Hlavní obsah

Ecclestone odmítá polemizovat o závodu v Rusku. Paddock myslí hlavně na Bianchiho

Praha/Soči

Na pozadí rusko-ukrajinského konfliktu a sankcí ze strany Evropské unie i Spojených států vůči režimu prezidenta Vladimira Putina se v Soči chystá premiérový závod formule 1. A přestože se na vedení seriálu snesla kritika, že F1 Putina před světem obhajuje, hlavní promotér Bernie Ecclestone trvá na svém. „Neděláme politiku. Přijeli jsme do Soči závodit," prohlásil vpředvečer historicky první Velké ceny Ruska. V paddocku každopádně všechny víc než politika a možná i závod zajímá stav vážně zraněného francouzského pilota Julese Bianchiho, který stále bojuje o život v japonské nemocnici.

Foto: Luca Bruno, ČTK/AP

Před garáží týmu Marussia jsou v Soči vystaveny části vozu vážně zraněného Julese Bianchiho.

Článek
Fotogalerie

Ecclestone pro britské Timesy zopakoval v podstatě to, co tvrdil všem kritikům od samého začátku. „Nikdo mi výslovně neřekl, abychom sem nejezdili. Sankce nás nijak nelimitují a neděláme zde nic ilegálního," uvedl 83letý šéf F1.

„Rusové o nás projevili zájem a tak jsme tady. Organizujeme historickou Velkou cenu. S politikou nemáme nic společného, neděláme politiku. Jsme tu, abychom závodili. Jsme spokojení, sponzoři se zdají být spokojení. Nepolevujeme v práci," doplnil protřelý promotér, jehož kritici kárali za hodně vřelý vztah s Putinem.

Pérez: Jeřáb na trati, safety car na trati!

Šestnáctý závod sezóny nicméně zcela zastiňuje nedělní těžká havárie Julese Bianchiho při Velké ceně Japonska. Nadějný pilot, který prošel jezdeckou akademií Ferrari a ve formuli 1 sbíral první zkušenosti v týmu Marussia, vylétl na vodě z trati a naboural do spodní hrany jeřábu, který odklízel nepojízdný monopost Adriana Sutila, jenž skončil ve stejném místě v bariéře o kolo dřív. Pětadvacetiletý jezdec při nárazu ve vysoké rychlosti utrpěl vážné poškození mozku a je stále v nemocnici v kritickém stavu.

V paddocku je proto stále patrná obrovská solidarita s těžce zraněným kolegou a jezdci povezou na přilbách a vozech vzkazy podpory. Ještě do nedělního závodu by mělo být také uzavřeno vyšetřování nehody ze strany Mezinárodní automobilové federace FIA, které si ve stínu událostí vyžádal prezident federace Jean Todt. A je možné, že už v Rusku dojde k úpravě pravidel pro výjezd zpomalovacího vozu a dalších úkonů při nehodě na trati.

„Nedělní událost v Suzuce způsobila v paddocku šok. Musíme po FIA žádat důsledné prošetření i přijetí adekvátních opatření. Když dojde na trati k nehodě a je třeba odklidit vůz, měl by vždy vyjet safety car. Nejde jen o zdraví jezdců, ale také traťových maršálů a dalších pracovníků na okruhu. Nikdo by neměl být vystaven zbytečnému riziku," poznamenal jezdec stáje Force India Sergio Pérez.

Hamilton pojede o čtvrtý triumf

Vítězem předčasně ukončeného závodu v Suzuce se stal pilot Mercedesu Lewis Hamilton a za normálních okolností by byl hlavním tématem před závodem v Soči jeho útok na čtvrté vítězství v řadě a upevnění náskoku v čele průběžného pořadí MS. Atmosféra v Soči má ale k normálu daleko.

„Je těžké něco říkat po takovém víkendu, jaký jsme prožili v Japonsku. Když jsem projel v Suzuce cílem, byl jsme štěstím bez sebe, že jsem konečně v Japonsku vyhrál. Pak jsem se dozvěděl, co se stalo, a všechno bylo rázem pryč. Modlím se za Julese i jeho rodinu," podotkl britský pilot.

Závod na dosud neznámém okruhu je nicméně pro Hamiltona výzvou. „Samozřejmě jsme najeli spoustu kol na simulátoru. Ale skutečnost je vždycky jiná. Jsem na novou trať opravdu zvědavý, i na to, jak bude sedět našemu vozu. Byl bych rád, kdybych dokázal udržet výkonnost z předchozích závodů," dodal mistr světa z roku 2008.

Závod v Rusku se jede na zbrusu novém okruhu, který se vine v atraktivním prostředí Olympijského parku na pobřeží Černého moře. Podobu trati vdechl jako již tradičně věhlasný architekt Hermann Tilke.

Charakteristika městského okruhu v Soči
Délka okruhu: 5853 metrů
Délka závodu: 53 okruhů - 309,732 km.
Počet pravých/levých zatáček: 12/6
Počet odjetých Velkých cen: 0

Reklama

Související témata: