Hlavní obsah

Zelenáči v nejistotě ničí ambice šampiónů, mistrem nehod je Francouz Grosjean

Praha

Boj o titul mistra světa formule 1 sledují zpovzdálí. Mnohdy jej však přímo ovlivňují. Kdo? Piloti slabších vozů, jejichž osud je ve srovnání s elitními hvězdami nejistý, a tak musí pro setrvání v královské disciplíně motorsportu ukázat, že si místo zaslouží. Mnohdy však bez ohledu na kolegy na dráze.

Foto: Fotobanka Profimedia

Jedna z nehod Francouze Grosjeana - v belgickém Spa sestřelil Fernanda Alonsa i Lewise Hamiltona.

Článek

Jedenáct závodů z dosud odjetých šestnácti přineslo karamboly, které budily rozruch a nadšení fanoušků. Esa typu Buttona, Hamiltona či Alonsa však rozhodně neoplývala nadšením. Zuřila a jindy uhlazené fráze byly plné zloby. „Je to idiot," pustil se Jenson Button z týmu McLaren do Kamuje Kobajašiho ze Sauberu, který Buttona připravil bláznivým manévrem při poslední GP v Koreji o šanci na body hned v prvním kole.

„Nechápu, jak se může takhle chovat. Nejde o první incident. Jede se na padesát kol - v prvním vám někdo vezme šanci bojovat ve zbytku sezóny o titul mistra světa," vztekal se Button. Na Japoncovo přehnané sebevědomí doplatil už podruhé. Při Grand Prix Monaka musel kvůli soupeřově přehnanému útoku zpomalit tak razantně, že ztratil šanci bojovat o body.

Doslova „miláčkem" elitních borců je Francouz Romain Grosjean. V Belgii nechybělo mnoho, aby svůj monopost proměnil v gilotinu, která setne o titul bojujícího Alonsa ve Ferrari. Španěla, byť nepřímo, připravil o body i v Japonsku a zbrzdil jej rovněž v Monaku.

Karamboly mohou Grosjeanovi zhatit kariéru

Šestadvacetiletý Francouz absolvoval prvních sedm závodů kariéry ve F1 v sezóně 2009, pak musel dva roky na šanci čekat. A když letos dostal příležitost u Lotusu, snaží se dokázat, že si místo zaslouží. „Je talentovaný, ale musí najít rovnováhu. Karambolů je příliš," poslal šéf týmu Lotus Eric Boullier před pár dny jasný vzkaz podřízenému.

„Musí si uvědomit, že jeho spektakulární nehoda v Belgii mohla mít tragické následky," připustil Boullier, že Alonso mohl být za jistých okolností po smrti. Však také Francouz za trest nejel další GP v Itálii.

„Je příkladem kluka, jehož mohou časté nehody připravit o velkou kariéru, případně ji zcela zhatit," řekl Stewart s odkazem na fakt, že žádný tým není nadšený, když má místo bodů sešrotovaný monopost za několik miliónů. Grosjean přitom havaroval sedmkrát v 1. kole. „Není nic jiného než cvok. Už několik velkých jezdců doplatilo na jeho schopnosti," ušklíbl se posměšně Mark Webber, jenž byl Grosjeanovou obětí v Japonsku.

„Je trapné dělat takové chyby na úrovni F1," vynesl soud Webber. Jindy klidný Australan Grosjeana naháněl v boxech a názory mu zvěstoval tváří v tvář, k ručnímu vyřízení účtů nedošlo jen díky mírné povaze pilota Red Bullu. „Chtějí se ukázat, jsou přehnaně ambiciózní a nemají zkušenosti," vystihuje důvody nehod mladých pilotů Pavel Turek, český expert na svět formule 1.

Není náhodou, že Kobajaši, Grosjean ani další divoch, Venezuelan Maldonado, zatím nemají angažmá pro příští sezónu, byť poslední dva s největší pravděpodobností budou kolegy děsit i nadále. Potvrzení jejich setrvání u stávajících týmů je podle mnohých zdrojů už jen formalitou.

Vybrané karamboly MS 2012
GP Koreje
Kobajaši ze Sauberu rozpáral nešetrným manévrem pneumatiky Jensona Buttona z McLarenu.
GP Japonska
Grosjean pilotující Lotus po startu v zatáčce trefil Webbera v Red Bullu, pro něhož závod skončil. Viník incidentu zasáhl i Péreze a Räikkönena, jehož vůz vyřadil Alonsa ve Ferrari.
GP Singapuru
I mistr tesař se utne. Závod byl v druhé půlce, když Michael Schumacher v Mercedesu narazil do Vergneho z Toro Rosso. Oba skončili.
GP Itálie
Vergne z Toro Rosso po devíti kolech monopost nezvládl a přes obrubník se doslova vznesl jako letadlo.
GP Belgie
Hrdinou proti své vůli byl Grosjean v Lotusu. Vytlačil Hamiltona v McLarenu a ještě narazil do Sauberu Péreze, přes jehož vůz se Grosjean vznesl a jen těsně při letu vzduchem minul hlavu Alonsa ve Ferrari. Pro všechny závod skončil.
GP Maďarska
Venezuelan Maldonado zaútočil na Di Restu, do cíle chybělo třicet kol. Ač měl kontroverzní Venezuelan dostatek prostoru, soupeře vystrčil z trati.
GP Německa
Michael Schumacher v tréninku totálně zdemoloval svůj Mercedes, který nezvládl na mokré trati.
GP Velké Británie
Japonec Kobajaši při zastávce v boxech pozdě brzdil a zadní částí vozu po smyku srazil tři mechaniky. Maldonado po smyku sestřelil Mexičana Péreze, jenž kvůli poškozenému zavěšení nedojel.
GP Evropy
Fin Kovalainen nejprve zdemoloval svůj monopost Caterham nárazem do stroje Jeana Erica Vergneho ze stáje Toro Rosso, v závěru se pak Hamilton srazil s Maldonadem. Brit se rozmáznul o bariéru, Maldonado mohl pokračovat, byť s poškozeným strojem.
GP Monaka
Na startu úřadoval Grosjean. Na svodidla natlačil Schumachera, o jehož Mercedes urazil zadní kolo a ještě dokázal trefit Alonsa, který však mohl pokračovat. Buttona z McLarenu pak připravila o body vzdušná eskapáda Kobjašiho, jenž se dral vpřed tak vehementně, že se s v plné rychlosti přes obrubník se Sauberem vznesl.
GP Španělska
Michael Schumacher ve třináctém kole vletěl do monopostu Williamsu, který pilotoval Bruno Senna. Z obou strojů zůstala jen hromada karbonového šrotu.
Zákaz testování zrušil ve formuli maturity
Pavel Turek, český expert na F1
„Hlavní problém při haváriích mladých jezdců spočívá v jejich nezkušenosti, mládí, přehnané ambicióznosti, horším odhadu vývoje na dráze, nedostatku periferního vidění a touze něco si dokazovat. Nejde prostě o jeden faktor.
Ve srovnání s minulostí jsou dramatické nehody ojedinělé, proto vynikají a poutají pozornost. Je třeba si uvědomit, že vozy jsou dokonalejší a ve srovnání s minulostí jich více dojíždí do cíle. Zkušení jezdci se snaží nevystavovat riziku karambolu, protože podle současných pravidel boduje více pilotů, a tak jezdí s rozumem. Vědí, že každá havárie něco stojí. A nemluvíme jen o škodě, ale i o financích za konečné umístění, protože už mnohdy jsme byli svědky změny absolutního pořadí v posledním závodě. Proto neuvidíte jezdce z čela startovního roštu, aby se bezhlavě pouštěli do soubojů jako před patnácti lety.
Velkou nevýhodou pro začínající a mladé jezdce je i zákaz testování v průběhu sezóny. Zatímco v dřívějších sezónách mohli všichni jezdit během roku a na okruzích absolvovali mimo závodní víkendy doslova maturitu, nyní mají smůlu. Navíc u mnohých týmů se musí o místo dělit při pátečním tréninku, kdy vyklidí pozici platícímu jezdci. Tudíž nemají okruh najetý, jak by potřebovali.
Samostatnou kapitolou jsou letošní karamboly Michaela Schumachera. Byl zvyklý, že mu soupeři nechávali hodně prostoru a prakticky jej uctívali. Jenže dnes už mu nikdo přednost nedává. Pod dojmem výsledků, které nejsou uspokojivé, je frustrovaný a přemotivovaný.
Navíc při pohledu do historie na jeho závody, kdy nebojoval o první příčku jako mistr světa, je vidět velké procento nehodovosti v jeho podání. Posledním faktorem Schumacherových nehod je věk, což lze dokumentovat na příkladu Davida Coultharda. Po přestupu k Red Bullu i později v DTM s přibývajícími roky stále častěji chyboval.“

Reklama

Související témata: