Hlavní obsah

Dobrá zpráva pro Kubicu: lékařům se podařilo ruku zachránit, jezdce čeká dlouhá rehabilitace

PIETRA LIGURE

Mnohočetné zlomeniny pravé ruky a nohy utrpěl polský jezdec formule 1 Robert Kubica při nedělní havárii v Rallye Ronde di Andora v italské Ligurii. Závodník stáje Lotus Renault poté absolvoval mnohahodinovou operaci v nemocnici Santa Corona ve městě Pietra Ligure, při níž lékaři svedli náročný boj o zachování funkčnosti pravé ruky, která byla po nehodě prakticky rozdrcená. Podle serveru moto.pl byli lékaři úspěšní, polského jezdce ale čeká dlouhá rehabilitace.

Foto: Paolo Rossi, ČTK/AP

Lékaři pečují ve vrtulníku o Roberta Kubicu po těžké havárii v Rallye Rondo di Andora.

Článek

Kubica sice neutrpěl zranění, které by jej ohrožovalo na životě, první zprávy lékařů o jeho stavu ale nebyly vůbec příznivé. Polský závodník utrpěl zlomeniny pravé ruky a nohy a italská agentura ANSA přišla s informací o krajní možnosti amputace pravé dlaně, která byla vážně poškozená.

Na pomoc byl povolán specialista na chirurgii ruky Igor Rossello a lékaři pod vedením evropské kapacity svedli dlouhý boj o zachování funkčnosti pravé horní končentiny. Podle serveru BBC situaci komplikovaly titanové šrouby, které má Kubica v ruce od roku 2003, kdy byl jako spolujezdec účastníkem automobilové nehody. "Robert je silný chlapík a dostane se z toho," řekl Morelli novinářům po 17. hodině.

Po 20. hodině přinesl web moto.pl první pozitivní zprávy: lékařům se podařilo funkčnost Kubicovy ruky zachránit. Podle Rossella nicméně amputace skutečně hrozila a Kubicovi bude trvat rok, než bude mít nad rukou stoprocentní kontrolu.

"Byla to hodně náročná procedura a existovalo riziko, že přijde o ruku. Pracovali jsme na tom, abychom mu narovnali kosti a pospojovali žíly, šlachy a svaly," řekl Rossello. "Budeme potřebovat ještě několik dnů, abychom plně poznali povahu zranění. Ale měl by se zotavit docela rychle a mít plnou kontrolu nad rukou do roka," dodal Rossello, jenž tak prakticky vyloučil letošní Kubicovo představení v kokpitu F1.

Vrak vozu Škoda Fabia S2000, s nímž Robert Kubica havaroval v Rallye Rondo di Andora.foto: ČTK/AP/

Kubica jezdí rallye jako koníček a v regionální soutěži na severozápadě Itálie startoval s vozem Škoda Fabia S2000. Ze soutěže ale odjel jen necelých pět kilometrů. Hned v první rychlostní zkoušce totiž kolem půl deváté ráno vylétl u vesnice Testico ve vysoké rychlosti ze silnice, odrazil se od zdi a nakonec trefil svodidlo, které vniklo zespodu do vozu. To by vysvětlovalo, proč Kubica utrpěl zranění na pravé části těla a ne na straně u dveří.

Záchranáři přenášejí Roberta Kubicu do vrtulníku po jeho ošklivé havárii na rallye v italské Andoře.foto: ČTK/AP/Silvio Fasano

Podle svědků havárie byl šestadvacetiletý závodník ve vraku uvězněn hodinu, než se jej záchranářům podařilo vyprostit. A dohromady dvě hodiny trvalo, než byl vrtulníkem přepraven do nemocnice Santa Corona ve městě Pietra Ligure. Navigátor Jacub Gerber vyvázl z nehody bez vážnějších zranění.

Polský jezdec formule 1 Robert Kubicafoto: ČTK/AP/

Kubica se do Ligurie přesunul přímo po prvním předsezónním testu formule 1 ve Valencii, kde se ve čtvrtek blýskl nejrychlejším časem. Premiéra za volantem speciálu Škoda Fabia S2000 však skončila nešťastně a soutěž, v níž startovalo 115 posádek, byla po jeho nehodě přerušena.

Kubica startoval už loni pro zábavu v několika automobilových soutěžích s vozem Renault Clio. Letos si chtěl vyzkoušet už lednovou Rallye Monte Carlo, úvodní podnik seriálu Intercontinental Rallye Challenge, ale nedostal od své stáje svolení řídit vůz jiné značky. Dohodl se až na startu v regionální soutěži s fabií, připravovanou italským týmem DP Autosport.

Vrak monopostu Roberta Kubici při Velké ceně Kanady v roce 2007.foto: ČTK/AP/Jacques Boissinot

Vážnou havárii má Kubica za sebou i ve formuli 1. V roce 2007 při závodu v kanadském Montrealu po nárazu do bariéry v rychlosti 280 km/h zůstal z jeho monopostu jen kokpit, v němž polský jezdec přestál hrůzný moment bez vážnějšího zranění. Kubica už den po nehodě opustil nemocnici, kde mu lékaři diagnostikovali jen lehký otřes mozku. O rok později pak polský jezdec na stejné trati dosáhl premiérového triumfu ve formuli 1.

Zatím není jasné, jak na nečekanou komplikaci zareaguje tým Renault. Na startu nové sezóny 13. března v Bahrajnu by osmého muže loňského ročníku mohl v kokpitu nahradit Brazilec Bruno Senna nebo Francouz Romain Grosjean, kteří jsou v týmu Lotus Renault prvními náhradníky. Stáj, za kterou závodí také Rus Vitalij Petrov, má v záloze ještě další tři testovací jezdce, mezi nimiž figuruje i Čech Jan Charouz.

Reklama

Související témata: