Rubriky:

Formule 1

F1 očima Jana Charouze: Jeď a neptej se!

7. září 2015 11:30 - Praha

Tak zněla instrukce do uší Lewise Hamiltona necelých deset kol do konce závodu v Monze. Britský jezdec, který byl v ten moment suverénně v čele s více než dvacetivteřinovým náskokem, pochopitelně nechápal. Instrukce byla ještě zopakována s dodatkem, že si musí pilot Mercedesu udělat náskok a že mu důvod vysvětlí inženýr po závodě.

 

Max Rossi, Reuters

To byl pro nás signál, že by se doposud poměrně nezáživný závod mohl otočit v napínavou show. Bude muset Lewis zajet ještě do boxu? Přeci jen na pitstop by potřeboval náskok aspoň sedmadvaceti sekund, aby se mohl vrátit na vedoucí pozici. Ok, kdyby se opravdu snažil, asi by těch sedm vteřin navíc Vettelovi ještě odjel, ale proč?

Ucházela mu pomalu pneumatika? Udělali mechanici chybu a dali mu špatnou sadu? Vytékal mu olej a museli ho doplnit? Selhala nějaká součástka, kterou by museli mechanici do konce závodu bezpodmínečně vyměnit? Ale jaká, zvlášť když Hamiltonovi evidentně nebránila v tom, aby zajížděl časy o půl vteřiny rychlejší, než tomu bylo doposud. Alespoň Mercedes konečně odkryl karty a ukázal, jak rychle vlastně dokáže jet, když musí.

Hamilton závod dojel bez problému a zvítězil s úctyhodným náskokem pětadvaceti sekund nad druhým Sebastianem Vettelem. Důvod těchto zmatečných instrukcí do rádia jsme se dozvěděli až několik hodin po závodě. Po problémech s pneumatikami ve Spa se Pirelli rozhodlo zvýšit minimální předepsané tlaky v pneumatikách, tedy prý to se Spa nemělo nic společného, ale my si můžeme myslet své.

Hamilton: "To nebylo cool"

No a teď zpět k Hamiltonovi, i přesto, že prvním čtyřem vozům na před-startu kontroloval tlaky přímo inženýr od Pirelli, údajně se v průběhu závodu zjistilo, že Hamilton startoval s tlakem v pneumatikách, který byl pod limitem. V panice, že by mohla přijít nějaká časová penalizace po závodě se team Mercedesu rozhodl najet co největší náskok, aby co nejvíce zmírnili dopad případného časového trestu. Efektivně tím vlastně riskovali první místo Hamiltona, který se na poslední kola sám vyjádřil slovy „to nebylo cool". Převedeno do normální mluvy, měl co dělat, aby v tomhle tempu vůbec udržel auto na trati. A jak to nakonec všechno dopadlo? Zametlo se to pod koberec, Hamilton vyhrál a zvýšil svůj bodový náskok na 53 bodů před Nicem Rosbergem.

Občas mi některá pravidla v F1 přijdou až komická. Na startu bylo přes 150 míst penalizací, takže jezdci Manoru, kteří se kvalifikovali poslední, nakonec startovali z třinácté a čtrnácté pozice. Mercedes má evidentně výhodu motoru, 8 jezdců z první desítky v kvalifikaci jeli s pohonnou jednotkou s logem hvězdy. Renaulty a Hondy se trápí a mění jeden motor za druhým. I když jim to náhodou funguje, stejně jsou výkonem daleko za Mercedesy. A takhle to bude bohužel až do další změny pravidel. Motory se během sezóny nesmí vyvíjet, takže nadvláda Mercedesu je pojištěná.

F1 se musí rozhodnout, co je důležitější, zda soutěž a rozmanitost konstruktérů, nebo snížení nákladů na vývoj. Oboje dohromady totiž nejde. Buď dejme všem stejné motory a nechme inženýry vymyslet a naladit auto, nebo dejme šanci ostatním vyvinout konkurenceschopnou jednotku.

Jan Charouz, studiový analytik Formule 1 - Sport1 a Sport2 , Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1