Hlavní obsah

F1 očima Jana Charouze: Hvězdou singapurské Velké ceny drzý floutek Verstappen

Praha

Už jsme zvyklí, že nováček Max Verstappen nerespektuje zaběhlé konvence moderní formule 1. Jde do každého předjížděcího manévru, nebojí se riskovat a většinou mu to i vyjde, protože to ostatní ani nečekají. Je to prostě mladá krev, která nemá žádný respekt vůči starším a zkušenějším jezdcům. A to je dobře!

Foto: Edgar Su, Reuters

Nizozemský pilot stáje Toro Rosso Max Verstappen.

Článek
Fotogalerie

Verstappen sice říká, že si předjíždění trénuje na simulátorech, ale tomu já nevěřím. Ano, určitě na simulátoru tráví hodiny, ne-li dny, ale předjíždění se tam trénovat nedá. Chce to drzost, koule a využít moment nepozornosti soupeře. Pokud jste někdy viděli závody formulí nižších kategorií, mohli jste si všimnout, že jezdci jezdí mnohem blíže za sebou a doslova se dotýkají „nosem" zadního crash boxu auta před nimi. Následkem je mnohem akčnější a kontaktnější podívaná.

U formule 1 je to trošku jinak. Díky přehnanému důrazu na aerodynamiku a velmi křehkým karbonovým strukturám na předku i zadku vozu jsme na takové ježdění nebyli zvyklí. Verstappen, který skočil do F1 v podstatě skoro hned z motokár, je zvyklý na mnohem větší akci a kontakt, a proto je jeho jízda tak fascinující.

Nizozemci pomohl i retardovaný fanoušek

Do tohoto závodu se kvalifikoval na výborném osmém místě, i přesto, že nemá nejlepší auto a rozhodně nemá nejlepší motor. Díky technické chybě zůstal na startu a ztratil celé kolo, než se do závodu rozjel. To ho ale vůbec nezastavilo a dokázal se v průběhu závodu probojovat zpět na osmé místo. Samozřejmě mu k tomu dopomohly i dva safety cary, jeden kvůli nehodě Hulkenberga s Massou a druhý kvůli procházce nejspíš retardovaného fanouška po trati, ale to bylo pro všechny stejné. Faktem je, že svého týmového kolegu Sainze porazil, přestože startoval o kolo pozadu.

Nakonec třešnička na dortu: tři kola do konce závodu útočil Verstappen na Pereze a zezadu se na něj tlačil Sainz. Ten měl o čtyři kola čerstvější pneumatiky a tým dal Verstappenovi rozkaz, pustit Sainze před, ať zkusí útok na Pereze kolega. Ten na to měl jasnou odpověď- „NE!" Týmové příkazy by se měly respektovat, ale v tomto případě byl příkaz naprosto stupidní. Klobouk dolů Verstappenovi, že se nenechal zviklat a místo si ponechal.

Nakonec, všechna čest Vettelovi, který si dojel pro zasloužené vítězství. Mercedes v Singapuru usnul na vavřínech a Ferrari s Redbullem toho náležitě využily. Vettel naprosto dominoval v kvalifikaci, a i přes dva restarty za safety carem perfektně kontroloval své tempo a pneumatiky a vyhrál stylem start-cíl. Zklamáním byl pro mě naopak Kimi Raikkonnen. Ten má k dispozici stejné auto jako Vettel a dostává od něj větší oblož než Rosberg od Hamiltona.

Reklama

Související témata: