Rubriky:

Formule 1

F1 očima Jana Charouze: Jak Rosberg daroval Hamiltonovi šampionát

26. října 2015 20:23 - Praha

Letošní souboj o mistra světa formule 1 je formálně u konce. Lewis Hamilton sice před víkendovým závodem na okruhu v texaském Austinu říkal, že nebude potvrzení svého titulu v USA hrotit, ale podle nasazení na předjetí do první zatáčky to tak rozhodně nevypadalo! Jan Charouz se v pravidelném blogu pro Sport.cz zamýšlí nad průběhem posledního závodu mistrovství světa vozů formule 1.

 

Sport1

"Start se Rosbergovi v Austinu úplně nepovedl a Hamilton tak dostal šanci vyhoupnout se do čela. Jak jsem se ale Hamiltona v Japonsku zastával, tak v USA šel podle mě za hranu a Rosberga regulérně z trati vytlačil. Rosberg se propadl na páté místo a vypadalo to, že je opět o všem rozhodnuto. To by ale nesměl být závod v USA, kde celý víkend trápil jezdce i diváky déšť. První trénink na mokru, druhý kvůli dešti zrušený, třetí trénink na ultra mokru a kvalifikace po třech hodinách odkládání nakonec přesunuta až na neděli. To všechno znamenalo, že do závodu, který měl být odjetý na suchu, nastupovaly týmy v podstatě bez přípravy. A to je vždy znamení, že nás může čekat hodně zajímavý závod.

Red Bull kraloval jen na vodě

Na začátků závodu bylo ještě mokro, takže všichni jezdci startovali na přechodových gumách. Po startu začala trať rychle osychat a jezdci si museli určit, kdy přejít na suché pneumatiky. Přezout moc brzo znamenalo risk chyby na mokrých částech, přezout pozdě mohlo znamenat upečení pneumatik a ztrátu rychlosti. Upřímně jsem tento závod jezdcům nezáviděl a byl jsem hrozně rád, že ho můžu sledovat ze studia. Moc dobře znám tento pocit konstantního stresu a vyhodnocování limitů, které se každým kolem mění.

Na mokru byly nezastavitelné vozy stáje Red Bull a v jeden moment se i Daniel Ricciardo dostal do vedení závodu. Jak se ale podmínky zlepšovaly, začala se projevovat motorová výhoda Mercedesu a redbully se začaly propadat.

Triumf přihrál safety car

Klíčovým bodem závodu ale byly výjezdy zpomalovacího vozu. Ty zamíchaly pořadím víc než všechno ostatní a daly týmům šanci volit alternativní strategie. V jeden moment to vypadalo, že už je rozhodnuto. Nico měl závod skvěle rozjetý: měl nasazenou novou sadu pneumatik a Hamilton, který byl jen pár vteřin před svým stájovým kolegou, musel ještě stavět. Pak ale přišel další safety car, který dal šanci Hamiltonovi také přezout na novou sadu, a začala parádní stíhací jízda.

Až doteď si Rosberg počínal výborně a držel si náskok před Hamiltonem. Jak už jsme ale u Rosberga letos zvyklí, nervy nevydržely, udělal chybu a Hamiltonovi daroval vítězství. Rosberg měl všechny předpoklady tento závod vyhrát, ale nestalo se tak. A právě díky chybám, jako byla tato, je Hamilton zaslouženým šampiónem.

Myslím, že mluvím za všechny (i fanoušky Hamiltona), že by se nám líbilo, kdyby se o šampiónovi rozhodlo až v posledním závodě, ale letos to bylo prostě nevyhnutelné. Hamilton má k dispozici výbornou techniku, kterou využívá do posledního koně. Troufám si říct, že letos zajel svou nejlepší sezónu v kariéře. Je neuvěřitelně rychlý jak na vodě, tak na suchu, nedělá chyby a je zdravě asertivní, což je skvělým receptem na šampióna. Navíc mi přijde, že si to letos prostě užívá. Našel ten správný balanc mezi profesionálním výkonem na trati a uvolněným sociálním životem, který mu dodává klid a energii přežít ten hektický kolotoč zvaný formule 1.

Jan Charouz, analytik F1 pro Sport1 a Sport2

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1