Rubriky:

Formule 1

Mám Ayrtonovu školu, přiznává synovec Senny

14. prosince 2011 14:25 - PRAHA

Dvě hodiny jízdy od Sao Paula leží farma, kde Bruno Senna trávil každý víkend dětství. Usedlost stranou velkoměsta patřila strýci Ayrtonovi, jenž vychovával následovníka. Na okruhu, který sám navrhnul a vybudoval, dával Brunovi první jezdecké lekce.

 

Milan Malíček, Právo

„Vrací se mi spousta vzpomínek. Tam jsem jel první závod a slavil první vítězství. Strýc si ze mě dělal legraci, že mám těžkou nohu na brzdě,“ promítal si zážitky z dětství Bruno Senna. „Jednoznačně mě Ayrton ovlivnil. Ale vzpomínám na něj hlavě jako na člena rodiny.“

Mladíka nepřivedl v pěti letech k závodění překvapivě Ayrton, ale dědeček. Nicméně dnes legendární závodník držel nad synovcem ochrannou ruku. „Užili jsme si spoustu legrace. Radil mi, jak zacházet s pneumatikami nebo předjíždět. Ale asi jsem ho neposlouchal, protože dostat se před soka vnějškem mi nedoporučoval a já ten manévr miluji,“ smál se Bruno Senna v rozhovoru pro F1 Racing.

Když strýc Ayrton v roce 1994 zemřel, musel synovec rozjíždějící se kariéru přerušit. „S motokárami byl tehdy konec. Rodině tragédie způsobila obrovskou bolest. A já měl pocit, jakoby ve mně zůstala díra,“ líčil mladík, jenž o dva roky později přišel pro změnu při motocyklové nehodě i o otce. „Přišel jsem o dva nejdůležitější muže ve své rodině,“ přiznal Bruno, jehož matka Viviane, sestra Ayrtona, nakonec synkovu snahu o vstup do světa motorů podpořila.

Se jménem Senna si však Bruno naložil obrovské břímě. Přitom paradoxně si jej sám vybral. Jmenoval se Lalli. „Na jednu stranu mi strýcovo jméno hodně pomohlo. Ale já netoužil jako malý po slávě. Vždy jsem musel čelit tlaku. A lidé by mi stejně říkali Senna, až by zjistili, kdo skutečně jsem,“ přemítal Bruno Senna Lalli.

Skutečně medvědí službu mu strýc prokázal v jednom z rozhovorů, které poskytl při krátké, ale hvězdné kariéře. „Myslíte si, že já jsem dobrý, tak počkejte, až uvidíte mého synovce,“ prohlásil Ayrton Senna.

Jeho synovec se netrápí tím, že se zatím nedokázal ani přiblížit úspěchům strýce. „Pokud příjmení pošpiním špatným chováním, bude to na pováženou. Ale jestliže nebudu podávat kvalitní výkony na trati, prostě půjde o fakt, že nejsem dost dobrý,“ pokrčil smířlivě rameny.

Cestu ke slávě měl velmi těžkou. Debutoval minulou sezónu v týmu Hispania: pomalý vůz a bídné ekonomické zázemí stáje mu nedávalo mnoho šancí. „Ale miluju auta i závody. Chtěl jsem se poprat o svoji šanci,“ vypráví Bruno, který byl blízko angažmá ve F1 už v sezóně 2009. Tehdy mu místo u Brawnu vyfoukl krajan Barrichello.

Kdo byl Ayrton Senna
Legendární brazilský závodník se narodil 21. března 1960 v Sao Paulu. Tragicky zahynul 1. května 1994 ve věku pouhých 34 let v důsledku zranění, která utrpěl při havárii v GP San Marina na okruhu v Imole.
První závod absolvoval jako třináctiletý v motokáře. Později se stal motokárovým šampiónem Jižní Ameriky. Kariéru v F1 začal v roce 1984 v týmu Toleman při Grand Prix Brazílie. Už v další sezóně slavil v Portugalsku první vítězství.
Později vystřídal Lotus, McLaren a Williams. Absolvoval 161 závodů. Jednačtyřicet z nich vyhrál, v osmdesáti byl na stupních vítězů. Vyhrál 65 kvalifikací. Byl třikrát mistrem světa (1988, 1990 a 1991).
Do historie vstoupilo jeho soupeření s Prostem. Památný je zejména závod v Japonsku v sezóně 1989. Po kolizi s francouzským sokem a týmovým kolegou se Senna dokázal do závodu vrátit, dokonce vyhrál, ale byl nepochopitelně diskvalifikován pro nedovolené zkrácení zatáčky. Titul spadl do klína Prostovi. Od té doby se vzájemná nenávist ještě prohloubila.
Po sezóně 1993, kdy Senna bral milión dolarů za závod u McLarenu, přestoupil k Williamsu. Po dvou nedokončených GP mimo Evropu přišla tragická Imola. Po sedmi kolech Senna jako vedoucí závodník v zatáčce Tamburello rychlostí 310 kilometrů v hodině naráží pravou stranou monopostu do zdi.
Už během cesty do nemocnice Sennu postihla srdeční zástava. Lékaři později potvrdili, že Senna měl v důsledku nedostatku kyslíku nevratně poškozený mozek, několikanásobnou frakturu lebky, prasklou spánkovou tepnu.
Jezdci byl udělen Národní řád za zásluhy, nejvyšší brazilské vyznamenání a v zemi byl vyhlášen třídenní státní smutek. Cestu rakve se Sennovým tělem z letiště v Sao Paulu lemovaly stovky tisíc lidí s vlajkami a transparenty, fronta lidí toužících se naposledy poklonit Sennovi dosahovala několika kilometrů. Poslední cestu na hřbitov pak lemoval dav čítající milion a půl lidí. Tyto okamžiky, stejně jako celou kariéru, mapuje dokumentární životopisný film Senna.

Radek Malina, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1