Hlavní obsah

Změňte pravidla, žádá Red Bull! Kvůli dominanci Mercedesu hrozí odchodem z F1

Praha/Melbourne

Rozdílem třídy ovládli jezdci stáje Mercedes úvodní podnik šampionátu formule 1 v Melbourne a konkurence pokračující dominanci úřadujících mistrů světa nese hodně těžce. Zástupce Red Bullu Helmut Marko dokonce v Austrálii naznačil, že by jeho tým mohl seriál opustit, protože "současné regule zabíjejí sportovního ducha šampionátu."

Foto: Brandon Malone, Reuters

Pilot Red Bullu Daniil Kvjat se seznamuje s kačírkem na okruhu v Melbourne.

Článek

Red Bull v nedávné minulosti kraloval formuli 1 čtyři roky po sobě, loňský nástup turbomotorů o objemu 1600 ccm ale přinesl bod zlomu. Motory od Renaultu, které Red Bull používá, se nemohly měřit s těmi od Mercedesu a zavedené pořádky ve startovním roštu přestaly rychle platit. Nedělní závod v Melbourne navíc naznačil, že konkurence bude Mercedes stíhat marně i letos: Lewis Hamilton s Nikem Rosbergem zajistili týmu double a třetímu Sebastianu Vettelovi s ferrari nadělili na cílové čáře víc než půlminutu.

Red Bull posbíral jen osm bodů za šesté místo Daniela Ricciarda, Daniil Kvjat cílem závodu, který dokončilo jen jedenáct vozů, neprojel. A k tomu má Ricciardo ve svém voze už druhý motor z povolených čtyř na sezónu, protože ten první „odpálil" v pátek při tréninku. Není divu, že je atmosféra v týmu rakouského miliardáře Dietricha Mateschitze na bodu mrazu.

„V létě standardně zhodnotíme situaci a podíváme se na výdaje a příjmy. Pokud budeme totálně nespokojení, mohli bychom začít uvažovat o odchodu z formule 1. Ano, nebezpečí, že vášeň pana Mateschitze pro formuli 1 opadne, tam je," řekl Marko v Melbourne britskému magazínu Autosport.

Konstruktéři v defenzívě

Podle poradce Red Bullu jsou současné regule týkající se pohonných jednotek pro formuli 1 neúnosné.„Tyhle motory jsou pro formuli 1 špatným řešením, a to bychom tvrdili, i kdyby dominovaly ty od Renaultu," prohlásil Marko.

"Technické předpisy jsou nesrozumitelné, příliš komplikované, Podřizujeme se inženýrským plánům a náklady jsou obrovské. Výdaje jsme přitom chtěli snížit, ale to se neděje. Pozici designérů jako je Adrian Newey (bývalý šéfkonstruktér Red Bullu, který stál za úspěšným obdobím týmu. Nyní formuli 1 pomalu opouští a v současnosti funguje v týmu jako poradce - pozn. red.) tyhle regule oslabují. Tato pravidla formuli 1 zabíjejí," dodal Marko.

Jisté je, že odchod ze seriálu by Red Bull vyšel asi pořádně draho. Tým je totiž smluvně vázán k účasti ve formuli 1 do roku 2020.

Reklama

Související témata: