

Když v roce 2004 koupil rakouský miliardář Dietrich Mateschitz ve formuli 1 skomírající stáj Jaguar, vysnil si, že by chtěl do deseti let titul mistra světa. V té době jeho energetický nápoj expandoval nejen v Evropě, ale i v zámoří.

„Věděl jsem, že cesta vzhůru nebude jednoduchá. V první řadě bylo třeba vytvořit tým odborníků. Jedniček ve svém oboru. A když jsem se ptal na nejlepšího konstruktéra, odpověď byla jednoznačná: Adrian Newey. Byl to jeden z mých nejlepších tahů ve formuli 1,“ citoval německý list Bild rakouského bosse.

Zbyl na ně Renault

Dvaapadesátiletý britský konstruktér, který stojí za úspěchy Williamsu a poté i McLarenu, dokázal za čtyři roky, co je v rakouském týmu technickým ředitelem, dovést Rudé býky na stupně nejvyšší v mistrovství světa jednotlivců i Poháru konstruktérů. Přitom si musel poradit s obrovským handicapem. „Co se týká motorů, v podstatě jsme neměli na výběr. McLaren zablokoval možnost, abychom dostali agregáty Mercedes. U Ferrari hrozilo, že když je budeme porážet, nedostaneme stejně kvalitní motory jako jejich tým. Zbyl Renault. Velmi solidní, ale přece jenom slabší. Přesto jsme dokázali zvítězit,“ prozradil Adrian Newey.

Jako vždy pomlčel o svém podílu. „Dělám svou práci. Nic víc,“ pravil skromně. Mateschitzovi se však vyplatil i za deset miliónů liber ročně, které podle britského listu The Guardian pobírá. Newey je geniální i v tom, že konstruktérské nápady dokáže dokonale sladit s motorem a vlastnostmi jezdců, kteří do jeho vozu usednou.

Týmu Red Bull Racing šéfuje sedmatřicetiletý Angličan Christian Horner. Před příchodem do rakouské stáje v roce 2005 vedl stáj Arden v F3000, za kterou jezdil i Tomáš Enge a nyní pro ni testuje Josef Král. Horner se brzy vypracoval v jednoho z nejlepších manažerů. „Úspěch stáje není o několika lidech, ale celém týmu. Od jezdců po posledního mechanika, i když u nás není nikdo ani první, ani poslední,“ prokázal Horner jednu ze svých dvou ceněných vlastností – tou první je strategie, tou druhou diplomacie. Určitě je druhým mužem za Neweyem, který má na titulech velký podíl.

Právě jemu je připisována zásluha na tom, že si piloti Sebastian Vettel a Mark Webber nevjeli do vlasů, i když k tomu měli několikrát velmi blízko.

V Istanbulu dokonce jejich vzájemný souboj skončil havárií. „Měli si nechat víc prostoru,“ citoval Hornerovo vyjádření server f1sports.cz. „Jezdci si musejí uvědomit, že prvotní je zájem týmu a potom jejich osobní ambice. My jsme neurčovali předem, kdo z nich musí zvítězit,“ uvedl později.

Ustál i Webberovo nešťastné prohlášení, že tým upřednostňuje Vettela. „Myslím, že by členům týmu hodně ublížilo, kdyby slyšeli, že to Mark řekl, pokud to vůbec řekl. Můžu se jen domnívat, že to bylo vytrženo z kontextu, protože se těší velké podpoře v rámci týmu a od Dietricha Mateschitze, který mu dal tuhle příležitost,“ komentoval to Horner. Velkou radost z triumfu Sebastiana Vettela měl především majitel týmu.

Německý trh je velký a Red Bull si tu může upevnit výsostné postavení. Či spíše ještě vylepšit pozici.

Za nešťastné však bylo považováno Mateschitzovo prohlášení, které přinesla agentura DPA: „Zdá se, že Sebastian je o trochu rychlejší. Uvidíme, jestli Markův bodový náskok bude stačit na zisk titulu. My nepoužijeme žádné týmové příkazy. Jezdec, který udělá méně chyb, by měl vyhrát.“

Piloti se nemilují

Měl tím nepřímo naznačit vedení stáje, koho má preferovat. „Nesmysl. Sebastian byl prostě tím šťastnějším. Mark bude bojovat o titul i příští rok,“ odmítl podezření Horner s tím, že i v nové sezóně pojede tato dvojice a nový RB7 bude opět pohánět motor Renault.

Přestože se na promočních akcích chovají Webber s Vettelem jako největší kamarádi, v okamžiku, kdy přestanou cvakat spouště fotoaparátů, jdou od sebe. Po několika vyjádřeních, která vedení týmu slyšelo velmi nerado, už jsou lakoničtí. „Jsme týmoví kolegové. Nic víc nás k sobě neváže,“ řekl na adresu Webbera německým médiím Sebastian Vettel. „Blahopřeji mu k titulu. Měl v závěru víc štěstí,“ pravil Mark Webber a s lehkým úsměvem na rtech dodal: „Vidíme se tak často, že každé odloučení nám jen prospívá.“

Reklama

Související témata: