Hlavní obsah

Nosy k zemi. Stáje Force India a Williams ukázaly letošní monoposty

První oficiální testy formule 1 v Jerezu jsou za dveřmi a stáje začaly odhalovat podobu letošních monopostů. Jako první ve středu zveřejnil obrázek vozu tým Force India, ve čtvrtek se pak přidala stáj Williams.

Foto: Sport.cz

Williams FW36

Článek
Fotogalerie

U obou vozů je na první pohled patrný největší důsledek úprav v technických regulích, kvůli nimž se „nosy" monopostů sklonily k zemi. Pozměněná je i záď, která musí eliminovat vliv tlaku výfukových plynů. Detailní vychytávky designérů ale ze zveřejněných obrázků nejsou zcela patrné a více napoví asi až první odjeté kilometry ve Španělsku, kde se účastníci světového šampionátu sejdou příští týden v úterý.

Tým Force India zveřejnil jen jeden obrázek z profilu, podle technického šéfa Force India Andrewa Greena je ale monopost s označením VJM07 v porovnání s loňskem kompletně předělaný. „Téměř každá část má nový design, od předního křídla až po zadní difuzor. Geneticky jsme vycházeli z loňského monopostu, museli jsme ale kýženého výsledku dosáhnout trochu jiným způsobem," uvedl Green.

Formule 1 se po osmileté éře osmiválcových motorů o objemu 2,4 litru rozhodla k radikální změně a od letošní sezóny budou královskou třídu motorsportu pohánět šestiválcové jednotky o objemu 1600 ccm s turbem. „Dalo neuvěřitelnou práci vyrovnat se se všemi úpravami s nástupem nových motorů. Tohle je největší změna ve formuli 1, co pamatuji od roku 1990," potvrdil Green.

Váhový limit konstruktéry potrápil

Force India spoléhá opět na motor od Mercedesu a k německé automobilce přešla také stáj Williams. „Turbomotory jsme už ve formuli 1 měli. Nyní ale nejde jen o pouhou výměnu motoru, je to úplně nový systém. Přešli jsme od lehce hybridních motorů k plně integrovaným hybridním jednotkám s novými technologiemi v jejich srdci," poznamenal technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Williams, na jehož zveřejněných snímcích je patrné zúžení předního křídla a také úzký zobák na špičce nosu, pracoval na motoru od loňského května, design vozu s kódovým označením FW36 se začal rodit v polovině září. Vedle nové pohonné jednotky konstruktéři řešili nový systém chlazení, váhové limity, převodovku i změny v aerodynamice. „Zejména otázka chlazení je letos poměrně významná. Vývoj vozu šel ale poměrně hladce, i když třeba splnění váhového limitu byl oříšek. Nový motor je totiž těžší, než předchozí osmiválec," podotkl Symonds.

Po prvních ukázkách letošních vozů se v nejbližších dnech chystají odhalit své monoposty i další týmy. V pátek se ukáže světu nový McLaren, v sobotu Ferrari, v neděli Sauber a v pondělí Toro Rosso. Až v úterý Jerezu pak představí monopost stáje Red Bull, Mercedes a Caterham.

Reklama

Související témata: