Hlavní obsah

Sennova smrt změnila všechno. Newey se vyrovnává s tragédií dodnes

PRAHA

Jeho život nebyl po 1. květnu 1994 už nikdy takový, jako byl do osudové Velké ceny San Marina v Imole. Tragická smrt brazilské ikony formule 1 Ayrtona Senny v kokpitu monopostu Williams leží v hlavě Adriana Neweyho dodnes, kdy někdejší konstruktér britské stáje stojí za úspěchy týmu Red Bull.

Foto: Sport.cz

Šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey (vpravo) hovoří se Sebastienem Vettelem. Vlasový porost ztratil vyhlášený konstruktér po smrti Ayrtona Senny.

Článek

„Ta hrůza mě změnila, nejen uvnitř. Už tehdy jsem neměl moc vlasů, po událostech v Imole mi ale vypadaly prakticky všechny. Bylo to strašlivé,“ přiznal Newey v rozhovoru pro britský list The Guardian. Sennova smrt byla tragickou tečkou za hororem na okruhu: při kvalifikaci se totiž zabil rakouský jezdec Roland Ratzenberger a den předtím se vážně zranil další Brazilec Rubens Barrichello.

Ani po sedmnácti letech se nedokáže podívat na záznam havárie, při níž brazilská legenda utrpěla zranění hlavy neslučitelné se životem. A ujít si nechá i nový film s prostým názvem „Senna“, který za pomoci mnohdy dosud nepublikovaných záběrů mapuje život i smrt trojnásobného mistra světa. „Podívat se na ten film by pro mě nebylo jednoduché,“ pravil elitní konstruktér.

Příčina? Defekt

Mnoho ale nechybělo a Red Bull by dnes možná nebyl tam, kde je. Newey totiž spolu se šéfem Williamsu Patrickem Headem nebyl po tragické Sennově smrti daleko od rozhodnutí dát formuli 1 vale. „Ptali jsme se sami sebe, zda se chceme dál podílet na vzniku něčeho, při čem umírají lidé. A týrala nás otázka, zda jsme nezpůsobili špatnýou konstrukcí. Jako dnes vidím to pondělí po Imole, kdy jsme se zoufale snažili přijít na to, proč se to všechno stalo,“ vzpomíná na těžké období Newey.

Od osudného 1. máje 1994 ve formuli 1 naštěstí k žádnému fatálnímu incidentu nedošlo, Sennova smrt ale zaměstnávala italské soudy až do nového tisíciletí. Jako příčina tragické nehody byl označen prasklý sloupek řízení a členové týmu Williams byli za závadu shledáni odpovědnými. Nikdo ale nebyl uvězněn.

"Pravdu se bohužel již nikdo nedozví. Není pochyb, že sloupek opravdu praskl. Stále ale zůstává velký otazník, zda bylo jeho selhání příčinou, či praskl při havárii. Jeho konstrukce nebyla ideální, to je fakt. Důkazy ale naznačují, že vůz neopustil trať a nezamířil k betonové zdi kvůli prasklému sloupku," podotkl Newey, jenž je přesvědčen, že příčinou selhání vozu byl defekt pravé zadní pneumatiky způsobený úlomky z jiného monopostu.

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - kvalifikace na sprint dnes 09 : 30
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint