Hlavní obsah

F1 očima Jana Charouze: Tragédie jménem Honda. Kde by Alonso raději byl?

Jan Charouz, analytik F1 pro Sport1 a Sport2

Asi největší hvězdou víkendové Velké ceny Brazílie se stal Fernando Alonso. Bývalý mistr světa, který se teď honí s nováčky na chvostu pole. Ne proto, že by snad zapomněl, jak se jezdí rychle, ale protože má k dispozici vůz, který svou kvalitou jen lehce převyšuje sekačku na trávu. Jan Charouz se v pravidelném blogu pro Sport.cz zamýšlí nad průběhem posledního závodu mistrovství světa vozů formule 1.

Foto: Sport.cz

Jedna z povedených koláží na téma #WhereWouldAlonsoRatherBe.

Článek

Kombinace McLarenu a Hondy se pro tento rok prostě nepovedla. Nejenže motoru od Hondy chybí výkon, ale chybí i spolehlivost. Pravidla umožňují týmům využít v sezóně čtyři pohonné jednotky. Honda jako letošní nováček mezi dodavateli dostala výjimku a mohla využít pětici motorů na každé auto. Alonso měl ovšem v předposledním závodě sezóny ve svém autě třináctý motor. Ano, zní to skoro neuvěřitelně. I kdyby měla Honda trojnásobný limit, stejně by se do něj nevešla!

Kde by raději byl?

Alonso kvůli technickému problému odstoupil z první části sobotní kvalifikace. Odstavil svůj vůz někde kolem osmé zatáčky a když už nemohl jet, tak se rozhodl kvalifikaci aspoň sledovat z „přírodní tribuny". Jeden z ochotných traťových maršálů mu půjčil kempingovou židli a Fernando si na ní udělal pohodu. To samozřejmě neuniklo fotografům, kteří snímek, jak Alonso uprostřed trati „odpočívá", publikovali. Na to konto zaplavila svět sociálních sítí vlna komických úprav této fotografie s hashtagem #WhereWouldAlonsoRatherBe čili „Kde by Alonso raději byl".

Frustrace Alonsa se dá samozřejmě pochopit. Upsal se na několik let k jednomu z top týmů a ten nedodal svou část - konkurenceschopné auto. Upřímně, je to mrhání dvěma skvělými talenty (týmový kolega Button, další mistr světa), kteří by měli bojovat o čelní příčky a ne o to, jestli dojedou závod.

Co dál?

Otázkou ale zůstává, co bude dál. McLaren se na začátku sezóny chlubil, že bude ke konci sezóny útočit na podium. Konec sezóny je ale tu a McLaren má problém postoupit z první části kvalifikace. Nikdo neříká, že postavit motor a auto do moderní formule 1 je jednoduché a reálně to trvá minimálně 3-5 let intenzivního vývoje - stačí se podívat na historii Red Bullu.

Má na to ale v dnešní době někdo trpělivost? Ať už se jedná o fanoušky, či samotné představitele Hondy a McLarenu. Vzpomeňme si na rok 2008, kdy se Honda rozhodla ze dne na den opustit pole F1, ačkoliv už měla v garáži postavené auto na další rok. Rozhodnutí, kterého musí doteď litovat, když pak v roce 2009 vůz Brawn GP (přebarvená Honda) pilotovaný Jensonem Buttonem vyhrál celý šampionát. Snad se nebude historie opakovat a Honda to tentokrát dotáhne až na vrchol.

Abych byl upřímný, chyba nebude asi jen na straně Hondy. McLaren nechal kvůli aerodynamice v zadní části svého monopostu málo místa a Honda se do něj musela vtěsnat. Proto jsou některé komponenty poddimenzované, přehřívají se a selhávají. Doufejme, že se tým z letošního neúspěchu dostatečně poučil a vůz pro rok 2016 bude McLaren s Hondou vyvíjet dohromady a ne každý zvlášť.

Co se týče závodu: kdo viděl, tak ví, že se nejednalo o největší trhák sezóny. Nico Rosberg jel výborně, Lewis Hamilton se sice snažil, ale v turbulenci za Rosbergem si akorát zničil gumy (viz můj komentář z Mexika). Sebastian Vettel si vyhrál svůj vlastní závod, nejlepší ze zbytku Kimi Räikkönen si dojel pro čtvrté místo. O kolo předjetý Valtteri Bottas byl pátý a oba Finové tak bohužel nenavázali na své atraktivní souboje z dvou předešlých závodů. Holt každý závod nemůže být dobrý, pak bychom totiž ty skvělé nedokázali tolik ocenit. A že jich letos bylo dost!

Reklama

Související témata: