Rubriky:

Formule 1

Jezdci Williamsu zlobili, Hamilton měl ale i za deště nejlepší strategii

5. července 2015 13:56 - Silverstone
(Aktualizováno: 5. července 2015 15:59)

I když jel letos už poosmé pole position, přišel krátce po startu o vedení a teprve vhodně zvolená strategie při přezouvání pneumatik přinesla domácímu Lewisi Hamiltonovi vítězství v Grand Prix Velké Británie formule 1. Pro lídra šampionátu to bylo již 38. vítězství v kariéře.

 

Action Images, Reuters

„Divácká podpora mě celý závod nabíjela energií. Na startu jsem měl špatnou přilnavost, pak jsem o to víc musel tlačit na pilu. Pit stopy se ale podařilo vhodně zvolit, měl jsem na tom svůj podíl, hlavně když přišel déšť," vykládal Hamilton. „Nakonec rozhodlo, kdo lépe zvolil cestu do boxů," připustil Rosberg.

Hamiltonovi společnost v první řadě roštu dělal německý kolega z Mercedesu Rosberg, ale vynikajícím způsobem vyrazily oba vozy stáje Williams. V kvalifikaci třetí Brazilec Massa šel do čela, vedle něj na startu stojící Fin Bottas se natlačil těsně za Hamiltona.

Záhy skončil závod pro domácího Angličana Buttona, jenž se svým mclarenem startoval až z deváté řady a po lehké strkanici hned ve třetí zatáčce se ocitl mimo trať. Zoufalství padlo i na stáj Lotus, hned v prvním kole skončili po vzájemné kolizi její jezdci Venezuelan Maldonado a Francouz Grosjean.

Hamiltonův první manévr se nezdařil

Těch odpadnutí v úvodu britské Grand Prix bylo až nezvykle moc, pro potíže s převodovkou už během zahřívacího kola vůbec nedostartoval Brazilec Nasr a po nehodě skončil Nizozemec Verstappen.

Na trať tak velmi brzy vyjel safety car. Po restartu se Hamilton až moc chtěl dostat do čela, jenže před zatáčkou probrzdil a druhou pozici musel přepustit Bottasovi. V pátém kole už pokračovalo jen patnáct aut a startovní pole vodily oba williamsy před dvojicí stříbrných monopostů stáje Mercedes.

Dva nejlepší jezdci šampionátu střídavě zajížděli nejrychlejší kola závodu, ale před takticky dobře jedoucího Massu ani Bottase se nedokázali dostat. Zatímco elitní čtyřka byla srovnaná v rozpětí necelých dvou sekund, na 5. místě jezdící Němec Hülkenberg ze stáje Force India už ztrácel na vedoucího Massu po dvaceti kolech čtvrt minuty.

Brit se dostal do vedení díky vhodné strategii

V tu chvíli Hamilton jako první ze špičky závodu zajel do boxů k výměně pneumatik. O kolo později tam současně zamířili Massa i Rosberg. Společný pit stop zvládli maličko lépe ve stáji Mercedes, přesto se Brazilec na boxové uličce udržel těsně vpředu. Na trať se ale vrátil až za Hamiltonem, podobně dopadl jeho týmový kolega Bottas. Do vedení se tak dostal lídr MS a rychle získal až třívteřinový náskok v čele.

Hamilton tím vytvořil nový rekord šampionátu, protože se i v osmnáctém závodě po sobě ocitl v roli vedoucího jezdce a překonal bilanci legendárního Skota Stewarta z roku 1970. Rosberg ale zůstal viset za oběma jezdci týmu Williams, kteří i na nových gumách statečně odráželi ataky německého pilota. Za něj poskočila během pit stopů obě auta stáje Ferrari řízená Vettelem a Räikkönenem.

Technická porucha softwaru řídící jednotky přiměla zhruba v polovině závodu k odstoupení Australana Ricciarda (Red Bull) i Španěla Sainze (Toro Rosso). Hamilton bezpečně vedl, Massa i Botas drželi za sebou Rosberga a při původně stanovených strategiích jen jedné zastávky, kterou zvolily stáje Mercedes i Williams, se mohlo zdát, že jsou karty rozdané.

Déšť vše změnil

Nad Silverstonem se však objevily dešťové mraky a třináct kol před cílem skutečně na některých místech okruhu začalo jemně pršet a týmy stály před závažným rozhodnutím, jestli přezout. Ještě než vůbec nějaké padlo, tak na mokru zjevně nejistý Bottas v bitvě o třetí místo podlehl Rosbergovi.

Rozjetý Němec se vzápětí dostal i přes Massu a bylo zaděláno na double stáje Mercedes. Rosberg navíc začal stahovat i náskok Hamiltona, který osm kol před koncem nasadil pneumatiky do přechodných podmínek a na trať se vrátil na třetí pozici mezi oba vozy Williams.

"Myslím si, že vůbec poprvé v kariéře jsem udělal správné rozhodnutí, když jsem viděl, že se blíží déšť. Nikdy předtím jsem to neudělal. Jsem z toho strašně šťastný," pochvaloval si Hamilton pro BBC.

Déšť brzy hodně zesílil, přezout tak musel i v tu chvíli vedoucí Rosberg a zpátky vyjel až s odstupem sedmi vteřin na týmového kolegu. Williamsům se čekání nevyplatilo. Taktiku na mokru moc nezvládly, zajely k výměně do boxů pozdě a přišly o stupně vítězů, na třetí příčku se šest kol před cílem protlačil Vettel.

Spolu s Hamiltonem slavilo v Silverstonu vítězství i 140 tisíc britských příznivců. "Vidět tolik britských fanoušků s vlajkami a čepicemi...Je to pro mě velký den," zářil štěstím Hamilton.

Grand Prix Velké Británie v Silverstonu formule 1:
1. Hamilton (V. Británie, Mercedes) 1:31:27,729 (prům. rychlost 200,868 km/h)
2. Rosberg (Německo, Mercedes) +10,956
3. Vettel (Německo, Ferrari) +25,443
4. Massa (Brazílie, Williams) +36,839
5. Bottas (Finsko, Williams) +1:03,194
6. Kvjat (Rusko, Red Bull) +1:03,955
7. Hülkenberg (Německo, Force India) +1:18,744
8. Räikkönen (Finsko, Ferrari) -1 kolo zpět
9. Perez (Mex., Force India) - 1 kolo zpět
10. Alonso (Šp.,Mc Laren) - 1 kolo zpět
11. Ericsson (Švédsko, Sauber) -1 kolo zpět
12. Merhi (Španělsko, Manor) - 3 kola zpět
13. Stevens (Británie, Manor) -3 kola zpět
Závod se jel na 52 kol, th. 306,198 km a klasifikováno v cíli bylo jen 13 vozů. Nejrychlejší kolo: 29. Hamilton 1:37,039.
Stav MS jezdců po 9 závodech
1. Hamilton (Brit., Mercedes) 194
2. Rosberg (Něm., Mercedes) 177
3. Vettel (Něm., Ferrari) 135
4. Bottas (Fin., Williams) 77
5. Räikkönen (Fin., Ferrari) 76
6. Massa (Braz., Williams) 74
7. Ricciardo (Austr., Red Bull) 36
8. Kvjat (Rus., Red Bull) 27
9. Hülkenberg (Něm., Force India) 24
10. Grosjean (Fr., Lotus) 17
11. Nasr (Braz., Sauber) 16
12. Pérez (Mex., Force India) 15
13. Maldonado (Ven., Lotus) 12
14. Verstappen (Niz., Toro Rosso) 10
15. Sainz (Šp., Toro Rosso) 9
16. Ericsson (Švéd./Sauber) 5
17. Button (Brit./McLaren) 4
18. Alonso (Šp./McLaren) 1
19. Merhi (Šp./Manor) 0
-. Stevens ((Brit./Manor) 0
Pohár konstruktérů
1. Mercedes 371
2. Ferrari 211
3. Williams 151
4. Red Bull 63
5. Force India 39
6. Lotus 29
7. Sauber 21
8. Toro Rosso 19
9. McLaren 5
10. Marussia 0
Martin Kézr, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1