Rubriky:

Formule 1

Vettel ovládl v Monaku dramatický závod plný karambolů

29. května 2011 13:45 - MONTE CARLO

Pilot stáje Red Bull Sebastian Vettel zužitkoval pole position na startu nedělní Velké ceny Monaka vozů formule 1 a dojel si ve slavném závodu pro premiérový triumf, jímž upevnil své suverénní vedení v průběžném pořadí mistrovství světa. Druhou příčku vybojoval Fernando Alonso s ferrari, třetí dojel Jenson Button s mcLarenem. Závod v ulicích Monte Carla nabídl dramatickou podívanou s množstvím karambolů, Rus Vitalij Petrov z Renaultu po hromadné bouračce skončil dokonce v nemocnici.

 

Robert Pratta, Reuters

Po srážce několika vozů byl závod šest kol před cílem přerušen a zdravotníkům nějakou dobu trvalo, než se jim podařilo Petrova vyprostit z kokpitu. Vettel v době havárie zuby nehty bránil vedení před dotírajícím Alonsem, na němž byl navíc nalepený třetí Button. Po restartu však dramatický souboj na čele nepokračoval a německý jezdec, který závod zvládl s jedinou zastávkou v boxech, udržel vedení až do cíle.

Vettel tak poprvé triumfoval v nejslavnějším závodu formule 1 a zařadil se do prestižního klubu pilotů, kteří mohli převzít trofej z rukou monackého knížete. "Jízda mistra světa!" neslo se Vettelovi do sluchátek po projetí pod šachovnicovým praporkem. "Byl to bomba závod. A jsem pyšný, že jsem se tu zařadil mezi vítěze," radoval se třiadvacetiletý závodník. "Zasloužili jsme si vyhrát. Riskovali jsme, protože kdyby to moje pneumatiky vzdaly, na první místo by to nebylo," řekl vítěz.

On-line reportáž z GP Monaka najdete ZDE.

Vettel, Alonso a Button, trio jezdců s titulem mistra světa, z nichž v Monaku v minulosti nevyhrál jen Vettel, se v poslední třetině závodu seřadilo těsně za sebe, ačkoli použili každý jinou strategii. Vettel vyměnil pneumatiky jen jednou, přičemž pit stop se jeho týmu vůbec nepovedl a vítěz kvalifikace se po návratu zařadil až za Buttona. Alonso byl u mechaniků dvakrát a Button třikrát.

Německý lídr na stále se zhoršujících gumách nebyl nejrychlejší, ale jeho pronásledovatelé v těsných uličkách neměli šanci na předjetí. "Pneumatiky nebyly nejrychlejší, o to déle vydržely. Dvacet kol jsem byl pod extrémním tlakem. Ale tady je těžké předjíždět," konstatoval Vettel.

Trojice sama bez odporu soupeřů předjížděla pomalejší jezdce o celé kolo, než se přiblížila ke skupině sedmi vozů. V ní právě v době spojení obou "vláčků" chyboval Adrian Sutil a o svodidla si poškodil zadní pneumatiku, čímž vyvolal zmatek mezi soupeři za sebou. Havárií na to doplatili Vitalij Petrov a Jaime Alguersuari, jejichž rozbitým vozům se tak tak vyhnuli všichni tři lídři.

Na trať musel vyjet zpomalovací vůz, ale vzápětí byl závod přerušen i kvůli obavám o Petrovův zdravotní stav. Jezdec byl prý chvíli i v bezvědomí, potom si stěžoval na bolesti nohou a nemohl sám vylézt z kokpitu, ale zlomeniny podle prvních zpráv neutrpěl. Dopadl tedy podobně jako při nehodě v sobotní kvalifikaci Sergio Pérez, který bude až do pondělka v nemocnici.

Přerušení Vettelovi pomohlo

Po restartu se pořadí na medailových pozicích nezměnilo, za nimi ale dokázal druhý pilot Red Bullu Mark Webber ještě předjet Kamuie Kobajašiho. "Přerušení závodu znamenalo moji výhodu, mohl jsem obout čerstvé gumy. Jsem nesmírně šťastný, protože to vítězství se zdálo být daleko (po úvodní problematické zastávce v boxech)," dodal Vettel.

Safety car byl na trati už těsně před polovinou závodu po nehodě Felipeho Massy, který rozbil levou část svého ferrari v tunelu. Havárii předcházel souboj s Lewisem Hamiltonem, který při nepovedeném předjížděcím manévru zřejmě poškodil Massův vůz.

Tato zpomalovací fáze naopak Vettelovi vůbec nepomohla, protože se v té době připravoval na druhý pit stop, zatímco jeho soupeři už ho těsně předtím absolvovali a při pozastaveném závodě se na něj znovu "nalepili". "Moje jediná šance na vítězství pak byla zůstat na trati. Volali mě sice do depa, ale já se rozhodl, že už žádný pit stop neabsolvuju," popsal Vettel.

Prakticky ve stejném momentu, kdy havaroval Massa, zastavil s technickou závadou mercedes Michaela Schumachera, pětinásobného vítěze z Monaka. Německý pilot už pokaženým startem přišel o páté místo, které vybojoval v kvalifikaci, potom definitivně ztratil naději vylepšit dosud nejlepší šestou pozici z předchozí Velké ceny Španělska. 

Velká cena Monaka formule 1 (78 kol/260,52 km)
1. Vettel (Něm./Red Bull) 2:09:38,373
2. Alonso (Šp./Ferrari) + 1,138
3. Button (Brit./McLaren) + 2,378
4. Webber (Austr./Red Bull) + 23,101
5. Kobajaši (Jap./Sauber) + 26,916
6. Hamilton (Brit./McLaren) + 47,210
7. Sutil (Něm./Force India)+ 1 kolo
8. Heidfeld (Něm./Renault)+ 1 kolo
9. Barrichello (Braz./Williams)+ 1 kolo
10. Buemi (Švýc./Toro Rosso)+ 1 kolo
11. Rosberg (Něm./Mercedes)+ 1 kolo
12. Di Resta (Brit./Force India)+ 2 kola
13. Trulli (It./Lotus)+ 2 kola
14. Kovalainen (Fin./Lotus)+ 2 kola
15. D’Ambrosio (Belg./Virgin)+ 2 kola
16. Liuzzi (It./HRT)+ 3 kola
17. Karthikejan (Ind./HRT)+ 4 kola
Nedokončili: Maldonaldo (Ven./Williams), Petrov (Rus./Renault), Alguersuari (Šp./Toro Rosso), Massa (Braz./Ferrari), Schumacher (Něm./Mercedes), Glock (Něm./Virgin).
Nejrychlejší kolo – Webber (Aus./Red Bull) 1:16,234 v 78. okruhu
Průběžné pořadí MS
1. Vettel 143 b., 2. Hamilton 85, 3. Webber 79, 4. Button 76, 5. Alonso 69, 6. Heidfeld 29, 7. Rosberg 26, 8. Massa 24, 9. Petrov 21, 10. Kobajaši 19.
Pohár konstruktérů
1. Red Bull 222, 2. McLaren 161, 3. Ferrari 93, 4. Renault 50, 5. Mercedes 40, 6. Sauber 21, 7. Force India 10, 8. Toro Rosso 7, 9. Williams 2.

ČTK, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1