Hlavní obsah

Vettel může Schumachera překonat, tvrdí Turek

Už patnáct let působí Pavel Turek (40) ve formuli 1. Pracoval v týmu McLaren, je reportérem i marketingovým zástupcem velké agentury. Zná velmi dobře zázemí výkladní skříně motoristického sportu, i nejdůležitější aktéry, ať již usedající za volant monopostů nebo na zídku u pit lane. Zná i mocného šéfa Bernieho Ecclestona. Přesto i jeho některé věci v současné formuli udivují... „Třeba technické změny uprostřed sezóny, které ovlivňují probíhající šampionát a rozhodně neprospívá image tohoto sportu, právě naopak,“ přiznal v rozhovoru pro Právo a Sport.cz.

Foto: Sport.cz

Pavel Turek (vpravo) natáčí rozhovor s pilotem stáje McLaren Lewisem Hamiltonem.

Článek

Co říkáte technickým změnám, které vešly v F1 nezvykle v platnost v probíhající sezóně?

Kauza kolem foukaných difuzorů měla turbulentní průběh a pravidla se měnila už několikrát. Podle mého názoru, pokud se dělají tak velké technické zásahy v průběhu rozjeté sezóny, může to přinést pouze rozbroje a neklid v rámci celého startovního pole. V tomto případě se jedná také o pohonné jednotky a je jasné, že se to nelíbí ani výrobcům motorů. Sami zástupci týmů nedokázali třeba v Silverstone přesně vysvětlit, o co vlastně jde, jak je to postihne. Tento zásah také ovlivňuje samotný šampionát, což v rozjeté sezóně určitě není správné a neprospívá to image tohoto sportu, právě naopak.

Není to především útok na Red Bull, který má po technické stránce proti soupeřům momentálně navrch?

Samozřejmě oficiální verze říká, že nikoliv, ale já si myslím, že ano. Jde o to, aby byla omezena dominance Red Bullu. Formule 1 je byznys. Pokud je tento sport hodně sledovaný, přitahuje diváky a mají o něj dlouhodobý zájem velcí sponzoři. Jakmile nastane dominance jednoho týmu či jezdce, pak to není v zájmu těch, kteří formuli 1 provozují... A to přesto, že se zatím nejedná o dominanci jako za dob Michaela Schumachera u Ferrari, kdy závody bývaly mnohdy nudné a stačilo vidět start, pak si zdřímnout a podívat se na cíl. Nyní se pořád hodně předjíždí. I když Sebastian Vettel jezdí vpředu, není jeho pozice tak jednoznačná, jako bývala Schumacherova s Ferrari.

Ale nehrozí přesto, že po éře Schumachera a Ferrari přijde éra Vettela a Red Bullu?

Ve formuli 1 jsou stálice, jako Ferrari nebo McLaren, patří k nim i Williams, byť se mu momentálně nedaří. Ti svým způsobem v určitých obdobích dominovali. Teď jde nahoru Red Bull, který má předpoklady své momentální postavení minimálně udržet. Pokud bude dominovat, tak doufám, že to nebude na úkor tohoto sportu. Poslední sezóny byly velmi zajímavé a dramatické, vždyť na konci té minulé bojovalo pět jezdců o titul. Letos jde Vettel za obhajobou, ale určitě nevyhraje tolik Grand Prix, jako kdysi Schumacher. Nemyslím si, že to bude tak nudné.

Je Vettel tak dobrý jezdec nebo vyhrává jen díky skvělému autu?

Vždycky jde o kombinaci kvalit obojího. Osmdesát procent dělá auto, patnáct procent tvoří jezdec, který musí být skutečně vynikající. A těch pět procent tvoří fenomén Vettel. Zcela výjimeční jezdci jsou ve formuli 1 tři, vedle Vettela ještě Hamilton a Alonso. Ti ční nad ostatní.mi Vettel hodně vyzrál, což je znát nejen na jeho výkonech, ale i vystupování mimo auto. Už to není jen talentovaný mladíček, ale vynikající jezdec se vším všudy.

Může předčít fenomén Michaela Schumachera?

Schumacher vybojoval sedm titulů mistra světa. Tím se stal nezapomenutelným. Jinak není tajemstvím, že byl hodně kontroverzní, kvůli výsledku dokázal zapříčinit kolizi. Někdy byl vůči okolí arogantní. Fanoušci formule 1 ho buď milovali, nebo nenáviděli, nic mezi tím. Vettel je úplně jiný. Hodně na sobě pracuje, má i svého mentora, učí se zacházet se slávou, je velmi příjemný, vtipný, kolem sebe vysílá jen pozitivní energii a tím oslovuje mnohem víc lidí. Fenomén Vettel se teprve rodí a pokud zůstane dále nosičem sympatií a bude mít výsledky, může Schumachera překonat. Schumacher to, o čem jsem teď hovořil, prostě neumí a nemá v sobě. V počtu titulů to ale asi nebude. To už se zdá téměř nemožné.

Byl návrat Schumachera správným krokem?

Určitě to byl promyšlený krok Mercedesu i jezdce, nešlo jen o nějaký záskok. Podle mne si tím ubližuje. Nejezdí vpředu, svoje chování nezměnil. Jeho gloriola sedminásobného mistra světa dostává pachuť jezdce, který se vrátil, ale nic už nedokázal. Při tom v případě Schumachera nešlo o to, aby si vydělal peníze. Na to doplatil Damon Hill, který si kvůli penězům poškodil svoje image, když usedl do podprůměrného Arrowsu.

Jak nese dominanci Vettela jeho týmový kolega Mark Webber?

Hodně těžko. Je zatrpklý, už se ani neusměje. Loni bylo jeho postavení lepší, dokonce výhodnější, ale nakonec vyhrál Vettel. Teď je situace opačná. Lze také mluvit o určité rakousko-německé lobby v týmu. Situaci musel řešit majitel stáje Dietrich Mateschitz, který řekl, že Webber dostane novou smlouvu. Záleží na Markovi, zda ještě rok vydrží tak říkající pod Vettelovou nadvládou nebo půjde jinam. Ono je ale velmi těžké udržet smír mezi dvěma kvalitními jezdci. I když týmy mají svá pravidla komunikace, vždycky něco vyplave.

Ale McLaren to uměl, jeho jezdci byli v klidu...

Ano, jenže David Coulthard a Mika Häkkinen byli v tomto směru zcela výjimeční. Ale že by spolu chodili na pivo nebo jezdili na dovolenou, to také ne.

Bernie Ecclestone si drží pevně svoji pozici vládce F1. Při tom loni oslavil osmdesátiny. Je v dohledu jeho nástupce?

Jeho postavení je zvláštní a skutečně vypadá jako neotřesitelné. V Silverstonu se po delší době objevil v prostředí formule 1 Frank Williams a mluvil o Ecclestonovi velmi otevřeně, jako už dlouho nikdo. Řekl, že má strach, co se stane, až Bernie odejde. Ostatní kolem Ecclestona chodí jako kolem horké kaše, při tom všichni vědí a vidí, že věk zastavit nelze... Společnost CVC, která vlastní práva na F1, nemá plán B, tedy není tu žádný nástupce Ecclestona, který by teď působil třeba jako jeho pravá ruka a všichni by věděli, že to bude on, kdo ho nahradí. Stát se může cokoliv, a pokud by Ecclestone náhle skončil, nastane nejspíš chaos.

Ecclestone válčí s šéfem FIA Jeanem Todtem. Jejich mocenské boje ale formuli 1 asi neprospívají...

Když odešel Max Mosley a nahradil ho jako prezident FIA Jean Todt, který v F1 dříve úspěšně působil u Ferrari, museli si s Ecclestonem tak říkajíc vytyčit hranice svých teritorií. Jejich názory jsou mnohdy protichůdné. Třeba Todt chtěl pneumatiky Michelin, Ecclestone si prosadil Pirreli. Todt chtěl přeplňované čtyřválcové motory, Ecclestone byl proti a zase vyhrál. Bojují proti sobě na všech frontách. Bernie ale vede. Do určité míry to tomuto sportu škodí, ale na druhou stranu, podobné zákulisní boje k F1 vždycky patřily a fanoušci o nich s chutí čtou, takže ty přestřelky mnozí kritizují, ale nic proti nim nedělají.

Mohl by do vedení F1 přijít někdo tak říkající z jiného světa?

Nelze to vyloučit. Musí jít o člověka, kterého všichni akceptují. Týmy i výrobci motorů jsou silní, i FIA bude mít vliv. Tím chci říct, že si CVC nebude moci dosadit kohokoliv, ale toho člověka musí vzít všichni. Musí to být osobnost která přinese i nový náboj a bude schopna jednat s lidmi na nejvyšších úrovních v různých oborech. Padala jména jako Ron Dennis nebo Flavio Briattore, ale ti to vůbec být nemusí.

Mají podle vás šanci prosadit se do F1 čeští jezdci? Nejvíc se mluví o Josefu Královi a Janu Charouzovi.

Po odchodu automobilek se situace pro mladé jezdce hodně ztížila. Programů výchovy mladých jezdců pro juniorské týmy je málo. Charouz je ale u Renaultu. Tím, že se jedná převážně o privátní stáje, nejsou rozhodující jen jezdecké kvality, ale i schopnost jezdce přinést do týmu peníze. Hodně peněz. To jsme viděli v případech Maldonada, Pereze i dalších. Podobně obtížně šplhal nahoru Rus Petrov. Konečně i Alonso má movitého sponzora. Jde za ním Santander a to je tak atraktivní sponzor, že kvůli němu klidně i renomovaná stáj vyhodí jezdce, který má ještě rok smlouvu, což byl případ Räikkönena u Ferrari. Ale to je jiná kapitola. Tím chci říct, že to mají mladí Češi hodně těžké. Musí jezdit na špičce, třeba v GP2, a mít ještě bohatého sponzora. A to je velice složité. Formule 1 není jen o sportu, je to velký byznys. Na druhou stranu, jezdce, který na to nemá, nedostanou za volant monopostu F1 ani milióny dolarů.

Devět let jste působil v týmu West McLaren Mercedes, i po svém odchodu však máte ve formuli 1 velmi dobrou pozici. Jak těžké je si ji udržet?

Ve formuli 1 jsem už celkem patnáct let, dohromady jsem absolvoval asi 250 GP. Po odchodu od McLarenu, když skončil tabákový koncern International Tobacco se značkou West, jehož jsem byl zaměstnancem, jsem v F1 působil v roli televizního komentátora, což dělám i nyní. Hlavně tam jsem jako marketingový zástupce. Obhospodařujeme některé týmy a sponzory, F1 využívám také pro svoje obchodní aktivity. Společně s Davidem Coulthardem a Mikem Doohanem máme agenturu CDT & Partners. Stará přátelství a vztahy zůstaly a s příchozími lidmi si buduji nové vztahy. Komunita kolem formule 1 je svébytná, ale musím říct, že tím, jak se stále víc profesionalizuje a všichni se snaží vytěžit ze všeho maximum, jako by se odosobňovala. Ale to je můj názor. Když jsem do formule 1 přišel, vzpomínal nostalgicky Jackie Stewart na doby, kdy on závodil, jako na zlaté časy formule 1...

Reklama

Související témata: